Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

TheSpirit

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
ljusnarsberg
Hoj
BUELL XB12S -05, Org Race kit.
tvättning av hojen

tja!

ny här på forumet och
har precis köpet en xb12:a -05. och börjat läsa lite om hur man skall tvätta den. man får ju lite svetningar då det bara rekomenderas att använda speciall produkter till plasten, ramen, fälgarna alla vanliga bilvårds produkter är bara att kasta, är hjoen värkligen så känslig ??? tacksam för alla tips, dock bör dom var av någon som har testa och har givetvis fått ett bra resultat ;)

annars dax för lite vår service och tvätt sedan ut och rulla vägarna. hade....:tummenupp
 
Last edited:

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
tja!

ny här på forumet och
har precis köpet en xb12:a -05. och börjat läsa lite om hur man skall tvätta den. man får ju lite svetningar då det bara rekomenderas att använda speciall produkter till plasten, ramen, fälgarna alla vanliga bilvårds produkter är bara att kasta, är hjoen värkligen så känslig ??? tacksam för alla tips, dock bör dom var av någon som har testa och har givetvis fått ett bra resultat ;)

annars dax för lite vår service och tvätt sedan ut och rulla vägarna. hade....:tummenupp

Hallå du :)

Grattis till köpet. Jag tvättade min med grejjer från biltema, sån där wash and wax dukar som man kör på tanken bl.a. Och mc-rengörings sprej som jag sprutade på de mest skitiga delarna. Sedan körde jag med högtryck..tänk bara på att stoppa in något i ljuddämparna så att vatten inte tränger in där. Sen måste du se till att inte spruta direkt in i eldelarna har jag för mig. Se oxå till så att hojen e torr innan du startar igång den. Den började ryka efter jag tvättat hojjen och startat den.

De var allt jag kunde bidra me :)

Ha de fint!
 

TheSpirit

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
ljusnarsberg
Hoj
BUELL XB12S -05, Org Race kit.
Hallå du :)

Grattis till köpet. Jag tvättade min med grejjer från biltema, sån där wash and wax dukar som man kör på tanken bl.a. Och mc-rengörings sprej som jag sprutade på de mest skitiga delarna. Sedan körde jag med högtryck..tänk bara på att stoppa in något i ljuddämparna så att vatten inte tränger in där. Sen måste du se till att inte spruta direkt in i eldelarna har jag för mig. Se oxå till så att hojen e torr innan du startar igång den. Den började ryka efter jag tvättat hojjen och startat den.

De var allt jag kunde bidra me :)

Ha de fint!

okej tack för tipset, finns det andra ideer/metoder där ute ?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
okej tack för tipset, finns det andra ideer/metoder där ute ?

Jag använder sparsamt med avfettning, sprutar bara lite petroleumavfettning där det sitter feta fläckar, borsta lite, sedan skölja med vatten. Sedan vanligt schampo-tvätt med svamp, sedan skölja igen.

Skippa gärna trycktvätten, det är så lätt att trycka in vatten i tex hjul-styr- och svinglager, el osv.

Lägg gärna på lite vax efter tvätten, det går fort, iaf med Sonax flytande hårdvax, det löser även upp ev kvarsittande smust när man lägger på det. Fast nar på torkduken.
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Helgens projekt :)

Rensa upp lite i röven och byta ut till mini blinkers både fram och bak. Tyckte det blev klart mycket bättre än vad det är original :).

Hoppas bara att farbror blå inte har allt för mycket emot att nummer plåten sitter inne i hjulhuset. Har tänkt att jag skall försöka få till några små dioder som kan fungera som skyltbelysning. Har tänkt byta ut bakljuset också till någon LED variant. Men vad tycks so far?
 

Bifogat

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    193.2 KB · Visningar: 82
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    191.4 KB · Visningar: 82
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    170.5 KB · Visningar: 81
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    177.6 KB · Visningar: 83
  • bild5.jpg
    bild5.jpg
    165 KB · Visningar: 100
  • bild6.jpg
    bild6.jpg
    179.1 KB · Visningar: 79
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Helgens projekt :)

Rensa upp lite i röven och byta ut till mini blinkers både fram och bak. Tyckte det blev klart mycket bättre än vad det är original :).

