Bult på bromsok lös

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Hej på er.
Har nyligen bytt bakdäck på min Kawasaki z800 -14 och dum som jag var skruvade jag av oket trots att jag efteråt förstod att jag inte hade behövt.. IMG_1442.jpeg

Nu till min fråga - på bilden har jag ringat in 15mm bulten som inte ”går att spänna”. Bulten går att spänna till viss del, men därefter ”går den tillbaka” till att inte gänga någonstans.
Jag har sett på någon video att den bulten bara trycks in medans nedersta bulten(12mm) går att spänna fullt ut - med andra ord så får jag uppfattning att oket ska ”gå löst” och följa med typ?

eller har jag fel? Ska denna bulten gå att spänna helt och hållet, eller ska denna spännas med momentnyckel till ett visst läge där den ”inte hoppar över gängningen”?

Tack,
Victor.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Förmodligen för hårt åtdraget med trasig gänga som följd. "Lätt" att åtgärda med en gänginsats men det blir ju lite pyssel med att ta av hjulet, oket och fixa till "okfästet", antingen själv om du har verktygen eller lämna in till nån verkstad.

Edit: Om du har frigång på baksidan så kan du fixa det med en längre skruv och en mutter. Kom ihåg att skruven skall vara av bättre kvalite än vanliga 8.8, heter kvaliten möjligen 12.9 (lightzeimers tyvärr) som ska vara till bromsok etc.
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Förmodligen för hårt åtdraget med trasig gänga som följd. "Lätt" att åtgärda med en gänginsats men det blir ju lite pyssel med att ta av hjulet, oket och fixa till "okfästet", antingen själv om du har verktygen eller lämna in till nån verkstad.

Edit: Om du har frigång på baksidan så kan du fixa det med en längre skruv och en mutter. Kom ihåg att skruven skall vara av bättre kvalite än vanliga 8.8, heter kvaliten möjligen 12.9 (lightzeimers tyvärr) som ska vara till bromsok etc.
Tack för detta - om jag förstår dig rätt så ska okets båda(i detta fallet) bultar gå att spänna med full kraft? :)

Och nej, jag har inte möjligheten med genomgående bultIMG_1449.jpeg

Edit: Jag släppte loss däcket igen och drog oket direkt på den silvriga plattan(vet inte namnet 😅) innan jag sätter på däcket och bulten verkar ha dragit åt sig som den ska.. :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det ser ut såhär (som din senaste bild visar)
Du måste ha rätt typ av skruv 1 eftersom den gängar i oket 3 och sedan glider i hylsan på fästplattan
Ta ut skruven - ser den skadad ut så byt
Ta loss oket från hojen (sorry - det blir luftning också) - gör inte jobbet på plats, risk att borrning/gängning blir lite fel
Montera gänginsats
Bor du nära Göteborg så kanske jag kan hjälpa dig
1708250881700.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Edit: Jag släppte loss däcket igen och drog oket direkt på den silvriga plattan(vet inte namnet 😅) innan jag sätter på däcket och bulten verkar ha dragit åt sig som den ska.. :)
Bra men konstigt att det funkar nu - bara du är säker på att skruven sitter som den skall. Inte kul med ok som lossar när man bromsar
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Bra men konstigt att det funkar nu - bara du är säker på att skruven sitter som den skall. Inte kul med ok som lossar när man bromsar
Tack för infon! Jag ska ha in den på service i mars så tänker dom får ta en genomgång och se så allt stämmer :)

för övrigt - båda bultarna ska spännas med full kraft då om jag förstår dig rätt? Jag kommer testa dra åt bulten för att se så det stämmer när hjulet också är på :)

Tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för infon! Jag ska ha in den på service i mars så tänker dom får ta en genomgång och se så allt stämmer :)

för övrigt - båda bultarna ska spännas med full kraft då om jag förstår dig rätt? Jag kommer testa dra åt bulten för att se så det stämmer när hjulet också är på :)

Tack!
Båda skruvarna ska dras åt med rätt moment, inte ta i för kung och fosterland.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Vet inte vad du menar med full kraft, skruven (det är ingen bult) är rätt så liten, så det är förmodligen inte så många nm den skall dras åt med.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Gör oss alla en tjänst innan du kastar cykeln på backen, ta ut skruven och ta en närbild på gängan både på skruven och i fästet. Sen skaffa du en momentnyckel till verktygssamlingen och drar båda med rätt moment (gissningsvis runt 20-25 Nm) men det kollar du upp innan.

Please
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Gör oss alla en tjänst innan du kastar cykeln på backen, ta ut skruven och ta en närbild på gängan både på skruven och i fästet. Sen skaffa du en momentnyckel till verktygssamlingen och drar båda med rätt moment (gissningsvis runt 20-25 Nm) men det kollar du upp innan.

Please
Jag spänner såklart med momentnyckel. Jag upplevde dock när oket skulle på så ville den bara gänga till en viss Nm och sedan gängade den ur. Kunde inte se några skador på gängorna under dagen, jag kollar lite senare och tar bild.


Det ser ut såhär (som din senaste bild visar)
Du måste ha rätt typ av skruv 1 eftersom den gängar i oket 3 och sedan glider i hylsan på fästplattan
Ta ut skruven - ser den skadad ut så byt
Ta loss oket från hojen (sorry - det blir luftning också) - gör inte jobbet på plats, risk att borrning/gängning blir lite fel
Montera gänginsats
Bor du nära Göteborg så kanske jag kan hjälpa dig
View attachment 495327

Ska oket på något sätt sitta fast på fästplattan eller den ska den övre skruven ”glida fritt”(om nedre skruv är avtagen)? Jag har kanske missuppfattat, men den gängar fint in i oket, men själva oket glider fortfarande ut och in från fästplattan(utan nedre skruv i)

Jag är intresserad och relativt ny på motorcykel och vill lära mig mer, därför mina dumma frågor :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ska oket på något sätt sitta fast på fästplattan eller den ska den övre skruven ”glida fritt”(om nedre skruv är avtagen)? Jag har kanske missuppfattat, men den gängar fint in i oket, men själva oket glider fortfarande ut och in från fästplattan(utan nedre skruv i)

Jag är intresserad och relativt ny på motorcykel och vill lära mig mer, därför mina dumma frågor :)
Oket sitter fast i fästplattan mha skruven 2. Runt skruven sitter en glidhylsa som gör att oket flyttar sig längs skruven när du bromsar och när belägget slits ner.
Skruven 1 gängas fast i oket men glider i fästplattan där det sitter en glidhylsa (den inringade delen).

Oket är s.k. "flytande" och används när man bara har bromskolv på ena sidan av oket

När båda skruvarna är monterade skall oket kunna röra sig inåt/utåt längs skruvarna (kan vara lite svårt att känna, men ruckar du på oket borde du kunna känna att det inte sitter helt fast)

(99% säker på vad jag skriver, men håller jag inte prylarna i handen så vill jag aldrig vara 100%)

Inga frågor är dumma - billigaste sättet att lära sig
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Oket sitter fast i fästplattan mha skruven 2. Runt skruven sitter en glidhylsa som gör att oket flyttar sig längs skruven när du bromsar och när belägget slits ner.
Skruven 1 gängas fast i oket men glider i fästplattan där det sitter en glidhylsa (den inringade delen).

Oket är s.k. "flytande" och används när man bara har bromskolv på ena sidan av oket

När båda skruvarna är monterade skall oket kunna röra sig inåt/utåt längs skruvarna (kan vara lite svårt att känna, men ruckar du på oket borde du kunna känna att det inte sitter helt fast)

(99% säker på vad jag skriver, men håller jag inte prylarna i handen så vill jag aldrig vara 100%)

Inga frågor är dumma - billigaste sättet att lära sig
Jag tackar så mycket för detta, det gjorde mig hundra gånger mer förstådd och allt är på som det ska igen :)

En fråga utöver detta - jag har luftat bromsar bak två gånger(för att säkerställa). Tog en liten testrunda idag och märkte att trycket inte stannar, utan att jag får ”pumpa upp trycket” innan den tar, sedan släpper det efter ett tag igen.

kan inte få fram att det är en läcka eller annat, och inte heller någon luft när jag luftat - finns det något sätt man kan kontrollera detta eller är det bara att be verkstaden kika under servicen? :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tackar så mycket för detta, det gjorde mig hundra gånger mer förstådd och allt är på som det ska igen :)

En fråga utöver detta - jag har luftat bromsar bak två gånger(för att säkerställa). Tog en liten testrunda idag och märkte att trycket inte stannar, utan att jag får ”pumpa upp trycket” innan den tar, sedan släpper det efter ett tag igen.

kan inte få fram att det är en läcka eller annat, och inte heller någon luft när jag luftat - finns det något sätt man kan kontrollera detta eller är det bara att be verkstaden kika under servicen? :)
När det hände mig berodde det på att bromsskivan var lite skev och masserade ut kolven. Jag såg det inte med ögat men klämde en blyertspenna med handen och höll spetsen mot skivan, då syntes det ganska tydligt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tackar så mycket för detta, det gjorde mig hundra gånger mer förstådd och allt är på som det ska igen :)

En fråga utöver detta - jag har luftat bromsar bak två gånger(för att säkerställa). Tog en liten testrunda idag och märkte att trycket inte stannar, utan att jag får ”pumpa upp trycket” innan den tar, sedan släpper det efter ett tag igen.

kan inte få fram att det är en läcka eller annat, och inte heller någon luft när jag luftat - finns det något sätt man kan kontrollera detta eller är det bara att be verkstaden kika under servicen? :)
Fattar jag det rätt så tar den när du pumpar men pedalen sjunker sedan även om du håller den nedtryckt? I så fall har du läckage
eller
Du pumpar och då försvinner svikten - sedan släpper du bromsen, kör en bit o bromsar igen. Då måste du pumpa igen för att få bromsen stum?
I detta fall tror jag orsaken är vad MartinB skriver - kan vara lite känsligare på flytande ok pga kolven skall flytta sig själv + oket
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
När det hände mig berodde det på att bromsskivan var lite skev och masserade ut kolven. Jag såg det inte med ögat men klämde en blyertspenna med handen och höll spetsen mot skivan, då syntes det ganska tydligt.
Jag bytte bromsskiva i samma veva som jag bytte klossarna(några dagar sedan). Förra skivan var skev som attans..

Fattar jag det rätt så tar den när du pumpar men pedalen sjunker sedan även om du håller den nedtryckt? I så fall har du läckage
eller
Du pumpar och då försvinner svikten - sedan släpper du bromsen, kör en bit o bromsar igen. Då måste du pumpa igen för att få bromsen stum?
I detta fall tror jag orsaken är vad MartinB skriver - kan vara lite känsligare på flytande ok pga kolven skall flytta sig själv + oket
Efter jag luftat och får upp trycket igen så stannar det så vitt jag kan känna(inte testat köra direkt efter) men dagen efter är trycket borta. Jag har luftat idag och fått upp trycket, jag ska kolla hur det känns imorgon.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Efter jag luftat och får upp trycket igen så stannar det så vitt jag kan känna(inte testat köra direkt efter) men dagen efter är trycket borta. Jag har luftat idag och fått upp trycket, jag ska kolla hur det känns imorgon.
Det du beskriver är antingen att kolven kryper tillbaka långsamt till ett läge där du måste pumpa fram den till skivan igen. Låter inte så troligt. Alternativ - att något annat i upphängningen långsamt går tillbaka i viloläge. Använd syn o fingrar - lägg fingrarna på oket, bromsa o känn om det rör sig på något sätt
Eller att luft sugs in (i så fall troligen via luftningsnippeln) - testa genom att lägga en vikt på pedalen eller att sätta den i spänn/broms med en elastisk rem. Är det läck så kommer du se det efter en stund för att bromsen sjunker och att bromsvätska sipprar ut genom luftningsnippeln.

Eller så är det ett inte helt ovanligt fenomen när man luftar, att bromsen känns stum o fin för att man håller på att pumpa, men sedan blir den som vanligt igen med lite svikt i, vilket man tycker känns helt fel eftersom den var stum för bara en liten stund sedan.

Sedan är jag tömd på teorier
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Motorcykel: Honda CBR600 FS 2002. Ingen ABS.

När hojen stått ett par dagar kan jag trycka bromshandtaget hela vägen bak till handtaget.
Om jag då pumpar bromsen en stund blir den normal igen och den stannar så åtminstone någon dag.

Pumpad broms känns inte svampig och jag kan hålla bromshandtaget hårt och länge utan att det rör på sig.

Tänker att möjliga felkällor skulle kunna vara:
* Bromsslangar som är slut och flexar. Men flex borde inte gå att pumpa bort?
* Luft i systemet. Kan det gå att pumpa det?
* Bromscylindern behöver renoveras. Vet inte hur det känns om den är slut.
* Läckage. Men nivån på bromsvätska står still och inget synligt läckage.

I samband med att jag lämnade in den till Honda på storservice påpekade jag mitt bromsproblem, men verkstan kände inget. Troligen höll sig bromsen pumpad så länge att den fortfarande var normal när de tittade. Jag har tidigare försökt lufta den själv, men märkte ingen skillnad. Den bör också ha luftats i samband med storservice tänker jag.

Vad är trolig felorsak till att den beter sig så här?
Denna tråd - liknande problem
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Denna tråd - liknande problem
Tror tyvärr inte den tråden är särskilt hjälpsam.

Först luftar jag bromsen själv, men det har ingen effekt. Jag lämnar sedan in den till Honda som också luftar bromsen. Honda kan inte reproducera felet, men så fort hojen kommer hem märker jag att det är precis som innan.

Jag prövar då att renovera bromspumpen med en (tredjeparts) renoveringssats. Problemet kvarstår och det känns om möjligt värre. Väljer att lämna in hojen till en annan verkstad. De använder en annan renoveringssats, men problemet det kvarstår.

Så jag tar hem hojen, luftar ordentligt framifrån och bakifrån i massa olika varianter. Ingen skillnad. Sedan byter jag bromspump, nu tappar jag inte tryck efter ett par dagar, men jag gillar inte känslan i handtaget, det känns för flexigt och mjukt.

Prövar därför att lufta otaliga gånger till, att rengöra och renovera oken, två olika bromsslangar (gammalt oanvänt original och nya stålomspunna), nya belägg och jag går även över hur oken rör sig med en mätklocka.

När jag till slut ger mig ut och kör så biter bromsarna riktigt bra, om än med annorlunda känsla i handtaget.

I slutänden tror jag att problemet med att jag tappade tryck berodde på bromspumpen.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top