Bullerkrav Anderstorp

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Har monterat db-killer på mitt yoshisystem nu för att kunna köra på Anderstorp. Har ju inte något orginalsystem, annars hade jag ju självklart monterat detta. Kan du berätta hur ni mäter så jag kan göra detta själv innan jag åker en massa mil och eventuellt blir nekad att köra?

Jag skulle också vilja vet hur ni mäter.
Jag har monterat en R1 orginal dämpare på mitt helsystem men har svårt att mäta.
Jag menar har man orginal låter ju de också mer än 95db om man mäter på fel plats.
 

MC Doktorn

Guest
Är det inte Kontinuerlig förbifarts mätningar som gäller.
SVEMO reglementet, där står utförligen att ljudmätning skall ske 10meter från banans kant då får en stillastående mätning där kolvhastigheten skall vara 11m/s .
Twinnarna ligger risigast till .
Tror de flesta aftermarket slipon till en 600 klarar denna gräns.

Egentligen handlar det väl om att omgivande bebyggelse inte ska "bullra"mer än 55 Db.

En fördubbling av ljudvolymen motsvarar ca 10 Db.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det inte Kontinuerlig förbifarts mätningar som gäller.
SVEMO reglementet, där står utförligen att ljudmätning skall ske 10meter från banans kant då får en stillastående mätning där kolvhastigheten skall vara 11m/s .
Twinnarna ligger risigast till .
Tror de flesta aftermarket slipon till en 600 klarar denna gräns.

Egentligen handlar det väl om att omgivande bebyggelse inte ska "bullra"mer än 55 Db.

En fördubbling av ljudvolymen motsvarar ca 10 Db.

Tvinnarna ligger inte alls risigt till. Risigt till ligger 600 med slipon. Lyssna nu noga: inte en enda 600 med slipon klarar 95 db på anderstorp.

Svemoreglementet har inte ett skit att göra med anderstorps bantillstånd. Bullermätarna runt banan registrerar hur mycket det bullrar hos grannarna hela tiden. Om den mätaren visar för mycket får banägaren böta 100.000 om inte problemet åtgärdas. Mätningar som gjorts under 10 år har gett att om man klarar 95 db vid förbifart mätt vid bankanten så klarar bullermätarna runt banan sej utan att slå i topp. Dessa bullermätare skiter fullständigt i kolvhastighet och svemoreglemente, dom bryr sej endast om att hålla koll på gränsvärdet 55 db hos närmsta granne. Var nu snälla och lyssna på ett gott råd:Montera bra ljuddämpare. Inget sketet slipon med db-killer. Då kan du vara säker på att ha en trevlig dag i anderstorp med mycket banåka. Alternativ 2 är att köra ett par varv med slipon, bli svartflaggad och stå och skruva som en tok för att byta ljuddämpare. Kom ihåg att ingen del av startavgiften återbetalas pga dålig ljuddämpare.
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Kom ihåg att ingen del av startavgiften återbetalas pga dålig ljuddämpare.

Inte heller om jag redan nu tvingas lämna återbud till den plats jag bokat? Har som sagt inget orginal att montera utan hoppades på att en db-killer skulle lösa problemet, vilket det nu visar sig att den inte gör.
 

MC Doktorn

Guest
Tvinnarna ligger inte alls risigt till. Risigt till ligger 600 med slipon. Lyssna nu noga: inte en enda 600 med slipon klarar 95 db på anderstorp.

Svemoreglementet har inte ett skit att göra med anderstorps bantillstånd. Bullermätarna runt banan registrerar hur mycket det bullrar hos grannarna hela tiden. Om den mätaren visar för mycket får banägaren böta 100.000 om inte problemet åtgärdas. Mätningar som gjorts under 10 år har gett att om man klarar 95 db vid förbifart mätt vid bankanten så klarar bullermätarna runt banan sej utan att slå i topp. Dessa bullermätare skiter fullständigt i kolvhastighet och svemoreglemente, dom bryr sej endast om att hålla koll på gränsvärdet 55 db hos närmsta granne. Var nu snälla och lyssna på ett gott råd:Montera bra ljuddämpare. Inget sketet slipon med db-killer. Då kan du vara säker på att ha en trevlig dag i anderstorp med mycket banåka. Alternativ 2 är att köra ett par varv med slipon, bli svartflaggad och stå och skruva som en tok för att byta ljuddämpare. Kom ihåg att ingen del av startavgiften återbetalas pga dålig ljuddämpare.

