Buller, besiktning?

jerkap71

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Funäsdalen
Hoj
-01 yamaha r1, en 200cc kinahjuling och en kxf450-10 åt junior
(inte dB nivån som ökar dubblet så mycket det är ljudnivån för öronen. vi uppfattar det som dubbelt så högt.)

Precis....my bad... de han gick in i datorn å kollade när han besiktade min var slaglängden för att få fram vid vilka varv han skulle mäta för som han sa så var max db 103 för att han skulle kunna godkänna min hoj... men besiktning över lag beror nog på dagsformen hos inspektören... på både gott å ont...:gnissla
 

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
enköping
Hoj
Harris Magnum 2
ljudnivå

(inte dB nivån som ökar dubblet så mycket det är ljudnivån för öronen. vi uppfattar det som dubbelt så högt.)

Precis....my bad... de han gick in i datorn å kollade när han besiktade min var slaglängden för att få fram vid vilka varv han skulle mäta för som han sa så var max db 103 för att han skulle kunna godkänna min hoj... men besiktning över lag beror nog på dagsformen hos inspektören... på både gott å ont...:gnissla

Min låter 130 när man varvar ur den, grymt fint:pannkyss
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
påtal om bilprovningen... MÅSTE man låna ut hojen?? Jag vill inte.. kan jag neka?
 

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
tjörn
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
min gsxr 750 gick i genom med helsystem men det är nog olika gubbar för kompisens ninja gick inte igenom med bara slipon
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
påtal om bilprovningen... MÅSTE man låna ut hojen?? Jag vill inte.. kan jag neka?

Ta dit hojen på släpvagn när det är snö ute. Då provkör de inte, blir bara en kommentar om att provkörning ej kunde genomföras. Är hojen OK i övrigt så blir den godkänd ändå.

Om man kan neka provkörning vid barmark vet jag inte.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Jiiises du är ett geni pegaso650!! Härdan efter blir det att besikta hojen mellan jul och nyår... hemma i DALARNA!! (för att garantera att det är snö)hahaha!!! TACK!! varför kom jag inte på det själv...

Varför jag inte vill låna ut hojen...
1. Det är min hoj.. och jag vill inte "bjussa" på nöjet å testa den..
2. Säger de EXAT VARFÖR de vill testa den så visst... självklart.. men de känns som de vill förgylla sin tråkiga vardag med lite okynneskörning bara.. (visst kanske låter lite syniskt men... jag vill nog alltid ifrågasätta alla måsten vilket en besiktning måste ses som att vara)

Blir lite förvånad när inte fler känner så...

Du kan neka men du blir förmodligen underkänt da provkörning är en viktig moment genom besiktnings procedur!:tummenupp

Viktig för vad?? fattar inte... man kan väl göra en "säkerhetskontroll" som man fick lära sig på bilskolan (....ööö hojskolan)..och sen är det väl klart... eller skulle man sagt det på uppkörningen också... "ursäkta uppkörningskillen men före innan jag gör säkerhetskontrollen måste jag ta en sväng med den"..hahahaha... ni hör ju själv..

Bara för de jämt har gjort det behöver de inte vara rätt!!;)

Men men jag fattar att det inte är någon stor fråga om man ínte känner så... så jag ska inte göra någon storm i ett vattenglas.. bara besikta den mellan jul och nyår.. that's it!! :tomten
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag körde min hoj till besiktningen i snöstorm och fick inskrivet:
"Provkörning, kontroll ej utförd p g a halt väglag"

Vad fan, jag körde ju dit och hem :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top