Bugatti Veyron vs Koenigsegg Agera S

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Varför jämföra trimamde bilar som går på rejssoppa med stadnardbilar med macksoppa :S

Vi jämför snabba bilar med andra snabba bilar, oavsett förutsättningar. Annars måste man ju börja med prisklasser, effektklasser, viktklasser, serieproduktion/one-offs, storlek på motorn, överladdning/sugmotor, fyrhjulsdrift/bakhjulsdrift/framhjulsdrift och bla bla bla. Det blir så komplicerat :)

Vore ju dock kul att se vad en trimmad Veyron kan göra för skada :)
 
Last edited:

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW M5
Macsopap vs rejssoppa måste man dra en gräns tycker jag.

Vi jämför snabba bilar med andra snabba bilar, oavsett förutsättningar. Annars måste man ju börja med prisklasser, effektklasser, viktklasser, serieproduktion/one-offs, storlek på motorn, överladdning/sugmotor, fyrhjulsdrift/bakhjulsdrift/framhjulsdrift och bla bla bla. Det blir så komplicerat :)

Vore ju dock kul att se vad en trimmad Veyron kan göra för skada :)
 

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW M5
Varför är Koenigsegg så mycket snabbare?

1. Agera S har en front area på 1,87 m2 och ett CD på ca 0,35. En Bugatti Veyron har en front area på 2.0 m2 och ett CD på 0,42 (lägsta möjliga) beroende på aero setting. Detta gör att Agera S kan accelerera snabbare i högre hastighet än Bugattin då front arean är mindre och luftmotståndet per given front area är mindre (CD). Detta gör dubbel effekt. Mindre bil/frontarea, mindre luftsmotstånd per Xm2 bil(CD).

2. I början av racen så går bägge bilarna genom växlarna. Agera S växlar mycket fort MEN växlar. Bugattin växlar aldrig, byter bara kopplingar. Detta betyder att Agera S får ett lite interupt av acceleration vid varje växling. Inte mycket, men något, ca 50 ms per växling, Bugatti 0 ms per kopplingsbyte då den aldrig växlar. I högre fart så kör bägge bilarna mer på en växel då accelerationen avtar, detta gynnar Agera S då Agera S inte längre behöver kompensera för växlingstid med snabbare acceleration mellan växlarna.

3. Sist men inte minst 30 hp mer och 500 kg mindre hjälper även till i hög fart.

Ovanstående skapar den ökande skillnaden ju fortare bilarna går.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Macsopap vs rejssoppa måste man dra en gräns tycker jag.

Jag skulle vilja säga att fyra hjul (för bilar...) och gatdäck är gränsen, kanske däcksdimensioner också så ingen dyker upp med en top fuel-dragster med mönstrade däck :)

Kanske ska man begränsa det till kolvmotorer också så inte någon blir riktigt kreativ? :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Varför är Koenigsegg så mycket snabbare?

1. Agera S har en front area på 1,87 m2 och ett CD på ca 0,35. En Bugatti Veyron har en front area på 2.0 m2 och ett CD på 0,42 (lägsta möjliga) beroende på aero setting. Detta gör att Agera S kan accelerera snabbare i högre hastighet än Bugattin då front arean är mindre och luftmotståndet per given front area är mindre (CD). Detta gör dubbel effekt. Mindre bil/frontarea, mindre luftsmotstånd per Xm2 bil(CD).

2. I början av racen så går bägge bilarna genom växlarna. Agera S växlar mycket fort MEN växlar. Bugattin växlar aldrig, byter bara kopplingar. Detta betyder att Agera S får ett lite interupt av acceleration vid varje växling. Inte mycket, men något, ca 50 ms per växling, Bugatti 0 ms per kopplingsbyte då den aldrig växlar. I högre fart så kör bägge bilarna mer på en växel då accelerationen avtar, detta gynnar Agera S då Agera S inte längre behöver kompensera för växlingstid med snabbare acceleration mellan växlarna.

3. Sist men inte minst 30 hp mer och 500 kg mindre hjälper även till i hög fart.

Ovanstående skapar den ökande skillnaden ju fortare bilarna går.

Har Ageran högre toppfart också? Med mindre luftmotstånd och bättre vikt/effekt borde den ju snabbare, toppeffekt är väl inte så stor skillnad?

Och ang. växlingarna så har väl även en dubbelkopplingslåda ett väldigt kort avbrott av framdriften? Typ 10ms eller något sådant? Inte mycket, men lite i alla fall.


Edit; runt 8ms verkar den den ligga på.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Dessa som köper de här bilarna. Toppas de någonsin?
Stänger olje-shejkerna av långa motorvägar för att kunna toppa dem? Hyr de banor där det är möjligt och kör ensamma?

Toppfart har jag aldrig riktigt sätt poängen med oavsett fordon, bara den tillräckligt hög.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dessa som köper de här bilarna. Toppas de någonsin?
Stänger olje-shejkerna av långa motorvägar för att kunna toppa dem? Hyr de banor där det är möjligt och kör ensamma?

Toppfart har jag aldrig riktigt sätt poängen med oavsett fordon, bara den tillräckligt hög.

Jag håller med dig generellt men toppfart på 400+ är ju ändå coolt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag håller med dig generellt men toppfart på 400+ är ju ändå coolt.

Undrar hur det låter i en Agera i ~400..

Den verkar ju inte ha "ljudisolering" högst upp på listan över grymma saker och alla som testat den påpekar ju ljudet. Vindbruset bara mellan 200-300 i en hjälm ger ju en påtaglig ökning, 400 är asfort.
 

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW M5
Det är ju enb sportbil weller HYPERbil ingen lyxbil D

Undrar hur det låter i en Agera i ~400..

Den verkar ju inte ha "ljudisolering" högst upp på listan över grymma saker och alla som testat den påpekar ju ljudet. Vindbruset bara mellan 200-300 i en hjälm ger ju en påtaglig ökning, 400 är asfort.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Konstaterades väl i något test att det bara finns ett ställe i världen där det går att toppa bilarna därför har det aldrig gjorts med keggen för wv äger banan :huvet

Dessa som köper de här bilarna. Toppas de någonsin?
Stänger olje-shejkerna av långa motorvägar för att kunna toppa dem? Hyr de banor där det är möjligt och kör ensamma?

Toppfart har jag aldrig riktigt sätt poängen med oavsett fordon, bara den tillräckligt hög.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konstaterades väl i något test att det bara finns ett ställe i världen där det går att toppa bilarna därför har det aldrig gjorts med keggen för wv äger banan :huvet

Går det inte på nardo ring?

Ah, nevermind, läste på om det av ren nyfikenhet, och tydligen äter svängandet upp en hel del av toppfarten.
Men borde ju gå att maxa bilarna på någon av alla de highways i USA som går spikrakt igenom stäpplandskap?
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Går det inte på nardo ring?

Ah, nevermind, läste på om det av ren nyfikenhet, och tydligen äter svängandet upp en hel del av toppfarten.
Men borde ju gå att maxa bilarna på någon av alla de highways i USA som går spikrakt igenom stäpplandskap?

SSC gjorde ju så när de klippte rekordet från Veyron med Ultimate Aero:n. 414 km/h på landsväg, rätt mäktigt. Vill minnas att de hade en 70+are bakom ratten också.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Går det inte på nardo ring?

Ah, nevermind, läste på om det av ren nyfikenhet, och tydligen äter svängandet upp en hel del av toppfarten.
Men borde ju gå att maxa bilarna på någon av alla de highways i USA som går spikrakt igenom stäpplandskap?

Det är Nardo som VW äger, eller rättare sagt Porsche men VW kontrollerar ju Porsche.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är Nardo som VW äger, eller rättare sagt Porsche men VW kontrollerar ju Porsche.

Nja, det gör dom förvisso numera, men det var inte den som Veyron slog rekordet på och som inte varit tillgänglig för andra utan 9km rakan på http://en.wikipedia.org/wiki/Ehra-Lessien

För det var ju just Nardo som Koeningsegg satte rekordet 2005 som dom dock bara fick behålla i några månader, då med en CCR som fick svänga hela tiden trots banans dosering (max "neutral" hastighet 240 km/h, snabbare än så och man får svänga)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är ju enb sportbil weller HYPERbil ingen lyxbil D

Var inte kritik öht.. Mer en intressepunkt.

Har varit i hjälm i ~300, och det både känns och hörs.. Öronpluggar är ett måste över 180..

Men 400 är så enormt mkt mer (kraft=fart[SUP]2[/SUP]) att det måste blir ett jäkla dån även om man sitter i en bil.
 

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW M5
Ja det låter nog lite i 400+ km/h :D

Var inte kritik öht.. Mer en intressepunkt.

Har varit i hjälm i ~300, och det både känns och hörs.. Öronpluggar är ett måste över 180..

Men 400 är så enormt mkt mer (kraft=fart[SUP]2[/SUP]) att det måste blir ett jäkla dån även om man sitter i en bil.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top