Är bullerkraven annorlunda på enstaka bandagar än på svemo arrangerade tävlingar?

Självklart mullrar en twin med slip on klart högre än en liten 600R4 med slip on.

Förvirringen ang buller på bandagar är ganska logisk eftersom det inte är konsekvent att ha org systemet på trots att alla arrangörer har har samma krav på 95 Db vid bankanten.
Antar att grannarna kring ARC har extremt bra hörsel :hihi , men jag förstår din poäng.

Personligen har jag ingen åsikt ang Bullerkraven sätter på mitt org:system och ha lika roligt för det.

Hade/M
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Inte heller om jag redan nu tvingas lämna återbud till den plats jag bokat? Har som sagt inget orginal att montera utan hoppades på att en db-killer skulle lösa problemet, vilket det nu visar sig att den inte gör.

sälj platsen vidare, du får den säkert såld samma dag. Meddela till HET vem som köpt platsen av dig!

Annars köper du en orginal-dämpare, brukar man kunna få tag på billigt. Sen skarvar du på den på ditt helsystem, jag änvände en avgasskarv somkostade 40 kr på biltema.

Är bullerkraven annorlunda på enstaka bandagar än på svemo arrangerade tävlingar?

Självklart mullrar en twin med slip on klart högre än en liten 600R4 med slip on.

Förvirringen ang buller på bandagar är ganska logisk eftersom det inte är konsekvent att ha org systemet på trots att alla arrangörer har har samma krav på 95 Db vid bankanten.
Antar att grannarna kring ARC har extremt bra hörsel :hihi , men jag förstår din poäng.

Personligen har jag ingen åsikt ang Bullerkraven sätter på mitt org:system och ha lika roligt för det.

Hade/M

Det är väl så att vid tävlingar så har banorna ibland dispans för lite mer buller under en begränsad tid. En twin mullrar medans 600 skriker falsett vilket nog kan göra att den ger större utslag. Nr 18 vet nog vad han pratar o, de har ju mätt en hel del hojar.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Inte heller om jag redan nu tvingas lämna återbud till den plats jag bokat? Har som sagt inget orginal att montera utan hoppades på att en db-killer skulle lösa problemet, vilket det nu visar sig att den inte gör.

Nej, men du kan sälja platsen till nån annan. Meddela mej vem du säljer till. Alternativt åk till närmaste mc-skrot och leta upp en stor originalburk från valfri hoj och tillverka adapterrör så att det passar.
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
sälj platsen vidare, du får den säkert såld samma dag. Meddela till HET vem som köpt platsen av dig!

Annars köper du en orginal-dämpare, brukar man kunna få tag på billigt. Sen skarvar du på den på ditt helsystem, jag änvände en avgasskarv somkostade 40 kr på biltema.



Det är väl så att vid tävlingar så har banorna ibland dispans för lite mer buller under en begränsad tid. En twin mullrar medans 600 skriker falsett vilket nog kan göra att den ger större utslag. Nr 18 vet nog vad han pratar o, de har ju mätt en hel del hojar.

Tror du att du klarar dig med helsystem och orginaldämpare?
Jag har gjort likadant med en R1 burk al-biltema och jag tycker den brötar rätt bra.Just nu överväger jag orginal system:va
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tror du att du klarar dig med helsystem och orginaldämpare?
Jag har gjort likadant med en R1 burk al-biltema och jag tycker den brötar rätt bra.Just nu överväger jag orginal system:va


Det sitter väl ingen ljuddämpning i ett orginal grenrör? Ljudnivån borde ju bli densamma oavsett grenrör.
 

