Buller, besiktning?

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Tjena!

Vilka bullerkrav gäller vid besikning?
Hittar inte några siffror på bilprovning.se?
Antagligen SBS :confused:

tack
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Besiktade min för första gången för 3 veckor sedan.
Han mätte inget utan frågade bara om jag hade slipon.
Han var bara intresserad av det för han höll själv på med att bygga ett helsystem till sin hoj.
Fick också kommentaren: "härligt ljud" :D
 

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Besiktade min för första gången för 3 veckor sedan.
Han mätte inget utan frågade bara om jag hade slipon.
Han var bara intresserad av det för han höll själv på med att bygga ett helsystem till sin hoj.
Fick också kommentaren: "härligt ljud" :D

Jomen, jag besiktade min för ett par år sedan och då mätte farbrorn min hoj.
Den klarade gränsen precist, men jag minns inte hur mycket gränsvärdet var eller mer intressant om gränsvärdet har förändrats sedan dess.
Dessutom kan isoleringen i burken packats ihop sedan dess och låta lite mer..
humm humm

Åsså hade jag tänkt snurra runt lite på Kinnekulle ring i helgen oxå där de har lite strängare bullerkrav....har jag hört. Humm humm
 

BULLENRAKET

Pölsa=president,Stiffmies ter just rules!
Gick med
13 Sep 2007
Ort
solna
Hoj
Buell XB12ss long-08
103db vid ett visst varvtal då eller?
Loud pipes sawes lifes....
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Jomen, jag besiktade min för ett par år sedan och då mätte farbrorn min hoj.
Den klarade gränsen precist, men jag minns inte hur mycket gränsvärdet var eller mer intressant om gränsvärdet har förändrats sedan dess.
Dessutom kan isoleringen i burken packats ihop sedan dess och låta lite mer..
humm humm

Åsså hade jag tänkt snurra runt lite på Kinnekulle ring i helgen oxå där de har lite strängare bullerkrav....har jag hört. Humm humm

Ok, det beror nog mycket på vem som besiktar den.
Hade nog bara flyt på min besikting.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Ska inte det stå på den lilla plåten som ramnr. m.m. står På min står det 98 db vid 4500 varv eller liknande, det är nog olika för olika hojar?

Har blivit stoppad av polisen i kontroller, Blåsa och de brukar titta runt på hojen och vid den obligatoriska förfrågan om buller nivån är laglig brukar jag svara "att det är hyfsat lagligt" har inte behövt besiktiga än....Zarden låter rätt mycket.
Hade´
 

BULLENRAKET

Pölsa=president,Stiffmies ter just rules!
Gick med
13 Sep 2007
Ort
solna
Hoj
Buell XB12ss long-08
flyt e ibland avgörande! få se hur mycke sånt ja besitter på lörda,,hoppas inte dom dömmer ut min orginal bulle, men ja ska inte ljuga,, låter gör den ju,,,,
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Jag var och besiktigade min imorse.
Han kollade ljuset, blinkers och att det var mönster på däcken. Sen körde han runt huset 1 varv.
Ingen ljudmätning.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Gränsen är 103db vi 6000 varv, passade på att fråga när jag besiktade.
Jag besiktade för några veckor sedan och besiktningsgubben tyckte det lät lite mycket så han mätte mig på 103,2db och jag klarade mig med slipon på.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Olika varvtal för olika bågar. Har fått mätning 1 gång för en 5-6år sedan, 99db, akra-helsystem med hål i.. hur lugnt som helst. Blev dock lite nervig då han började gräva fram mätutrustningen.
 

Mården

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
V-ås
Hoj
Ducce -02
De e nog lite olika på märke o modell.
Så här står det i VV's papper om min Ducce 900ssie.
T31U LJUDNIVÅ:STILLASTÅENDE 91 DB(A),UNDER KÖRNING 80 DB(A)

Hur mäter dom "under körning" ? Åker förbi en dB mätare?

Mården
 

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
är de nån som vet var man kan mäta ljudbuller i malmö?
är nyfiken på hur mycke min låter..
nån som vet hur mycke en youshimura helsysten låter??
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Enligt typning,R6-05 92db 6500 R6-08 98db 7250 RD500 med jollys,får fråga grannen ett par km bort men inte lagligt.

Besiktningsmannen bara skrattade efter att ha letat startknapp ett tag och jag pekade på kicken när han fick igång den,sa han gillade knattret som blev.

Så,besiktningen funkar med rätt kille,på bana kan det väl vara tuffare då dom har sina bullerkrav att hålla sig till om dom ska få bedriva verksamheten.

Henrik
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Minns första gången jag besiktade en hoj och förra ägaren hade satt på nåt egetbyggt slipon som han gjort av kolfiber. När besiktningsmannen startade o gasade lite o såg fundersam ut så undrade jag om den lät för mycket. Han svarade:
-"DOM HÄR SKA LÅTA MYCKET" och smilade lite. :D

Jag har fått för mig att dom som sköter MCbesiktningarna själva kör hoj eftersom inte vilken besiktningsgubbe som helst gör MCbesiktningar, vilket verkar vara fallet när man kommit in med bil. Jag blev insläppt av en och fick sen vänta på att den som skulle komma och kolla hojjen.
 

jerkap71

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Funäsdalen
Hoj
-01 yamaha r1, en 200cc kinahjuling och en kxf450-10 åt junior
ja de e 103 db som gäller, men vid olika varv beroende på vilken mc de e....besiktade min för en vecka sedan å hade tyvär 107 db:yoparty ....inte så bra för tydligen så va de så att en höjning ifrån tex 103 till 106 var en fördubbling av db nivån,hur de nu hänger ihop....men så förklarade iaf han som besiktade min:va
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
103dB gäller ej vad jag förstått på personalen på SBP, det kollar på brickan där ditt chassie/ramnummer står där står det ett dB tal och ett varvtal, om din dB överstiger det värdet på de varvtalet så är de underkänt..

ett. ex. på min R6:a står det 93dB vid 5400rpm. om då dB:n överstiger 93dB vid 5400rpm så är de inget godkänt av SBP.

sen finns de alltid folk på SBP som struntar i sånt, men får du en paragrafryttare på halsen kan de bli jobbigt.

ja de e 103 db som gäller, men vid olika varv beroende på vilken mc de e....besiktade min för en vecka sedan å hade tyvär 107 db:yoparty ....inte så bra för tydligen så va de så att en höjning ifrån tex 103 till 106 var en fördubbling av db nivån,hur de nu hänger ihop....men så förklarade iaf han som besiktade min:va

inte dB nivån som ökar dubblet så mycket det är ljudnivån för öronen. vi uppfattar det som dubbelt så högt.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top