Man kan i alla fall inse att det där med bromskänsla o svikt i systemet - det är inte lätt detI slutänden tror jag att problemet med att jag tappade tryck berodde på bromspumpen.
Man kan i alla fall inse att det där med bromskänsla o svikt i systemet - det är inte lätt detI slutänden tror jag att problemet med att jag tappade tryck berodde på bromspumpen.
Jag upplevde något konstigt idag när jag luftade(bara några minuter) igen.Man kan i alla fall inse att det där med bromskänsla o svikt i systemet - det är inte lätt det
En öppen nippel är inte helt tät. Skruva åt medan du fortfarande ger tryck med bromshandtaget, så ingen luft kan leta sig in bakvägen.Jag upplevde något konstigt idag när jag luftade(bara några minuter) igen.
när jag påbörjade allting och hade luftat cirka 3 gånger, så insåg jag att oljan rinner baklänges in i nippeln igen.. slangen sitter tajt över, men ändå efter att jag pumpat så rinner lite ner i flaskan medans en del kryper tillbaka, kan ”läckage” i nippeln vara orsaken till trycket - muttern är spänd nog.
jag kan inte se/känna/höra att det läcker när jag ”inte luftar”(kanske för det inte finns luft kvar? ).
Jag är bara intresserad av alla olika tekniker/teorier ni ger mig, jag kommer såklart låta verkstaden ta hand om det om trixen tar slut
Förutsätter att nippeln var åtdragen???Jag upplevde något konstigt idag när jag luftade(bara några minuter) igen.
när jag påbörjade allting och hade luftat cirka 3 gånger, så insåg jag att oljan rinner baklänges in i nippeln igen.. slangen sitter tajt över, men ändå efter att jag pumpat så rinner lite ner i flaskan medans en del kryper tillbaka, kan ”läckage” i nippeln vara orsaken till trycket - muttern är spänd nog.
jag kan inte se/känna/höra att det läcker när jag ”inte luftar”(kanske för det inte finns luft kvar? ).
Jag är bara intresserad av alla olika tekniker/teorier ni ger mig, jag kommer såklart låta verkstaden ta hand om det om trixen tar slut
Ah, jag fattar. Finns det något ”rätt sätt” att lufta? Ser att många har olika tekniker.En öppen nippel är inte helt tät. Skruva åt medan du fortfarande ger tryck med bromshandtaget, så ingen luft kan leta sig in bakvägen.
Ah, synvillan är människans fiende hur många ”ronder” tar det innan man luftat systemet, jag förstår att det är lite olika beroende på.Förutsätter att nippeln var åtdragen???
Om den var det så är det en synvilla - svårt att förklara men jag skall försöka
Slangen är sedan sista pumpandet och sedan åtdragning fylld med vätska från nippeln och en bit ut i slangen
Då kan inte vätskan rinna utfrån nippeln utan att ersättas med luft
Luften kommer från utloppet på slangen och rör sig uppåt
För att luften skall komma upp så måste vätskan ge plats för den
Vad du ser är luften som rör sig uppåt - dvs vätskan ser ut att gå bakvägen
Men.... det gör den inte, den rinner (eller sipprar) istället intill slangens innervägg och ut i flaskan. Du ser det inte för att a) du tittar inte tillräckligt noga b) vätskan tar lite plats, luften tar mer
PS - är nippeln inte åtdragen så är det som Sniglom säger
Brukar gå snabbt att lufta - kan vara lite meckigt om nippeln sitter lite lågt på oket, dvs ligger en bubbla i oket som inte riktigt vill åka med i flödet. Du borde vara klar om du luftat som Sniglom rekommenderar - dvs pumpa upp tryck, släpp nippel lite långsamt, tryck ner pedalen, dra åt nippeln innan du släpper pedalen. Dra åt lagom - små gängor i aluminium går gärna sönder om man är vårdslös.Jag upplever kanske några några små luftbubblor när jag pumpar, men det är inte några överdrivet stora som man ser på vissa youtube videos.
Jag testade faktiskt att lufta en gång till nu och följde stegen som ni nämnde - ack så mycket bättre bakbromsen blevBrukar gå snabbt att lufta - kan vara lite meckigt om nippeln sitter lite lågt på oket, dvs ligger en bubbla i oket som inte riktigt vill åka med i flödet. Du borde vara klar om du luftat som Sniglom rekommenderar - dvs pumpa upp tryck, släpp nippel lite långsamt, tryck ner pedalen, dra åt nippeln innan du släpper pedalen. Dra åt lagom - små gängor i aluminium går gärna sönder om man är vårdslös.
Håller med! Köpte en sådan för ett par år sen och första gången jag använde den så tyckte jag den var lite meckig men efter att man slutligen (jag är trög uppenbarligen) insett att handtaget ska vara intryckt hela tiden (så att den suger kontinuerligt) och inte bara stötvis så gick det oerhört smidigt.Jag använder en bromsluftare som kopplas till kompressorn och som suger genom luftningsnippeln.
Tycker att en bromsluftare är en bra investering, min köptes efter att jag ensam luftat bromsarna på en 65:a Mustang. Till hojarna tycker jag den funkar kanon bra och är också praktisk om man ska byta bromsolja då man bara kopplar på den på luftnippeln och suger in ny olja i systemet och fyller på i behållaren under tiden.
Funderade på att skriva ett inlägg på samma tema. När man väl får koll på hur det funkar är det världens bästa pryl, men innan dess svor jag mest över den…Håller med! Köpte en sådan för ett par år sen och första gången jag använde den så tyckte jag den var lite meckig men efter att man slutligen (jag är trög uppenbarligen) insett att handtaget ska vara intryckt hela tiden (så att den suger kontinuerligt) och inte bara stötvis så gick det oerhört smidigt.
När jag ändå delar hur trög jag är ibland så kan jag väl även dela att jag häromveckan, när jag luftade bromsarna på hojen, skulle gå över till bakbromsen. Sagt och gjort, jag kopplade in slangen på nippeln och startade sugen. Därefter släppte jag på nippeln och höll koll på behållaren, på styret. Det rann vätska från oket till slangen men av någon anledning som jag för mitt liv inte kunde begripa just då så sjönk det inget alls i behållaren. När jag hållit på en halv minut eller så så stängde jag av luftaren och kliade mig i skallen. Då gick det upp för mig att visst fan, det sitter ju en behållare bak också. Jag har luftat och bytt vätska flera gånger tidigare på hojen utan problem men just denna gången hade jag hjärnsläpp. Sådant som händer och jag fick lite mer jobb än jag räknat med men det gick bra även denna gång till slut.
Snabbast och enklast är ett verktyg av den här typen. Finns många olika men principen är densamma.Nu när tråden ändå är i rullning så kan jag passa på att ställa en annan fråga och se om några fler tips eller trix strömmar in.
Vad jag har märkt på Kawazaki(z800 åtminståne) så är det omöjligt att lita på att den inbyggda hjulinställningsmöjligheten eftersom markörerna är rörbara både framåt och bakåt några antal mm..
Nu till frågan, vilken metod använder ni er utav - eller känner ni ger bäst resultat när ni kollar hjulinställningen(bak)?
Jag har testat:
*Trådmetoden
*Följa inbyggda hjulinställningen
*Mäta från svingarmen till själva axeln.
Jag har funderat på att köpa in en "kedjekollare", som man fäster på kedjan och ser ganska snabbt om åtminstone kedjan ligger rakt. Har dock hört och sökt lite om att denna metoden inte ska vara så pålitlig eftersom bakre kugghjul "inte sitter helt fast".
Vad föredrar ni?
Tack
Tack, jag har letat efter en sådan men aldrig kommit upp med vad det heter.Snabbast och enklast är ett verktyg av den här typen. Finns många olika men principen är densamma.
Hur skulle det hjälpa till att kolla kedjelinjen?Mät från svingen till fälgkanten och snurra hjulet.
En löst hållen pinne kan fungera som indikatorklocka.
Blecket du håller i är till för att hålla beläggen stilla på plats, dels för att de inte ska skramla och föra oväsen, dels för att de inte ska kunna påverka kolvarnas position av rörelser när de är lösa, alltså utan blecket.Hej på er igen.
förmodligen sista frågan, sedan har jag nog svar på samtliga av mina intressen för denna gången
jag har ett litet problem med att bakbromsen inte lättar på trycket efter bromsningen - kloss ligger emot och hjul går knappt att spinna.
På bifogad bild, vad är denna ”fjäder” eller vad det nu ska kallas för något? Vad gör den för nytta i oket?
kan se att två ”flärpar” är uppvikta typ, ska den vara så för att möjligtvis trycka tillbaka något efteråt?
View attachment 495718
edit: allting är smort i bromsok, kolven går att trycka tillbaka med handkraft fullt in. Jag kan även se efter broms att kolven drar sig tillbaka(jag förstod vad fjädern va till för efter mycket tänk). Kan det möjligtvis vara ”sneslitna” belägg? Jag ser att ovansidan av belägget tar emot lite, men inte nederkant(bromsskivan är inte skev!)
är det möjligtvis så att beläggen slipar till sig inom en kort tid, eller hinner skivan bli skev innan?
Tack!Blecket du håller i är till för att hålla beläggen stilla på plats, dels för att de inte ska skramla och föra oväsen, dels för att de inte ska kunna påverka kolvarnas position av rörelser när de är lösa, alltså utan blecket.
Angående kärvheten så kolla att du inte fyllt behållaren proppful ( ska vara en luftspalt emellan ) och att du har ett litet litet spel i pinnen som sitter i bromspedalen, är den stum så går kolven inte fullt tillbaka i bromscylindern.
Typ så.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |