Buller

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag körde på kinnekulle med mitt akkra helsystem + PC3 och visst körde jag om en helt original 600rr på rakan. Så visst är det skillnad, MEN...
Är det helsystemet eller PC3 som gör dom 10hk?

Det är detta som jag vill komma fram till...

Viktbesparing är förmodligen största "trimmet" med ett helsystem i titan. Så varför inte vara byta ut rören men spara original ljuddämpare?

Ta och lägg ett öppet helsystem och ett originalavgas framför dig och titta på hur dom är uppbyggda med alla kanaler, svinto, spjäll och katalysatorer som sitter i orginalsystemen, det vore helt otroligt konstigt om inte original bromsade flödet makant.
Men i rena varvtider på ett kval så är det inte säkert det ger så mycket i varvtider för dom flesta svenska amatörer.

själv har jag just precis bytt ut alla rör men beåller original ljuddämpare på r1an förhoppningsvis blir det både ganska tyst och en hyfsad viktbesparing
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Fast det alla tillverkare av avgassystem ännu har kvar att lära sig av svenska rookieracers är att ståltråd i kors för utblåset dämpar flera miljarder dBA! Tänk att det ska ta sån tid innan Yoshimura m.fl fattar detta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför måste ett helsystem låta så förbannat? Är inte det lite i "betraktarens öron", låter det massor så måste det ju en massa effekt också, eller kanske rättare sagt, låter det inte mer så kan det väl inte ge mer effekt heller? :va
Det borde ju gå att bygga tysta dämpare som iaf ger bra effekt? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det borde ju gå att bygga tysta dämpare som iaf ger bra effekt? :va

Sålänge man inte vill begränsa flödet och därmed förlora effekt så finns där bara en väg att gå och det är större volym på dämparen. Stora bazookan är nödvändig om man vill ha mycket kräm och lågt ljud men då kommer nissarna och klagar på att det ser ut som fan....

Titta bara på alla R4 som har seatpipes. Från ett ingenjörsperspektiv totalt hål i huvudet men massan tycker det är tufft så då produceras det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ja, så kan man tycka... eller också tycker man att det är förbundet som har bollen. Jag försöker påverka i JUST den här riktningen genom att prata med våra förbundsmänniskor och förmå dem att ta just de beslut som nu kommer; en etappvis sänkning av buller nivåerna (fast jag iofs gärna sett att det gått snabbare).

Det jag nu tycker ska bli VÄLDIGT intressant är hur man ska efterleva den nya lägrë bullernivån; kommer man att mäta stillastående innan och vara obeveklig "Ingen besiktning innan din hoj håller bullernivån", eller kommer man att mäta vid förbipassering och få en MASSA bekymmer...

Det är jag nyfiken på. Humlan, vet du?

Man kommer att mäta förbifartskörning på alla tävlingar, med samma typ av mätare som installerades på anderstorp i somras. Alla banor utom falkenberg har köpt samma sorts mätare.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ta och lägg ett öppet helsystem och ett originalavgas framför dig och titta på hur dom är uppbyggda med alla kanaler, svinto, spjäll och katalysatorer som sitter i orginalsystemen, det vore helt otroligt konstigt om inte original bromsade flödet makant.
Men i rena varvtider på ett kval så är det inte säkert det ger så mycket i varvtider för dom flesta svenska amatörer.

själv har jag just precis bytt ut alla rör men beåller original ljuddämpare på r1an förhoppningsvis blir det både ganska tyst och en hyfsad viktbesparing

Hur utseende är på ett originalsystem spelar en mindre roll, utan vad det har för maximalt flöde som är det intressanta.

Har man en motor som endast klarar av att leverera 100hk helt standad, samt ett originalavgassystem som klarar av 120hk, så spelar det ingen roll om man monterar ett avgassystem som klarar av 200hk...du kommer fortfarande bara att få ut 100hk ur motorn! samt en massa db helt i onödan...
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Ja, så kan man tycka... eller också tycker man att det är förbundet som har bollen. Jag försöker påverka i JUST den här riktningen genom att prata med våra förbundsmänniskor och förmå dem att ta just de beslut som nu kommer; en etappvis sänkning av buller nivåerna (fast jag iofs gärna sett att det gått snabbare).

Jo, men istället för att vänta på att tröga förbund reagerar så finns det människor som går för före och kliver upp på barrikaderna och förändrar världen.

Vad kostar den mätutrustningen?

En bit mer än 100 000:-
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kommer att mäta förbifartskörning på alla tävlingar, med samma typ av mätare som installerades på anderstorp i somras. Alla banor utom falkenberg har köpt samma sorts mätare.

OK. Frågan är om det är en bra metod. OJ, vad många ilskna, sura, "minhojlåterfanimejintemerännissesdärbortaochhanfårkörafantaerdetärfelpåeranjävlamätutrustningfan!" personer det kommer att vara runt den personen som ska ha det attraktiva jobbet att svartflagga förare på tidskval.

Min ide: Gör som de gjorde när jag körde på Assen och Most; mät INNAN besiktning OCKSÅ. De som då har bullriga hojar kommer inte ens till besiktning och måste då fixa hojen INNAN kval. Bättre att få reda på att hojen bullrar innan kavl än under. Bättre för alla tycker jag.

Jo, men istället för att vänta på att tröga förbund reagerar så finns det människor som går för före och kliver upp på barrikaderna och förändrar världen.

Nu får du det att låta som att jag är en DÅLIG människa som inte kör med kat och förlorar 25 meter per raka. Men jag är en rejsare mer än miljökille, och kör därför med ALLT som ger regelmässiga hästkrafter och inte kostar mer än 2000 kr/hk.

Samtidigt så får vi se... Har en radikal lösning på gång som kanske gör att du tycker jag är lite barrikadkille trots allt!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Förr ljudmätte man alltid alla hojar på besiktningen i Sverige med. Vet inte varför man slutat med det. Brist på funktionärer kanske.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Förr ljudmätte man alltid alla hojar på besiktningen i Sverige med. Vet inte varför man slutat med det. Brist på funktionärer kanske.

Tror att det är en bra ide om man vill undvika en massa sura förare. Hur kul är det att bli invinkad under ett kval? Och det kommer många att bli om man nu ska genomföra 100 dB 2009.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Är det inte en prisfråga med. Orginalburk var någon krona dyrare än ett husimuura-rör, det kanske har ändrat sig med tiden dock :confused:

Sen är det väll skit enkelt för Svemo, det är ju bara att klubba igenom beslutet att 2011 kör vi med 95db.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte en prisfråga med. Orginalburk var någon krona dyrare än ett husimuura-rör, det kanske har ändrat sig med tiden dock :confused:

Sen är det väll skit enkelt för Svemo, det är ju bara att klubba igenom beslutet att 2011 kör vi med 95db.

Visst brukar originalsystem vara dyra men där finns ju slutburkar från de flesta tillverkare som är tysta och E märkta. Marknaden i tyskland är ju stor då de har lika många posörer som vi men väldigt hårda Tüv krav......
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hur utseende är på ett originalsystem spelar en mindre roll, utan vad det har för maximalt flöde som är det intressanta.

Har man en motor som endast klarar av att leverera 100hk helt standad, samt ett originalavgassystem som klarar av 120hk, så spelar det ingen roll om man monterar ett avgassystem som klarar av 200hk...du kommer fortfarande bara att få ut 100hk ur motorn! samt en massa db helt i onödan...

så klart man kan se hur det är konstruerat för att få ett hum om det ger ett fritt flöde eller inte.

Det är ju vad motorn lämnar komplett med insug och avgas som är intressant... inte vad motor lämnar utan avassystem.

Jag vet att tex suzuki gsxr1000 07 har en stor dipp i effekten i mellanregistret pga katalysatorn.


Jag tycker personligen att det helt klart bästa vore om alla körde med tysta system.
Det borde inte va så svårt att uppnå, ljudmät alla hojar. Börja svartflagga hojar på kval och träningar.
Det är ingen ide att sänka db kravet om det inte ljudmäts
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ifjol körde Kubberöd med en standard Honda på Sviestad och VARJE varv blev han omkörd av Spjeldnes på rakan.

OT men tänker inte du på Nilsen/Spjeldnes 2007 då Nilsen hela tiden blev omkörd på rakan och hela tiden bromsade sig förbi. Ifjol var det Watz som blev omkörd på rakan av Kubberöd några gånger.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
OT men tänker inte du på Nilsen/Spjeldnes 2007 då Nilsen hela tiden blev omkörd på rakan och hela tiden bromsade sig förbi. Ifjol var det Watz som blev omkörd på rakan av Kubberöd några gånger.

Det var 07, det VET jag. Hade för mig det var Kubberöd men jag har säkert fel, det brukar jag ha.:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top