Bullergräns på Rörken 2003

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Står fast vid 100db. Bara så att alla vet, och vi slipper tjafs när det drar igång. Ett bra knep är att montera ett gnistgaller vid ljuddämparmynningen, något som visat sig sänka ljudnivån med ca 4-6db.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ugluk skrev:
Står fast vid 100db. Bara så att alla vet, och vi slipper tjafs när det drar igång. Ett bra knep är att montera ett gnistgaller vid ljuddämparmynningen, något som visat sig sänka ljudnivån med ca 4-6db.

Vad är ett gnistgaller?
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
När får vi komma och köra då?!?

/ Vera (som iofs inte har någon hoj än, men är otålig ändå!)
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Re: Re: Re: Bullergräns på Rörken 2003

jb skrev:
Ett litet galler som sitter över utblåset.
Kan lätt tillverkas av en bit perforerad plåt eller en botten från en sprejburk. Fästes enkelt med en slangklämma.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
vad ligger orginal ljuddämparen på då till en 660?
och 100db är det passer eller stillastående? :hej
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Klart vi apassar oss för att få köra på banan!!!
shåller på moddar om min slutburk så den kommer att klara gränsen så det skall vara lungt!
kommer som ett skott och kör så fort man får!!! men hur gör ni era kontrollmätningar??
Ugluk skrev:
Står fast vid 100db. Bara så att alla vet, och vi slipper tjafs när det drar igång. Ett bra knep är att montera ett gnistgaller vid ljuddämparmynningen, något som visat sig sänka ljudnivån med ca 4-6db.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Re: Re: Bullergräns på Rörken 2003

Mcbudet skrev:
Klart vi apassar oss för att få köra på banan!!!
shåller på moddar om min slutburk så den kommer att klara gränsen så det skall vara lungt!
kommer som ett skott och kör så fort man får!!! men hur gör ni era kontrollmätningar??
:tummenupp
Definitivt rätt attityd.
Mätning sker oftast från depån vid förbipassering. Vi har haft några stolpskott som väl medvetna om att de bullrar för mycket håller igen när de tror att vi mäter. Det enda det leder till är att man riskerar allas åkning, och borde rimligen straffas med hårda kalsongryck av medåkarna i depån. ;)
Vi ses till vårkanten!
:hej
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Re: Re: Bullergräns på Rörken 2003

Mcbudet skrev:
Klart vi apassar oss för att få köra på banan!!!

Jag håller med Mcbudet! Tills vidare har jag hellre kvar orginalsystemet och får köra än att ha en cool hoj som jag inte får köra nå'nstans... :confused:

KUL! :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
men är er mätningsintrument kalibrerad? har ni mät vid kurvorna också eller? kommer ni vara lika hårda mot sporthojarna, för det är väl målrakan som är det största problemet?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
motardnisse skrev:
men är er mätningsintrument kalibrerad? har ni mät vid kurvorna också eller? kommer ni vara lika hårda mot sporthojarna, för det är väl målrakan som är det största problemet?

Det mäts inte enbart på startrakan men mestadels. Alla hojar mäts men inga sporthojar har mig veterligen varit för ljudliga utan problemen gäller motardhojarna. Angående kalibreringen så är kanske inte just det det viktigaste utan att vi har en möjlighet att få köra där i fortsättningen också vilket endast kan ske om folk ser till att hålla nere ljudnivån.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
motardnisse skrev:
men är er mätningsintrument kalibrerad? har ni mät vid kurvorna också eller? kommer ni vara lika hårda mot sporthojarna, för det är väl målrakan som är det största problemet?
Alla måste förstå att det här inte handlar om byråkrati, principer eller nationella banregler enligt SVEMO. Det handlar om att tanten som bor en bit därifrån inte ska ringa och klaga hos kommunen så att vi måste lägga ner. Alltså spelar det ingen skillnad hur exakta våra mätinstrument är. Det är heller inte start/mål-rakan som är problemet utan kurvan efter då piporna pekar rakt mot tantens hus. 100 db vid förbipassering är en riktlinje vi har satt upp för att nivån hos tanten inte ska överstiga 65db, utgöra en sanitär olägenhet och stjälpa den liggande miljöprövningen för anläggningen.
Av samma skäl kan vi vara mer överseende med landsvägshojarna eftersom deras ljud inte ens bär tillräckligt för att ge ett utslag på en mätare hos tanten.
Det är inte att vi försöker djävlas med er.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Varför ens diskutera saken. Den som håller i körningen bestämmer vad som låter för mycket eller inte. Oavsett mätteknik och mätpunkt. Kan man inte acceptera det har man inte på en anordnad körning att göra.

/ Hannes
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
100 db vid förbipassering är en riktlinje vi har satt upp för att nivån hos tanten inte ska överstiga 65db.

????
men har ni mätt vid kurvan eller inte?
om nu ett plank skulle vara aktuell?
har ni samma mätningar på ev go-cart
tävlingar?

nyfiken!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
HW!! kan du då acceptera om din ktm660 som kanske är orig samt att gnistgallret fortfarande sitter kvar inte kanske klarar deras mätningar eller förvisar dig från banan fast du har intyg från regbeviset att den klarar sig?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
motardnisse skrev:
HW!! kan du då acceptera om din ktm660 som kanske är orig samt att gnistgallret fortfarande sitter kvar inte kanske klarar deras mätningar eller förvisar dig från banan fast du har intyg från regbeviset att den klarar sig?

Om ditt regbevis säger att ljudnivån hos tanten understiger gränsvärdet godkänner vi det.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
jag var där förra året och körde, visst fanns det några som hade väldigt högt (SM) , men också sporthojar som hördes ganska väl! men som jag har fattat det så är det enstånkas karaktär som gör att ljudet blir ganska högt! men den fabrorn som var där drog oss alla som körde supermotard över en å samma kam! och blev skitförbannad om man sa att man körde med orig rör? visst är det en del som modifierar orig rören, men då ska han fan me inte klaga på oss med orig rör som ej är modifierade.
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
HW skrev:
Varför ens diskutera saken. Den som håller i körningen bestämmer vad som låter för mycket eller inte. Oavsett mätteknik och mätpunkt. Kan man inte acceptera det har man inte på en anordnad körning att göra.

/ Hannes

Håller med. Även om man ligger under gränsen kan det vara bra att försöka få ner ljudet. Det den totala ljudnivån borta hos tanten. 10 motarder låter mer än 1.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om ditt regbevis säger att ljudnivån hos tanten understiger gränsvärdet godkänner vi det.

vilka är det som mäter så som ni gör vid en målraka om man kommer med fullgas?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top