Hoppas bara att farbror blå inte har allt för mycket emot att nummer plåten sitter inne i hjulhuset. Har tänkt att jag skall försöka få till några små dioder som kan fungera som skyltbelysning. Har tänkt byta ut bakljuset också till någon LED variant. Men vad tycks so far?

I like. :yoparty
Var det mycket arbeta för att få dit miniblinkers?
Var köpte du dem? Ser ut som Biltemas miniblinkers.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
I like. :yoparty
Var det mycket arbeta för att få dit miniblinkers?
Var köpte du dem? Ser ut som Biltemas miniblinkers.

Hahaha!! Nej nej det är inte feltema dom är köpta hos ;). Dom är köpta hos Bröderna Nilssons MC-Tillbehör här i hbg :). Dessa är det för att vara exakt: http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=9135

Framblinkers var ju inte någon större konst att byta, dom satt ju bara med muttern på insidan av kåpan som man kom åt väldigt lätt. Där bak trodde jag att jag skulle behöva riva ner alltihopa för att komma åt, men det var mycket enklare än så. Räckte att lossa kåpan som går om alltihopa där bak, (den som är vit i mitt fall). Sitter bara med fem skruvar. En som är under passagerar sadeln, två som är under förar sadeln och sen två på undersidan. Sen för du bara bak den lite grand och lyfter upp bakdelen av kåpan lite så kommer du lätt åt att lossa blinkers och kablage där bak :). Så behöver inte kränga av hela kåpan, så var inte så svårt faktiskt. Nog max en halvtimmes jobb för att byta alla fyra.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hahaha!! Nej nej det är inte feltema dom är köpta hos ;). Dom är köpta hos Bröderna Nilssons MC-Tillbehör här i hbg :). Dessa är det för att vara exakt: http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=9135

Framblinkers var ju inte någon större konst att byta, dom satt ju bara med muttern på insidan av kåpan som man kom åt väldigt lätt. Där bak trodde jag att jag skulle behöva riva ner alltihopa för att komma åt, men det var mycket enklare än så. Räckte att lossa kåpan som går om alltihopa där bak, (den som är vit i mitt fall). Sitter bara med fem skruvar. En som är under passagerar sadeln, två som är under förar sadeln och sen två på undersidan. Sen för du bara bak den lite grand och lyfter upp bakdelen av kåpan lite så kommer du lätt åt att lossa blinkers och kablage där bak :). Så behöver inte kränga av hela kåpan, så var inte så svårt faktiskt. Nog max en halvtimmes jobb för att byta alla fyra.

Kanske blir ett framtida projekt då.
Behövde du montera motstånd med?

De du har är ruggit lika Biltemas miniblinkers.
Biltemas Miniblinkers
Funderar faktiskt på att testa dem.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ja dom var faktiskt väldigt lika, kommer säkert från samma fabrik från allra första början. Nope behövde inte montera några motstånd, det funka ändå :).

Är dina diod eller glödlampa?

Någon som har förslag på vad jag kan använda för att ta bort varningsklistermärket på baksvingen?

Ett tips Kim.

Lossa backspeglarna och när du skruvar på dem så se till att gummit runt backspeglarna klämms fast mellan backspegel och kåpa. Slipper du glipan mellan kåpa och gummit. :D
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Är dina diod eller glödlampa?

Någon som har förslag på vad jag kan använda för att ta bort varningsklistermärket på baksvingen?

Ett tips Kim.

Lossa backspeglarna och när du skruvar på dem så se till att gummit runt backspeglarna klämms fast mellan backspegel och kåpa. Slipper du glipan mellan kåpa och gummit. :D

Det är vanliga glödlampor i dom jag köpte.

Tack för tipset, det hade jag faktiskt inte sätt själv om jag skall vara helt ärlig.

Varmluftspistol brukar funka bra till klisterdekaler och sen om där är något klister kvar på svingen så kemiskt ren bensin brukar vara rätt så skonsamt mot övrigt material än klister :).
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Det är vanliga glödlampor i dom jag köpte.

Tack för tipset, det hade jag faktiskt inte sätt själv om jag skall vara helt ärlig.

Varmluftspistol brukar funka bra till klisterdekaler och sen om där är något klister kvar på svingen så kemiskt ren bensin brukar vara rätt så skonsamt mot övrigt material än klister :).

I will try the varmluftpistol then.
Måste bara skaffa en.

Såg dina backspegelsproblem bara föt att jag själv haft det problemet på ena sidan på min cykel.

Biltema är ju dioder så där måste jag nog sätta motstånd då.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I will try the varmluftpistol then.
Måste bara skaffa en.

Såg dina backspegelsproblem bara föt att jag själv haft det problemet på ena sidan på min cykel.

Biltema är ju dioder så där måste jag nog sätta motstånd då.

Biltema har en spray just för att ta bort dekaler från lackade ytor.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då blir det en sväng till Biltema idag. kanske får med mig miniblinkers med. :yoparty

Hojar med HD-motorer är ganska stränga mot blinkers kan jag säga. Så just miniblinkers ska (enligt min erfarenhet) helst vara gummiledade och av diodtyp. Allt annat brukar skaka sönder, men är de billiga så kan du ju prova även andra typer. Det har jag gjort. Slutade dock med Kellermans gummiledade diodblinker, enda som håller på min hoj förutom HD originalblinkers. Men min hoj skakar nog snäppet värre än en Buell, så jag ska inte vara för kategorisk.

Skulle inte sprayen bita på jänkedekalen så har ju Biltema även varmluftspistoler.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hojar med HD-motorer är ganska stränga mot blinkers kan jag säga. Så just miniblinkers ska (enligt min erfarenhet) helst vara gummiledade och av diodtyp. Allt annat brukar skaka sönder, men är de billiga så kan du ju prova även andra typer. Det har jag gjort. Slutade dock med Kellermans gummiledade diodblinker, enda som håller på min hoj förutom HD originalblinkers. Men min hoj skakar nog snäppet värre än en Buell, så jag ska inte vara för kategorisk.

Skulle inte sprayen bita på jänkedekalen så har ju Biltema även varmluftspistoler.

Tackar för tipsen.
Biltemas miniblinkers är just diodtyp.
Kanske kan sätta dit någon gummipackning? Eller det hjälper inte?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar för tipsen.
Biltemas miniblinkers är just diodtyp.
Kanske kan sätta dit någon gummipackning? Eller det hjälper inte?

Gummipackningar brukar inte ge så stor elasticitet, det måste vara en bussning isf. Men prova du, biltemas blinkers är ju så billiga att du kan göra ett försök.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Hojar med HD-motorer är ganska stränga mot blinkers kan jag säga. Så just miniblinkers ska (enligt min erfarenhet) helst vara gummiledade och av diodtyp. Allt annat brukar skaka sönder, men är de billiga så kan du ju prova även andra typer. Det har jag gjort. Slutade dock med Kellermans gummiledade diodblinker, enda som håller på min hoj förutom HD originalblinkers. Men min hoj skakar nog snäppet värre än en Buell, så jag ska inte vara för kategorisk.

Skulle inte sprayen bita på jänkedekalen så har ju Biltema även varmluftspistoler.

Då skall det bli kul att se om mina överlever då :). Fick dom billigt för känner dom som äger Bröderna Nilssons MC-tillbehör. Blev 150 kr paret så gråter ju inte direkt synda floder om dom skulle skaka sönder ;).
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Säg den glädje som varar :(. Blev stannad av snuten idag på väg hem från jobb och fick 1750 kr i böter för att jag hade ogiltig placering på nummerskylten, plus att dom inte godkände den som regskylt så blev böter på det med och avsaknad av reflex. Att MC snuten inte har annat att pyssla med på motorvägen :(. Blev till att skruva tillbaks gamla tradiga plåten igen och upp på lördag för att göra en efterkontroll på besiktningen.

Så ett tips, behåll nummerplåten där den är, dom verkar övernitiska i år så inte värt pengarna.

Surt sa räven :(
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top