Bytte från en XJR1300 -08 till en MT-01 med stage 3 kit tidigare i år.
Vridmomentet i MT-01 är hysteriskt. Från dryga 2k rpm så drar den stenhårt. Dock är det ju dags att växla vid drygt 5k. Varvstoppet på min ligger på 6k, på en original så är det väl runt 5-5.5k tror jag? För mig som mest kört radfyror så blev man ganska så överraskad av motorbromsen vid nerväxlingar, den är rätt galen.
Chassit är helt okej, men man får vara väldigt bestämd när man kör lite inspirerat. Vikten märks av ganska mycket. Möjligtvis kan man säkert få den att uppföra sig lite bättre med en bra setup.
Ljudet är svårslaget. Jag har akra helsystem och velocity stacks (istället för luftbox med filter) på min och det låter nästan som det sitter någon med en visselpipa under tanken när man gasar på. Avgasljudet är massivt. Det är nästan så jag övervägt att stoppa i insatserna, men ju mer man kör, desto mer lär man ju sig att kontrollera ljudet (och den låter som ett gammalt spitfire-plan när man eldar på lite, det är svårslaget).
Det är långt ifrån den mest komfortabla hoj jag haft. I de flesta varvtal så skakar backspeglarna så mycket så att de är så gott som oanvändbara. Dock märker ändå man inte av särskilt mycket vibrationer i styre och fotpinnar som man skulle kunna tro. När man kör en radfyra nu så häpnar man nästan över hur mjukt och odramatiskt allt är, dock är det ju också det som är lite av tjusningen med MT-01. Den har massa närvaro och lämnar ett ordentligt intryck.
Vridmomentet i MT-01 är hysteriskt. Från dryga 2k rpm så drar den stenhårt. Dock är det ju dags att växla vid drygt 5k. Varvstoppet på min ligger på 6k, på en original så är det väl runt 5-5.5k tror jag? För mig som mest kört radfyror så blev man ganska så överraskad av motorbromsen vid nerväxlingar, den är rätt galen.
Chassit är helt okej, men man får vara väldigt bestämd när man kör lite inspirerat. Vikten märks av ganska mycket. Möjligtvis kan man säkert få den att uppföra sig lite bättre med en bra setup.
Ljudet är svårslaget. Jag har akra helsystem och velocity stacks (istället för luftbox med filter) på min och det låter nästan som det sitter någon med en visselpipa under tanken när man gasar på. Avgasljudet är massivt. Det är nästan så jag övervägt att stoppa i insatserna, men ju mer man kör, desto mer lär man ju sig att kontrollera ljudet (och den låter som ett gammalt spitfire-plan när man eldar på lite, det är svårslaget).
Det är långt ifrån den mest komfortabla hoj jag haft. I de flesta varvtal så skakar backspeglarna så mycket så att de är så gott som oanvändbara. Dock märker ändå man inte av särskilt mycket vibrationer i styre och fotpinnar som man skulle kunna tro. När man kör en radfyra nu så häpnar man nästan över hur mjukt och odramatiskt allt är, dock är det ju också det som är lite av tjusningen med MT-01. Den har massa närvaro och lämnar ett ordentligt intryck.