Buell XB9R eller en Ducati Monster

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var också ute efter en Buell ett tag men köpte en Monster 900 istället. Riktigt kul hoj på alla vis - dock så var jag alldeles för lång för den (186 cm) så jag kunde inte köra några längre sträckor med den vilket resulterade i att den blev stående. Sjukt snygg var den dock, har en stooooor svartvit bild på den på väggen. :drool

Buellen jag var ute efter var en XB12R men efter ett par provkörningar så valde jag med glädje bort den. Det enda som är häftigt med dem är ljudet och utseendet. För mer info, läs vad elwe skriver ett par inlägg upp... :)
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Jag nästan köpte en Buell XB12S men värmen var en stor irritationsmoment för mig när jag provkörde. Det kom mycket värme från motorn/avgasrören på höger sidan. Annars var den en härlig hoj i stan samt på väldigt små vägar.
 

Andy79

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Örebro
Hoj
Letar hoj
Har ägt en Monster 900 02.
Var grymt nöjd med min, nästan synd att jag sålde min :rolleyes:
+ En hoj med själ och riktigt gott ljud med ett par burkar på :yoparty
- Dyr service, 5300 kr för en 1000 mila service. Och att försäkringen var så dyr för 78 hk 22000 kr :gråta
 

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Glöm inte öppna kopplingskåpan bara... ;) :tummenupp

Svar: Varför måste man göra de.?

Har lite frågor bara:

- Ska ställa in hojen tills nästa år i Garage. Något man bör tänka på?

- Om man ska montera på nytt avgasrör vilket märke är bäst/vanligast?

- Och vid avgasrörs byte något annat som behöver ställas in/bytas?

//Witlock
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svar: Varför måste man göra de.?

Du har köpt en Ducati ingen Buell. Nu är du fast. Snart är det dags för ventiljustering :hihi ;)

Man brukar sätta på en ventilerad kåpa på Ducati med torrkoppling, så att kopplingsrasslet hörs ännu mer. Det ljudet anses vackert av Ducatister ;) Andra fördelar med ventilerad kåpa är att kopplingen kyls bättre samt att det ansamlas mindre kopplingsdamm i den. Man få även in mer vatten i den när man tvättar samt grus när man kör grusväg. Buell har våtkoppling och hydrauliska ventillyftare. Man kan dock sätta torrkoppling och stela lyftare på dem , men det anses inte ha några fördelar på gathojar ;)

Nej jag ska vara snäll, Monster är nog en fin liten hoj.
Lycka till!

/J
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Svar: Varför måste man göra de.?

Har lite frågor bara:

- Ska ställa in hojen tills nästa år i Garage. Något man bör tänka på?

- Om man ska montera på nytt avgasrör vilket märke är bäst/vanligast?

- Och vid avgasrörs byte något annat som behöver ställas in/bytas?

//Witlock

Med tanke på Ducks svar så öppna inte kopplingskåpan, jag trodde det var torrkoppling på den... ;)

Avgassystem finns bara ett som gäller fö Ducati - Termignoni. Dubbla kolfiberburkar :tummenupp
Annars, kolla in t.ex. Leo Vince - bra och billiga grejjer.

Det du kan behöva justera är insprutet så kolla när du köper, de brukar ha koll på om man måste mappa om eller om det går att tuta och köra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svar: Varför måste man göra de.?

Har lite frågor bara:

- Ska ställa in hojen tills nästa år i Garage. Något man bör tänka på?

- Om man ska montera på nytt avgasrör vilket märke är bäst/vanligast?

- Och vid avgasrörs byte något annat som behöver ställas in/bytas?

//Witlock

Det finns utförliga tråder om vinterdvalan här på SH. Några punkter är tex att det är smart att göra servicen innan vintern, dvs bla ny olja och filter innan man ställer av. Så att inte slam och annat sedimenteras under vintern och far in i oljepumpen vid premiärstarten på våren. Pumpa däcken lite extra är också bra för att undvika hjulplatta under stilleståndet. Underhållsladdning på batteriet. Tvätta av och varmkör hojen samt spraya lite 556 eller WD40 på gaffelbenen så att inte tätningarna torkar ut. Alternativt kan man pumpa med gaffeln några ggr under vintern. Ska hojen stå ute eller i kallgarage bör man även korrosionsskydda motorn internt för att undvika rost. Jag tycker att du ska undvika sådan förvaring om du kan.

Termignioni är hovleverantör till Ducati och är nog det populäraste märket även för effektrör. Jag tycker att de är mycket välbyggda och ger bra effekt.

Du bör bestycka om hojen, det kan en firma med bromsbänk göra åt dig.

Mvh
Jörgen
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Grattis till en underbart rolig och fin hoj.
Som sagt, perforerad kopplingskåpa är inte bra eftersom det är våtkoppling på 620.

