Bula i stålram Suzuki GS 750, ok eller skrot?

eriken

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2023
Tjena, just köpt en fin Suzuki gs 750 e -83 som jag fixar med. Det satt shoei kåpor på som jag tog bort, dessa var monterade med en extra ram som var satt fast med skruvklammer i original ramen. Tyvärt var dessa klammer så hårt dragna att rörramen en blivit lite intryckt. Kommer besiktningen släppa igenom detta eller? Om inte, godkänner dom att man svetsar in nya rör? Hojen har bara gått 2400 mil så jag hoppas verkligen inte detta blir en döds dom för den...

Bifogar bild på den djupaste intryckningen, inga sprickor dock..
 

Bifogat

  • 1000000383.jpg
    1000000383.jpg
    2.4 MB · Visningar: 93
  • 1000000384.jpg
    1000000384.jpg
    2 MB · Visningar: 92
Shoei kåpor???? Shoei gör väl bara hjälmar?
Bortsett från den kommentaren så tycker jag du skall fixa med hojen o sätta tillbaka kåporna (försiktigt så det inte blir mer skador) så att skadan inte syns vid besiktning. Se till att få den godkänd för alltid, ta sedan bort kåporna och kör den som den är (håll koll på klämskadorna)
Tror inte att besiktningen godkänner en reparerad ram (men andra kanske vet bättre)
Hojen är en -83:a och jag tippar att du inte ska busköra med den - då skulle jag själv chansa, den har troligen gått några mil med kåporna utan att falla i bitar.
 
Last edited:
Shoei kåpor???? Shoei gör väl bara hjälmar?
Bortsett från den kommentaren så tycker jag du skall fixa med hojen o sätta tillbaka kåporna (försiktigt så det inte blir mer skador) så att skadan inte syns vid besiktning. Se till att få den godkänd för alltid, ta sedan bort kåporna och kör den som den är (håll koll på klämskadorna)
Tror inte att besiktningen godkänner en reparerad ram (men andra kanske vet bättre)
Hojen är en -83:a och jag tippar att du inte ska busköra med den - då skulle jag själv chansa, den har ju troligen gått några mil med kåporna utan att falla i bitar.
SHOEI var stora på kåpor på 80-talet. Jag hade en toppkåpa på min 125:a från Shoei... :)
(Jag sa inte att de gjorde snygga kåpor...)
 

Bifogat

  • 139277_Man_Machine.jpg
    139277_Man_Machine.jpg
    180.8 KB · Visningar: 50
  • IMG_0115.JPG
    IMG_0115.JPG
    113 KB · Visningar: 49
SHOEI var stora på kåpor på 80-talet. Jag hade en toppkåpa på min 125:a från Shoei... :)
(Jag sa inte att de gjorde snygga kåpor...)
Det var som f-n, alltid lär man sig något nytt här på forumet?, Jag förstår varför han vill plocka av den :sick:. Men som ett unikt tidsdokument borde den nästan få sitta kvar.
 
Har ramen hållit i närmare 40 år kommer den att hålla i fortsättningen.
Dessutom min uppfattning att motorn "hänger" i de här ramrören. Det är alltså dragpåkänning i rören vilket rören bör klara alldeles utmärkt. # Jag hade bara skruvat tillbaka Shoeikåpan.

Om man vill skydda ramrören och det får plats kan man ju ju sätta ett (kluvet) rör utanpå ramrören som skydd.

(Hade det varit rör utsatta för huvudsakligen tryck så hade ju säkerhetsmarginalen minskat. ##)

# Ta ett sugrör och försök dra av det. Ta sedan och kläm ihop sugröret och försök dra av det.

## Ta ett sugrör och ställ det på ett bord och tryck "lagom" på det med ett finger, lite mindre än vad det tål.
Ta sedan med samma tryck och klämm med andra handen ihop sugröret på mitten samtidigt som du trycker på det.
 
Last edited:
Shoei kåpor???? Shoei gör väl bara hjälmar?
Bortsett från den kommentaren så tycker jag du skall fixa med hojen o sätta tillbaka kåporna (försiktigt så det inte blir mer skador) så att skadan inte syns vid besiktning. Se till att få den godkänd för alltid, ta sedan bort kåporna och kör den som den är (håll koll på klämskadorna)
Tror inte att besiktningen godkänner en reparerad ram (men andra kanske vet bättre)
Hojen är en -83:a och jag tippar att du inte ska busköra med den - då skulle jag själv chansa, den har ju troligen gått några mil med kåporna utan att falla i bitar.

Har ramen hållit i närmare 40 år kommer den att hålla i fortsättningen.
Dessutom min uppfattning att motorn "hänger" i de här ramrören. Det är alltså dragpåkänning i rören vilket rören bör klara alldeles utmärkt. # Jag hade bara skruvat tillbaka Shoeikåpan.

Om man viill skydda ramrören och det får plats kan man ju ju sätta ett (kluvet) rör utanpå ramrören som skydd.

(Hade det varit rör utsatta för huvudsakligen tryck så hade ju säkerhetsmarginalen minskat. ##)

# Ta ett sugrör och försök dra av det. Ta sedan och kläm ihop sugröret och försök dra av det.

## Ta ett sugrör och ställ det på ett bord och tryck "lagom" på det med ett finger, lite mindre än vad det tål.
Ta sedan med samma tryck och klämm med andra handen ihop sugröret på mitten samtidigt som du trycker på det.
Frågan är om besiktningen anser det, vore surt om den anses som kass när det är sista besiktningen.
 
Frågan är om besiktningen anser det, vore surt om den anses som kass när det är sista besiktningen.
Det är därför jag tycker att du skall besikta med kåpan på plats - den borde gått igenom tidigare i det utförandet.
Chansen att den går igenom med kåpa borde vara större än utan kåpa?
Om den godkänns med eller utan kåpa så är allt OK
Om den underkänns med kåpa - varför skulle den det? För att bulorna syns....? Så blir resultatet detsamma om den underkänns utan kåpa för att bulorna syns
Dvs - du måste reparera - med en metod som besiktningen godkänner - kan kosta mer än vad hojen någonsin kan bli värd oavsett jobbet du lägger ner på den.
Så vad har du att förlora?
Fixa nu hojen på enklaste sätt så att den går igenom - sedan kan du ta bort kåporna o lägga lite extra jobb på att få den i mint condition (exkl. bulorna)
 
Frågade polaren som är besiktningsman för MC. Han sa så här då dom inte får säga bu eller bä så att säga "offentligt".

Screenshot_20230815_115921_Messenger.jpg
 
Jag håller med polaren som är besiktningsman.

Ett alternativ kan ju vara att spackla upp och bättrings lacka just det området om den ändå ska gå utan kåpor sen...
 
Gs 750 e 1983,hur ser en sådan ut?
Försvinner inte Gs 750 79?
Det är väl högst troligen en GSX enligt Svensk nomenklatur. I bl.a. USA fortsatte de heta GS även efter introduktionen av DOHC så läser man på utrikiska forum och inte var med när det begav sig så blir det väl lätt "fel".
 
Det där tror jag inte påverkar ramens styvhet i ngn omfattning, En kosmetisk skada. Jag tror ej heller att någon besiktningsman kommer att anmärka på intryckningen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top