Hade lätt köpt en GSX 1400 eller en XJR 1300 framför MT-01 och V-Max.
Man ska ju kunna svänga lite med hojen också, V-max går det inte att svänga med, MT-01 är nästan lika klumpig.
Tror att man snabbt tröttnar på V-max och MT-01.
Har kört båda och ingen föll mig i smaken.
Kolla gärna på Honda CB 1300 också, det är klassiska hojar som aldrig går ur tiden.
Allihopa är stora och klumpiga, relativt sett. Jämför du dom i klassen dom spelar i (stora twinnar / radfyror / v-fyror) så är dom rätt likvärdiga allihopa vad gäller hur dom är att hantera, det stora som jag tycker skiljer är att MT-01:an har en vettigt konstruerad ram, redig sving och ordentlig fjädring samt bromsar (boxram i alu, sving som en R1, 6-kolvs radialok, upsidedowngaffel), vilket de övriga saknar med sina fyrkolvsok med små skivor, konventionell framgaffel, piggybackdämpare bak, rörram, etc. Den är mycket bättre att köra än radfyrorna tycker jag eftersom du har bättre feedback, vibrationerna till trots.
Moderna XJR1300 är jättefin men den är mer en liten caféracer i jämförelse med tanke på hur mycket mindre den är. Men en väldigt fin hoj som absolut inte skäms för sig. Kanonfin på alla sätt.
V-Max:en har jag tyvärr inga erfarenheter utav då jag aldrig tyckt den varit intressant (ful) samt att prislappen varit den att man nästan kunnat köpa två hojar till priset av en. Farsan provade en vid nån provkörning för några somrar sedan och han var imponerad av motorn men inte mycket mer om jag vill minnas rätt.
Att jämföra jättetwin med jätteradfyra är lite svårt då motorn är helt annorlunda. Långkörningar skulle jag ta en XJR eller GSX alla dagar framför en MT-01. Ligga och tuffa på i 120-130 på E4:an eller valfri Europaväg är ett elände efter ett tag på grund av vibrationerna (20 mil är väl vad man orkar i stöten).
Men kör man som en vanlig nöjesåkare kortare turer (3-5 mil) några eftermiddagar i veckan på kurviga och härliga vägar så är MT-01:an brutalt rolig. Sen är den rätt ovanlig vilket gör den lite extra kul tycker jag.