Ugluk skrev:Står fast vid 100db. Bara så att alla vet, och vi slipper tjafs när det drar igång. Ett bra knep är att montera ett gnistgaller vid ljuddämparmynningen, något som visat sig sänka ljudnivån med ca 4-6db.
Goodstuff skrev:Vad är ett gnistgaller?
Måndag den 5:e maj kl 18:00.Yasha skrev:När får vi komma och köra då?!?
/ Vera (som iofs inte har någon hoj än, men är otålig ändå!)
Kan lätt tillverkas av en bit perforerad plåt eller en botten från en sprejburk. Fästes enkelt med en slangklämma.jb skrev:Ett litet galler som sitter över utblåset.
Ugluk skrev:Står fast vid 100db. Bara så att alla vet, och vi slipper tjafs när det drar igång. Ett bra knep är att montera ett gnistgaller vid ljuddämparmynningen, något som visat sig sänka ljudnivån med ca 4-6db.
Mcbudet skrev:Klart vi apassar oss för att få köra på banan!!!
shåller på moddar om min slutburk så den kommer att klara gränsen så det skall vara lungt!
kommer som ett skott och kör så fort man får!!! men hur gör ni era kontrollmätningar??
Mcbudet skrev:Klart vi apassar oss för att få köra på banan!!!
motardnisse skrev:men är er mätningsintrument kalibrerad? har ni mät vid kurvorna också eller? kommer ni vara lika hårda mot sporthojarna, för det är väl målrakan som är det största problemet?
Alla måste förstå att det här inte handlar om byråkrati, principer eller nationella banregler enligt SVEMO. Det handlar om att tanten som bor en bit därifrån inte ska ringa och klaga hos kommunen så att vi måste lägga ner. Alltså spelar det ingen skillnad hur exakta våra mätinstrument är. Det är heller inte start/mål-rakan som är problemet utan kurvan efter då piporna pekar rakt mot tantens hus. 100 db vid förbipassering är en riktlinje vi har satt upp för att nivån hos tanten inte ska överstiga 65db, utgöra en sanitär olägenhet och stjälpa den liggande miljöprövningen för anläggningen.motardnisse skrev:men är er mätningsintrument kalibrerad? har ni mät vid kurvorna också eller? kommer ni vara lika hårda mot sporthojarna, för det är väl målrakan som är det största problemet?
motardnisse skrev:HW!! kan du då acceptera om din ktm660 som kanske är orig samt att gnistgallret fortfarande sitter kvar inte kanske klarar deras mätningar eller förvisar dig från banan fast du har intyg från regbeviset att den klarar sig?
HW skrev:Varför ens diskutera saken. Den som håller i körningen bestämmer vad som låter för mycket eller inte. Oavsett mätteknik och mätpunkt. Kan man inte acceptera det har man inte på en anordnad körning att göra.
/ Hannes
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail
En dröm sedan många år har ... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Foto: LEON Transportstyr... |
|
Aprilia RSV4 X ex3ma
Aprilia har presenterat RSV... |
|
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |