Bula i ramen, inlösen??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då skall man ha lite koll på vad man gör.
Sprickan i svetsförbandet är inte mellan material och svets. Den är rakt igenom svetsen. Det starkaste stället på hela området.
Ser ut som om att det är två sprickor också. Kraften från islaget har nog varit så stor på just det området mellan sprickorna att svetsen gett upp på båda sidor av träffområdet.
Det lär vara sprickbildning längre ut med.
Så borra upp ändan av sprickan räcker nog inte. Man får nog ta bort en hel bit av svetsfogen eller till och med materialet i ramen beroende på hur det ser ut där.
Sen klura ut vilken typ av aluminiumlegering det är samt vilken tillsats som behövs.
Rikta ut resten av bucklan.
Svetsa om det och göra det korrekt utan att få mer sprickbildning/försvagning pga. felaktig svetsning.

View attachment 489123

Eller har man dåligt risktänkande kan man ju alltid bara borra upp två stora hål och sen bonnatigga i fyllnadsmaterial och säga att man "lagat det" för att sen ha daglig koll på om det spricker upp igen så som man gör i stuntvärlden :crash
Köpa begagnad ram och flytta över allt, snarare.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag hade hoppats på inlösen vilket förslaget förmodligen blir. Polaren med en Kawa H2O blev lite påkörd av en bil i slutet av förra året. Han fick sin repad för 180.000:- och sen 40.000:- i personlig utrustning hamnade notan på (ja, du läste rätt) ? Ser ju inte så "farligt" ut på bilden...

View attachment 489134
Dra på trissor! Ser nästa bara ut som plastskador.
Påkörd parkerad eller i fart?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Inte många på Blocket - 50' som riktvärde -självrisk -prutmån = ??

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Hans är en 2018 :)
Aha - jag gick på hojen i profilen. Nu har jag ingen färsk erfarenhet av detta, men blev påkörd för många år sedan med lätt skadad ram som följd. Inlösen med skitbud, men jag radade upp ett antal likadana hojar på annons och fick istället hojen reparerad.
Intressant att veta vilket bolag det gäller - iofs, alla försöker minimera utgifterna

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Mellan 13-17.000 euro i Tyskland (6st) - euron stod nyss i 12:- (mobile.de)
129.000:- för den på Blocket

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Be dem förklara skriftligen hur de beräknar sin värdering - de borde kunna hänvisa till någon form av marknadsvärde som finns på annat ställe än i deras fantasi

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Be dem förklara skriftligen hur de beräknar sin värdering - de borde kunna hänvisa till någon form av marknadsvärde som finns på annat ställe än i deras fantasi
Begärde omvärdering, tog en timme fick jag nytt besked att dom vidhåller värdet till 110’
Tagit in oberoende värderingsman nu så får vi se vad som händer

Raderad medlem 61114

Guest
För det du blir erbjuden ska du ju kunna hitta en likvärdig. Kollade runt lite, alla japsar från 2018 ska man kunna jämföra med tänker jag. Alltså är det fullt rimligt med runt 135 iaf.

Såklart lite beroende på hur långt din gått.

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
För det du blir erbjuden ska du ju kunna hitta en likvärdig. Kollade runt lite, alla japsar från 2018 ska man kunna jämföra med tänker jag. Alltså är det fullt rimligt med runt 135 iaf.

Såklart lite beroende på hur långt din gått.
Jo ett bud på 135 är fullt rimligt, min har gått 1200mil, den ska värderas av oberoende nu i eftermiddag så får vi se vart det landar

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jo ett bud på 135 är fullt rimligt, min har gått 1200mil, den ska värderas av oberoende nu i eftermiddag så får vi se vart det landar
Vad är en "oberoende" värderingsman? Vem betalar hens lön?
Tittade lite på olika värderingsmäns hemsidor - stod lite hos några att "vi utför värderingar för" och sedan följde diverse försäkringsbolag. Frågan är om värdet blir en "bilhandlarvärdering" - dvs den summa man får vid försäljning eller den summa som krävs för återanskaffning?

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...