Nord_K6_1000R
Sporthojsnörd
Då vare dags, 25 år av sporthojsåkning utan fadäser å vips så synade man lite asfalt.
Och orsaken är så magiskt tragisk så man kan bara garva, och tacka alla involverade gudar och väsen.
Ute på en 25-30milasväng på skojjiga vägar, med ca 5mil kvar hem, även dom var planerad kurvig kuperad väg så rullar vi igenom ett samhälle, kommer in i en rondell i ca 20-25km/h och ska rakt fram, och utan förvarning så ser ja min blåa kärlek liggandes glida ifrån mig med sikte på kantstenen i rondellen.
Något förvånad blev jag ståendes mitt i rondellen helt oskadad med min åkpolare kommandes med klotögon lika förvånad.
Reste upp vraket å rullade åt sidan och okulär bes började, clipon,sidokåpa, statorkåpa, spegel och repad sving med avslaget öra för lyftbobbinen, sen…..allt kladd på hjulen??
Och förklaringen till det är tragisk…hittar ett rejält färskt stenskott i kylaren som vid uppstart skickar en perfekt 2mm stråle rätt på framhjulet, som sen följde buken bakåt å badade bakhjulet, mycket bristfälligt fäste i glykol kände jag…
Sen såg jag skavet på ramen precis vid den lodräta svetsen vid tanken, OCH en bula…
Där kommer min fundering då kanske nån annan klotat å knäckt nån ram, verkstaden har inte hunnit kolla än pga hög arbetsbelastning men lät inte såå positiva om det nu var en bula.
Antar att eftersom svingen oxå fått smisk så snackar vi helt chassibyte, och då kanske det kostnadsmässigt går fort att passera hojens värde?
Är väl nån timmes skruvning de….
Nån med erfarenheter?
Och orsaken är så magiskt tragisk så man kan bara garva, och tacka alla involverade gudar och väsen.
Ute på en 25-30milasväng på skojjiga vägar, med ca 5mil kvar hem, även dom var planerad kurvig kuperad väg så rullar vi igenom ett samhälle, kommer in i en rondell i ca 20-25km/h och ska rakt fram, och utan förvarning så ser ja min blåa kärlek liggandes glida ifrån mig med sikte på kantstenen i rondellen.
Något förvånad blev jag ståendes mitt i rondellen helt oskadad med min åkpolare kommandes med klotögon lika förvånad.
Reste upp vraket å rullade åt sidan och okulär bes började, clipon,sidokåpa, statorkåpa, spegel och repad sving med avslaget öra för lyftbobbinen, sen…..allt kladd på hjulen??
Och förklaringen till det är tragisk…hittar ett rejält färskt stenskott i kylaren som vid uppstart skickar en perfekt 2mm stråle rätt på framhjulet, som sen följde buken bakåt å badade bakhjulet, mycket bristfälligt fäste i glykol kände jag…
Sen såg jag skavet på ramen precis vid den lodräta svetsen vid tanken, OCH en bula…
Där kommer min fundering då kanske nån annan klotat å knäckt nån ram, verkstaden har inte hunnit kolla än pga hög arbetsbelastning men lät inte såå positiva om det nu var en bula.
Antar att eftersom svingen oxå fått smisk så snackar vi helt chassibyte, och då kanske det kostnadsmässigt går fort att passera hojens värde?
Är väl nån timmes skruvning de….
Nån med erfarenheter?