Kolla på Leo Vince eller Arrow. De är både snyggare (subjektivt) och billigare än termignoni. Ovala passar bäst för lågt liggande blås. När du monterat dem får du det där riktiga mullret :tummenupp
 

Forza Italia

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory '04
Grattis till en underbar hoj! Har själv en 04:a och är mycket nöjd!
Det jag kommit underfund med är detta:
Om du provar att köra bana kommer du troligtvis att fastna för det och tycka att det är jätekul. Då kan högdragna ljuddämpare vara att föredra, då de andra kan börja ta i asfalten annars när du börjar komma igång.
Om du skall köra bana rekommenderar jag att plocka bort sidostödet, det kan ta i ganska ordentligt. (ev. kan man byta till ett stöd från S4R eller hypersportmodellerna, detta har jag inte själv provat).

Tycker att 620 är en grymt fin hoj som är vacker, kul att köra, riktigt fint ljud, och är väldigt billig att försäkra och köra.
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
På nyare duccar får man ju med en "box" (typ powercommander) när man köper termignoni (stavning) rör. Den boxen ingår i priset och programeras för just din hoj. Är det samma sak med arrow och resten av rören... Om man nu måste köpa en PC också. Blir det så mycket blligare menar jag??
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
För min del är valet enkelt men du behöver som sagt få lite mil på de hojar du väljer mellan innan du finner den rätta :confused:
 

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Det finns utförliga tråder om vinterdvalan här på SH. Några punkter är tex att det är smart att göra servicen innan vintern, dvs bla ny olja och filter innan man ställer av. Så att inte slam och annat sedimenteras under vintern och far in i oljepumpen vid premiärstarten på våren. Pumpa däcken lite extra är också bra för att undvika hjulplatta under stilleståndet. Underhållsladdning på batteriet. Tvätta av och varmkör hojen samt spraya lite 556 eller WD40 på gaffelbenen så att inte tätningarna torkar ut. Alternativt kan man pumpa med gaffeln några ggr under vintern. Ska hojen stå ute eller i kallgarage bör man även korrosionsskydda motorn internt för att undvika rost. Jag tycker att du ska undvika sådan förvaring om du kan.

Termignioni är hovleverantör till Ducati och är nog det populäraste märket även för effektrör. Jag tycker att de är mycket välbyggda och ger bra effekt.

Du bör bestycka om hojen, det kan en firma med bromsbänk göra åt dig.

Mvh
Jörgen


Svar: Köpte depåstöd fram & bak till den. Ska sätta batteriet på underhåll. Har även köpt 6-66 spray som ska sprutas över allt. Hojen kommer att stå i en sportsbod. Så något kallt kommer det bli där inne. Hade gärna servat den m.m men jag bor och har hojen i norge. Och jag har sett hur grabbarna i detta landet gör saker när man lämnar i saker på service. Nog med det är 100% dyrare här i norge det blir inte så bra gjort heller. Men finns det någon aktoriserad ducce verkstad i värmland som kan göra en service eller gör man den själv? Och vad för Olja/Oljefilter tycker ni man ska köpa?


Tack för alla trevliga och snabba svar.


//Witlock
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svar: Köpte depåstöd fram & bak till den. Ska sätta batteriet på underhåll. Har även köpt 6-66 spray som ska sprutas över allt. Hojen kommer att stå i en sportsbod. Så något kallt kommer det bli där inne. Hade gärna servat den m.m men jag bor och har hojen i norge. Och jag har sett hur grabbarna i detta landet gör saker när man lämnar i saker på service. Nog med det är 100% dyrare här i norge det blir inte så bra gjort heller. Men finns det någon aktoriserad ducce verkstad i värmland som kan göra en service eller gör man den själv? Och vad för Olja/Oljefilter tycker ni man ska köpa?

Tack för alla trevliga och snabba svar.


//Witlock

Nu är jag ingen Ducatimek, men jag skulle köpa originalfilter. Ang oljor så hävdar många lite mer teknikintresserade ducatister att Q8:as racingolja SBK 15W-50 är den bästa till just Ducatis ventilsläpor. Det är nämligen det mest kritiska delen för smörjningar i det flesta moderna Duccar. Denna olja är lätt att få tag på och finns tom att handla på macken.http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1192

Köp gärna 20 litersdunk så spar du pengar om du ska ha kvar hojen en tid.

Sedan är det mer i en service än olja och filter. Ventiljust tex. Att ställa ventilerna på en Ducati är ngt man kan läsra sig själv om man är intresserad och lite teknisk. Annars får man lämna bort det. Börja med att skaffa mekhandboken så ser du ju vad det är som ska göras utöver olja och filter, samt vilka intervaller som gäller för olika serviceåtgärder.

/J

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top