Gulleplutt
#24, Rookie 1000
PS.
Mina pop-nitar med ståltråd (bilder överst i tråden) gjorde tydligen 2dB
DS.
Skulle det stämma så kommer du att få nobelpriset i fysik.
PS.
Mina pop-nitar med ståltråd (bilder överst i tråden) gjorde tydligen 2dB
DS.
Bara om jag teoretiskt kan bevisa VARFÖR och HUR...!Skulle det stämma så kommer du att få nobelpriset i fysik.
Så nu åkte original på - 50 minuters jobb, helt OK.
...hade helt glömt hur dj-a fult det var bara
19:e April börjar det för oss BKK-Instruktörer - kommer även SSEMSEs instruktörer med detta året?
Bara om jag teoretiskt kan bevisa VARFÖR och HUR...!
Har själv i alla år varit YTTERST tveksam till att ett kryss skulle hjälpa, pop-nitar eller skruvar kan dock ta upp energi.
Sedan handlar det ju om att bryta ett jämt flöde så att ljudvågor som ligger i fas, kommer i ofas och då tar ut varandra (sker dock på bekostnad av flöde)... inte sååå komplicerat väl?
Faktum kvarstår att det skiljde 2dB med samma mätare, samma temperatur (ungefär) och samma mätförfarande... believe it or not....
Du vet väl att vare sig Rödöga eller Asfalt är med o kör den 19:e?Ja Robz, SSEMSEs instruktörer kommer att vara med och köra tillsammans med BKK:s krachkungar till instruktörer! ...Ses den 19:e
Du vet väl att vare sig Rödöga eller Asfalt är med o kör den 19:e?
Alltså inga vurpor i BKK-gänget
Jag kommer väl ihåg körningen för 2 år sedan... 4-1 till SMC i vurpor, men då körde jag för det "förlorande" SSEMSE-laget.
Vi hoppas väl på 0-0 i år va?
@Gulleplutt, du får mer än gärna utveckla det där eller länka till debatt i ämnet - jag är själv inte bergssäker på pop-nitars överförmåga, men jag kan se det ganska logiska i min tes och det råkar ju sammanfalla med ett lyckat utfall.
Att bara säga "Nä, så är det inte" är inte så övertygande...
Själv är jag heller ingen hejare på ljud varandes Elkraftare, men jag jobbar med ljus som till stora delar uppför sig som ljud.Mina fysikkunskaper är rätt dåliga när det gäller just ljud.
Mycket bra logik här! Min egen anledning till att använda ståltråd är att det verkar ju vedertaget i just hojkretsar (trots egen tvekan)… Tillåt mig citera din liknelse med hönsnät i framtida debatter Dock kan jag fortfarande tänka mig att i ett högst slutet rum som ett rör, med höga gashastigheter, så kan även ståltråd inverka en del… jämför en flygplansvinges lyftkraft vid cykelhastighet (tynger ned) eller vid 100m/s där det lyfter.Men utan att behöva fundera på det så kan man med 100% säkerhet inte "skära" sönder nån ljudvåg eller fasvända den men ståltråd. Man bygger ju tex inte ljudvallar med hönsnät tex.
Delvis fel – fasvändning kräver inte aktivt mottryck. Man kan med solida föremål högst väsentligt påverka ljud (och ljus). Jämför en spalt som ljus får passera genom… på en laser syns tydligt hur vågarna interfererar med sig själva och förändrar sina egenskaper.Man kan dock fasvända ljud mot varandra i tex flygplan mm men då använder man högtalare. Men det är en helt annan sak.
Generellt kan man säja som så att hade det funkat så hade det använts lite var stans och även varit ett känt fenomen. Nu gör det ju inte det.
Japp – effektivast är energiabsorberande material, men när platsen inte finns…?Om du har fått ett lägre ljud så är det nog snarare för att alla dina rör och popnitar och ståltråd tillsammans pluggar igen ditt system lite extra.
Ljud dämpas av mjuka material som återfinns i ljuddämpare. Åter igen. Hade ståltråd funkat hade det suttit i originalarna redan från början.
Jag skulle ju nog vilja påstå att SSEMSE var det vinnande laget.
Man skulle ju översätta det till SSEMSE 1 SMC 4 självmål (snyggt jobbat)
Själv är jag heller ingen hejare på ljud varandes Elkraftare, men jag jobbar med ljus som till stora delar uppför sig som ljud.
Delvis fel – fasvändning kräver inte aktivt mottryck. Man kan med solida föremål högst väsentligt påverka ljud (och ljus). Jämför en spalt som ljus får passera genom… på en laser syns tydligt hur vågarna interfererar med sig själva och förändrar sina egenskaper.
Stående vågor (som avgaser i ett rör) påverkas väl högst väsentligt av en solid pelare? Kärnan av vågen passerar fritt, ytterkanten avlänkas och går ”en längre sträcka” – därmed träffar den avlänkade övertryckspulsen undertrycket bakom kärnans övertryckspuls… eller nå’t. Rimligen med dämpning som följd (Finns även en teoretisk anledning till varför jag har pop-nitarna i rader och inte utspridda)
Inför Brno i förra veckan rensade vi vår 675'a på alla hindrande objekt samt satte på en slipon utan dB-killer. Vi bullrade 108 dB stillastående och mappade den till 112,1 hk på bakhjulet. Väl hemma igen hade vi inte tid att fylla upp systemet med popnitar, ståltråd och annan skrot så vi satte på originaldämparen. Vi bullrar nu 94 dB stillastående och har ändå 110,7 hk på bakhjulet efter ommappning.
För vår del får nog popnitarna och ståltråden ligga kvar på hyllan. Det känns liksom inte värt besväret.
Skrotet gör som sagt endast 2dB, katen gör 4dB (!)
Jag kom ned på 94dB nu med återmonterat original...
På topp tappar jag endast 1 hk, men mellanregister -12hk
...o +10kg, o utseendet! Utseendet!!!
Fast, varför köpte du då en Suzuki?...utseendet! Utseendet!!!
Ska köra Knutstorp nu på måndag. Är det fortfarande 100 db vid 7000 varv som gäller?
\Masonit
Ska köra Knutstorp nu på måndag. Är det fortfarande 100 db vid 7000 varv som gäller?
\Masonit
Fast, varför köpte du då en Suzuki?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |