Bullergräns på Rörken 2003

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
motardnisse skrev:
jag var där förra året och körde, visst fanns det några som hade väldigt högt (SM) , men också sporthojar som hördes ganska väl! men som jag har fattat det så är det enstånkas karaktär som gör att ljudet blir ganska högt! men den fabrorn som var där drog oss alla som körde supermotard över en å samma kam! och blev skitförbannad om man sa att man körde med orig rör? visst är det en del som modifierar orig rören, men då ska han fan me inte klaga på oss med orig rör som ej är modifierade.

Det var inte heller många som vågade yttra sig om det just då.
Det var ett par som "erkände" att de inte körde med orginal. Men ingen som körde orginal ville yttra sig.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ok! då får dom som kör där i år se om det kommer hjälpa?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
motardnisse skrev:
HW!! kan du då acceptera om din ktm660 som kanske är orig samt att gnistgallret fortfarande sitter kvar inte kanske klarar deras mätningar eller förvisar dig från banan fast du har intyg från regbeviset att den klarar sig?

Japp, om det är dom reglerna som gäller för att få köra på banan så är det bara att "gilla läget". Jag garanterar att "tanten" i det här fallet skiter fullständigt i intyg osv. Det är ljudet hon vill ha bort och låter min hoj för mycket så får jag väl göra något åt det. Varken hojen eller "tanten" blir tystare av att jag gnäller om det. Möjgtvis kanske hon får nedsatt hörsel om jag gapar nog mycket.

/H
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Visst har jag varit gnällig ang denna fråga, men jag tyckte det sköttes lite konstigt förra året!

sen kan det bero på att jag inte har nån motard längre :D

Hoppas att alla får det bra där borta i år!
Obs!! har ni gett tanten blommar eftersom hon ger en chans till
för hojar att köra där i år med?

:hej
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Som sagt, finns väl egentligen ingen andledning att ifrågasätta ljudet. Som jag fattade det så har det körts "Måndagsåkning" på rörken i 100år , men för ett par år sedan när motarderna blommade upp så började ju damen att klaga.

Alltså, vi motarder som bullrar får köpa läget å modda burkarna eller inte åka alls..........

Jag ser då inga problem i att behöva mecka lite galler/moddar för att få åka på Rörken.

Flaggvakterna går nog att lösa, jag flaggar gärna när jag inte åker....... (eller är beredd iaf, ingen ska ju helst gå i backen)



gpf skrev:
 

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
småland
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
baka en kaka till tanten varje gång ni ska åka bana..
eller varför inte ta med henne på ett varv så hon får upp ögonen för sm?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
t-quick skrev:
baka en kaka till tanten varje gång ni ska åka bana..
eller varför inte ta med henne på ett varv så hon får upp ögonen för sm?

Tantens barn har kört mycket cross och enduro så hon vet nog hur en motorcykel funkar.
 

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
De hade väl till och med en crossbana på tomten?

Sen tror jag hon bakar bättre kakor än vi. :)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Skriv dam istället för tant, jag menar......... tant låter gnälligt. Det är ju faktiskt VI som bullrar :fakta

I sommar får vi visa att vi kör med respekt å har rätt ljud i grejorna, så får vi åka heeeeeeeeela sommaren.

Det är BARA vi som får skit för ifall det blir någe strul, å det vill vi ju inte.

Någon som har hittat någe vettig "påhäng" ibak på dämparen så skriv gärna. Det har ju alla nytta av :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det skulle vara intressant att vara på plats borta vid husen varifrån klagomålen kommer, när det körs och höra hur ljudkulissen låter. Det lär höras åtminstone bort till Storvreta ibland. Men det är också skillnad mellan att man överhuvudtaget kan urskilja ett ljud [1] och att det låter som om någon tokgasar utanför stugknuten.

Där jag nu de senaste månaderna kört ute på Ekoln är det ingen som klagar och de närmaste husen ligger närmare än vad som är fallet med Rörken. Man kan höra ljudet nere från sjön, uppe i byn - vi kör med öppna system och fullgas - men allt hänger på om man tycker det är störande eller ej (finns de som ogillar heavy metall även på låg volym :) ).

[1] Farsan hörde min Duke en gång på ett par mils håll, när vinden låg på.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det är dessutom inte bara avgasröret som låter, även luftintaget väsnas en hel del. På min 660 har jag originalsystemet minus kaffefiltrer längst bak och på den låter insug mer än avgas.

/ Hannes
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Problemet uppstod nog till stor del för att skogspartiet mellan banan och damens hus höggs ur och dämpade följdaktligen sämre. Sedan är det ju också så att om man väl börjat reta sig på något är det väldigt svårt att tolerera det även om störmomentet mildras. Med lite tur, bra vind och lite ny snårighet kan bullergränserna räcka eftersom vi kommer att begränsa antalet hojar till 15/grupp. Skulle det trots det bli för hög ljudnivå hemma hos damen kommer vi att överväga ytterligare antalsbegränsning i den aktuella gruppen.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
kolla precis papprena på hojen :skrämd 96db stillastående +80db passer med strypningarna i....vad är det då utan hehe...men jag har ju sebrings twin system...tvådämpare=dubbelt så tyst :öl haha
hoj ktm 660
 

Deafdumbo

Barbro: Hemkunskapslärare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Junipervillagemountain utanför Sthlm
Hoj
CR500 supermotleopard
Ugluk skrev:
Alla måste förstå att det här inte handlar om byråkrati, principer eller nationella banregler enligt SVEMO. Det handlar om att tanten som bor en bit därifrån inte ska ringa och klaga hos kommunen så att vi måste lägga ner. Alltså spelar det ingen

Har någon adress/fastighetsbeteckning på tantens hus. Vi letar hus och skulle kunna tänka oss att pendla från lapphelvetet (NORR OM RÖRKEN) om det samtidigt innebar motardvänligare grannar på Rörken. Vad kan tanten tänkas vilja ha för kyffet? Finns det dubbelgarage (krav asså)?

Delar i övrigt synpunkten att vi måste anpassa oss och sänka ljudnivån så länge vi riskerar att tappa hela körningen.

/ J
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Ugluk skrev:
Problemet uppstod nog till stor del för att skogspartiet mellan banan och damens hus höggs ur och dämpade följdaktligen sämre. Sedan är det ju också så att om man väl börjat reta sig på något är det väldigt svårt att tolerera det även om störmomentet mildras. Med lite tur, bra vind och lite ny snårighet kan bullergränserna räcka eftersom vi kommer att begränsa antalet hojar till 15/grupp. Skulle det trots det bli för hög ljudnivå hemma hos damen kommer vi att överväga ytterligare antalsbegränsning i den aktuella gruppen.

Som alla vet så är det ju väldigt mkt folk på rörken. Iaf när alla sporthojar kommer dit. Och om ni begränsar antalet i varje grupp till bara 15 st. så kommer man ju få vänta ca en timme på att få köra igen. Och DET suger. Finns det ingen möjlighet att köra på en dag till i veckan? En motard-dag och en sporthoj-dag?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
420 skrev:
Som alla vet så är det ju väldigt mkt folk på rörken. Iaf när alla sporthojar kommer dit. Och om ni begränsar antalet i varje grupp till bara 15 st. så kommer man ju få vänta ca en timme på att få köra igen. Och DET suger. Finns det ingen möjlighet att köra på en dag till i veckan? En motard-dag och en sporthoj-dag?
Det största problemet med det är brist på funktionärer. Förra säsongen gick vi på knäna eftersom intresset att köra är oerhört stort. Vi är bara en handfull personer som jobbar med det och alla är styrelsemedlemmar i SMC-Uppsala med andra åtaganden. Det är lätt att få löften om frivilliginsatser men när vi väl behöver hjälp har man ändå fått springa runt och jaga frivilliga. Förhoppningsvis kommer det att fungera bättre i år eftersom viljan att hjälpa till finns och vi i princip bara behöver organisera bättre. När måndagskörningarna fungerar bra kan man överväga utökning av verksamheten. I första hand riktar sig måndagskörningarna till SMC-medlemmar i Uppsala län och det kan med stramare deltagarbegränsning innebära att de med längre resväg får stryka på foten.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top