Chronic skrev:
2197114 Jag har lånat en sån...XBS9 nånting årsmod kanske -02 och ska ha den ngn vecka, tänkte hjälpa ägaren med att byta olja o filter, har aldrig varit så nära en HD motor som nu och undrar om det är ngt speciellt att tänka på? Filtret har jag men ingen olja.
Eller kanske ngn kan hjälpa till med en "walk-thru"? I övrigt är jag teknisk som fan.
Tack på förhand
Detta kan jag som Buell mekaniker hjälpa till med
Det ska vara H-D's Formula+ olja i primärtransmissionen/växellådan
och H-D's 20/50 mineral olja. Jag skulle personligen inte använda andra oljor men det är upp till dig...
En H-D snurra skiljer sig ju rätt ordentligt från andra, det sitter hydraul lyftare, veven är rulllagrad etc etc.... Och H-D's olja är framtagen för just det.
Det går åt strax över två liter i motorn, häll i två liter först sen varmkör du tills fläkten går igång. Ställ sen hojen på stödet på en plan yta och kolla nivån med hjälp av oljestickan.
I Transmissionen/växellådan går det åt cirka 0,7 liter och den fyller man på när hojen står upprätt. Man ska fylla tills den kommit upp lite på kopplingskorgen.
Oljepluggen sitter i svingen. Vxllådspluggen sitter i tanskåpan, dvs på vänster sida. Du ser den nere vid ljuddämparen. Det är 5/8 dels skallar på dem pluggarna om jag inte missminner mig.
Transkedjan ska oxå kollas!!!! Det är JÄKLIGT viktig!!!
Den brukar vara glapp på dem första servicearna eftersom kedjan sträcker sig, sen är det inte så farligt.
Men är kedjan för tight så kortar du ju naturligtvis livslängden på lager, kedja och allt sånt med det blir oxå svårare att växla!!
Och för stort spel leder till en ryckig gång...
Spelet ska på en kall motor vara lika stort som kedjan är hög. Om du förstår hur jag menar? Man kollar alltså från sidan vart länkarnas övre del är, sen när man pressar upp den så ska den undre delen av kedjan hamna på samma ställe. Justeringen ser du under transkåpan, det är bara en bult med en låsmutter så släpp på muttern och dra upp bulten tills spelet är schysst.
Sen är det viktigt att smörja och justera kopplingen, den är lite svårare att förklara så här via text...
När ska du serva den? Jag är ledig idag, men jag skulle kunna faxa lite bilder och text från service manualen. Så det inte blir några fel.... Vill ju inte att fina hojen ska fara illa
Om du har fler frågor så är det bara ställa dem!!
MVH
Björn