MC Doktorn

Guest

En twin mullrar medans 600 skriker falsett vilket nog kan göra att den ger större utslag. Nr 18 vet nog vad han pratar o, de har ju mätt en hel del hojar.

Min RSV mille mullrade 102 Db vid en mätning på Kullen (slip on) medan jag såg R1 som hade 98Db.
Jag äter upp min hatt om Swedies factory bullrar mindre än min 600RR :cool:

Det är väl så att vid tävlingar så har banorna ibland dispans för lite mer buller under en begränsad tid.

Okey :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag höll på att bullermäta en enduro för några år sen då jag ville lv-regga den. Jag kollade runt väldigt mkt och pratade mkt med de som hade hand om mätningarna och det dom hade att säga var att det ljudet vi hör är inte riktigt detsamma som mätarna hör, iaf inte med de filter som vägverket använde.

Stor del av ljudet kommer från insuget, jag fattade aldrig riktigt varför men det hade något med att luften stod stilla och sedan färdades väldigt fort, för att sedan stå stilla igen och att detta kunde ge ordentliga utslag. Sedan kommer väldigt mkt ljud från däck och kedja. Här borde mjuka slicks ligga bra till, antagligen kör väl de flesta med bra(välsmorda?) kedjor också. Det sista va ljuddämparen, där självklart mkt ljud kommer ifrån.

Nr18's erfarenhet av tidigare uppmätta hojar är väl det bästa att gå på, fast detta kanske kan hjälpa någon.
 

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Cbr 600!
Är det inte Kontinuerlig förbifarts mätningar som gäller.
SVEMO reglementet, där står utförligen att ljudmätning skall ske 10meter från banans kant då får en stillastående mätning där kolvhastigheten skall vara 11m/s .
Twinnarna ligger risigast till .
Tror de flesta aftermarket slipon till en 600 klarar denna gräns.

Egentligen handlar det väl om att omgivande bebyggelse inte ska "bullra"mer än 55 Db.

En fördubbling av ljudvolymen motsvarar ca 10 Db.

En fördubbling motsvarar 3 Db!:fakta
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Tvinnarna ligger inte alls risigt till. Risigt till ligger 600 med slipon. Lyssna nu noga: inte en enda 600 med slipon klarar 95 db på anderstorp.

Var nu snälla och lyssna på ett gott råd:Montera bra ljuddämpare. Inget sketet slipon med db-killer. Då kan du vara säker på att ha en trevlig dag i anderstorp med mycket banåka. .

Orginal-ljuddämpare är nu monterad maesto :tummenupp
Powercommander mappning m.m. är väl skit nu men så långe hojen går framåt hyffsat och vädret är tip top så får man iallafall åka utan problem :)

/Nitrous
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ok jag hade fel :)

Inte säkert, det beror på om man pratar om tryck eller effekt.
http://www.vetamera.com/Decibel

Sedan är No.18:s poäng viktig: en verksamhet får inte lov at bullra mer än ett visst antal dB (55 eller 62?) vid närmsta husknut hos närmsta granne (kan vara paragrafmässigt fel men stämmer som princip) oavsett vilken verksamhet det handlar om. Förmodligen undantaget kyrkor.

Att sedan FIM/Svemos (sunk-)reglemente säger helt andra saker hör inte hit.
Ska tävlingsverksamhet bedrivas måste alltså en bana som Anderstorp med grannar söka dispens.

Att sedan medelsvenssons verkar har svårt att acceptera just motorljud är för mig en gåta. Folk kan bosätta sig 25 från en trafikled men tål inte banbuller.
Läste någonstans att Monztabanan fick hårdare krav på sig pga "särkskilt naturläge" och att man inte klarade mätningen om en enda lastbil åkte förbi vägen utanför medan man mätte. Gnälligt.

Jag förstår inte hur Vägverket och Länsstyrelsen kan klaga så mycket på MC och lek i trafiken samtidigt som det är så svårt att anlägga nya banor.
Förstår heller inte hur Länsstyrelen kan bry sig om vad någon som köpt en bostad intill en befintlig bana tycker.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top