Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då har vi nog samma uppfattning om tomgångsvarmkörning.
Inte direkt så att man går ner startar hojen och går upp och tar en frukost under tiden. :tungan

//Andreas

Precis! :D

Vill man skona lådan nar man ska iväg kan det även vara en tips att hålla in kopplingen lite längre -säg 5s- innan man lägger i ettan från stillastående när oljan är kall, sedan lägga i ettan bestämt. Då hinner motorn ruska isär de ihopklibbade kopplingslamellerna varför smällen när ettan går blir mycket mildare för klorna. Gäller alla kalla hojar med våtkoppling iofs.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Precis! :D

Vill man skona lådan nar man ska iväg kan det även vara en tips att hålla in kopplingen lite längre -säg 5s- innan man lägger i ettan från stillastående när oljan är kall, sedan lägga i ettan bestämt. Då hinner motorn ruska isär de ihopklibbade kopplingslamellerna varför smällen när ettan går blir mycket mildare för klorna. Gäller alla kalla hojar med våtkoppling iofs.

Den ska jag lägga på minnet. Klånkar ganska bra ibland. Kan det även vara därför ettan kan vara svår att fi ibland vilket kan generera lite rassel?

//Andreas

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den ska jag lägga på minnet. Klånkar ganska bra ibland. Kan det även vara därför ettan kan vara svår att fi ibland vilket kan generera lite rassel?

//Andreas

Om du nu kör med HD:s transolja Formula+ så är den lite tjockare en den specialolja HD tidigare hade till sportster/buell-lådorna som hette SportTransFluid. Formula+ gör att kopplingen kan dragga lite mer vid kall olja.

Då är Golden Spectro Transmission Oil 80W eller Golden Spectro Heavy Duty Chaincase Oil bättre, de är lite tunnare vid kall olja och ger ofta även bättre grepp i kopplingen. Du kan ju prova med den. Kolla även att kopplingspelet är rätt justerat enligt boken, (hur man gör syntes i videon jag lade upp lite längre upp i denna tråd). Man justerar alltså både nere vid kåpan samt sedan på vajern.

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Finns ju en anledning till varför det heter "varm-köra" och inte "varm-stå på stödet"......eller hur Watson?

....nån skrev för ett tag sedan att de brukade starta, låt gå "nån minut" (halv cig, hejdå kärring, på med handskar och hjälm) och sedan iväg och efter några rödljus kände man på olje-filtret...och när den va "go" då va det dags att slanga lite!! (jag la till lite "artistiskt-frihet" med hejdå kärring osv ifall han som skrev raden från början läser det här svammel.... men summan av berätelsen är densamma!)

Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Nytt batteri monterat och nu var dom andra felen också borta med att startmotorn lät som en kulspruta :). Så nu är hojen helt fit for fight :). Jäkligt skönt att det föll sig så att det var så lätt att åtgärda med de felen som var på hojen :)

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
-05 Buell xb12s
Hello ,
undrar om det finns någon som har
ett transmisions drev till en xb9a som
skall på en 12a, till salu.?

MVH

Pelle61

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
2010 Buell 1125CR
Ny Bulle till nästa säsong :) jävligt trevligt :banana vinterförvaring inne på parketten :tummenupp

Buell 1125CR 2010

bulle4.jpg

bulle3.jpg

bulle1.jpg

bulle2.jpg

:yoparty

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Tänkte bara säga hallå och introducera mig; var och bytte in min gamla Z1000 mot en härlig liten XB12STT -07 igår. Man ser den lite otydligt på min avatar. Väntar med fler bilder tills jag rensat rökan, slängt på lite kolfiber osv under vinterdvalan... :banana

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Tänkte bara säga hallå och introducera mig; var och bytte in min gamla Z1000 mot en härlig liten XB12STT -07 igår. Man ser den lite otydligt på min avatar. Väntar med fler bilder tills jag rensat rökan, slängt på lite kolfiber osv under vinterdvalan... :banana

Grattis och välkommen :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Detta är en ganska hjärtskärande bild men det visar vad som händer med överblivna och inte färdigbyggda Buells på fabriken nu när den sista modellen har rullat av bandet.

Nummer två är en t-shirt som trycks av Hell For Leather.
T-shirten finns att beställa här: http://www.cafepress.com/HellForLeather

Bifogat

• BUell_1.jpg
    BUell_1.jpg
    88.7 KB · Visningar: 178
  • Buell_2.jpg
    Buell_2.jpg
    12.7 KB · Visningar: 100

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Detta är en ganska hjärtskärande bild men det visar vad som händer med överblivna och inte färdigbyggda Buells på fabriken nu när den sista modellen har rullat av bandet.

Nummer två är en t-shirt som trycks av Hell For Leather.
T-shirten finns att beställa här: http://www.cafepress.com/HellForLeather

Vilken idioti att göra så. Kunde man inte i alla fall demonterat dom och lagt alla delar som reservdelar eller något??

Velodrom

Nörd
Gick med
17 May 2007
Hoj
Buell XB12X -2006.
Ulysses, kan man lyfta den underifrån på dämparen?

Den verkar ju stabil som fasen. Tänkte man kan svetsa till ett stöd som passar dämparen perfekt. Hur gör de på verkstan? Hur gör ni?

LuleåBullen

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
2005, Buell XB12s
Ulysses, kan man lyfta den underifrån på dämparen?

Den verkar ju stabil som fasen. Tänkte man kan svetsa till ett stöd som passar dämparen perfekt. Hur gör de på verkstan? Hur gör ni?

Lyft under dämparen du. det är meningen faktiskt. Om du kollar närmare på den finns pilar och texten "jack-point" etsat på den

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Buell läggs ner och ändå är de med på mässan i Milano?
Milano mässa artikel GP
Fiskas det efter nya ägare?

Efter vad jag förstått är HD inte intresserade av Buell för fem öre, utan bara chansar på att lägga ner märket som ett skott i mörkret för att se om det kan minska deras underskott. Dessutom kan man ju glömma att det skulle bli fler XB/Thunderstorm-baserade hojar om märket mot alla odds lyftes ur MoCo, vilket ju är lite synd eftersom den motorn var en av huvudorsakerna till att jag skaffade den cykel jag har...

zx11

Knutte
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
TE300, ZX11, XB12R, DR-Z400S, KX125, ZZR1400
Hej
Insåg att det nog inte blir så mycket mer körande i år? med Bullen så jag beslöt att det var dags för lite tvätt o service inför vintern :( Jag undrar om det är någon som har någon bra recept på hur man tar bort gummirester från däck som sitter på fälg och sving och plast utan att man sabbar färgen??

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln