Bultar med rätt hårdhet för kraschpuckar??

Jonathan

Guest
Varför ska det vara så fingängat för?

Det är ju inte så att dom gängar upp av sig själv väl??

Eller vibrerar en radfyra så mycket :rolleyes:

Är man orolig för det så är det ju bara använda några droppar locktite :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jonathan skrev:
Varför ska det vara så fingängat för?

Det är ju inte så att dom gängar upp av sig själv väl??

Eller vibrerar en radfyra så mycket :rolleyes:

Är man orolig för det så är det ju bara använda några droppar locktite :)

En terori jag lurar på.

Fingängat tål högre moment då det är mer gängor som delar på trycket,sen om det är det egentliga orsaken eller dom bara vill vara jobbiga ...det vet jag inte :)
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Långa farbron skrev:
En terori jag lurar på.
Fingängat tål högre moment då det är mer gängor som delar på trycket,sen om det är det egentliga orsaken eller dom bara vill vara jobbiga ...det vet jag inte :)

Motorbultarna sitter inte med så högt moment, bara ~55nm.
Så när man monterar puckar ska man inte spänna för kung och fosterland. Oftast sitter de i alu.gods och det är lätt att dra sönder gängorna.
Använd momentnyckel!

Fingängan är nog mest för att de inte ska vibrera loss så lätt då den är "segare".
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
negnit skrev:
Det är ju lite beronde på hur pucken ser ut,jag har mina ända in till ramen och då blir belastningen på tvärs om bulten och gängen var det inga problem med,jag trodde också att det inte skulle gå men den drar så mycket man orkar.
Det kanske inte är helt rätt men det funkar för oss.

Hur pucken sitter har ingen betydelse. Bulten ska fortfarande hålla motorn i ramen.
Att du lyckats gänga om bultarna är nog mer tur.

Yttermåtten på gängan är samma. På standard m10 har 1,5mm mellan topparna på gängan och på fin 1,25mm. Vad du gör genom att gänga om är att pressa ihop topparna (enkelt uttryckt) i stället för att skära ut ett nytt spår. Om du försöker göra en fingänga av en standard saknar du 0,25mm gods per varv + att på 4 varv är du 1 mm ur takt.
Om du nu lyckas gänga om utan att karva bort de gamla gängorna så är materialet så pass utmattat att hållfastheten blir lidande. Bulten går kanske att skruva i men risken att det inte håller är väldigt stor. Har du dessutom otur tar det i sin tur sönder gängorna i godset.

Gängor har en beräknad drag- och hållfasthet. Hade inte tummat på det i en så pass kritisk tillämpning som motorfäste.
Bara för att det håller när du skruvar i anser jag inte tillräckligt bra.
 
Last edited:

Jonathan

Guest
Långa farbron skrev:
En terori jag lurar på.

Fingängat tål högre moment då det är mer gängor som delar på trycket,sen om det är det egentliga orsaken eller dom bara vill vara jobbiga ...det vet jag inte :)


Jojo, men varför riskera att dra att sönder gängan när det finns andra alternativ:)
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
majtii skrev:
Hur pucken sitter har ingen betydelse. Bulten ska fortfarande hålla motorn i ramen.
Att du lyckats gänga om bultarna är nog mer tur.

Yttermåtten på gängan är samma. På standard m10 har 1,5mm mellan

Det har du helt rätt i och jag sa ju det ,det är inte rätt men det funkar för oss sen får ju var och en göra som dom vill
Bäst är ju att köpa en bult men det blir lite dyrt med tanke på att om jag inte minns fel så är det olika längd på hö resp vä sida alltså 2 askar a 250st,miit tips blir då att svarva en 12a och gänga,lite svårt att få det rakt men om man har den i svarven och stöttar med dubbhållaren så går det.

Ot..........nån som vet hur man gör på en 250rs.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Långa farbron skrev:
Det brukar finnas någon specialaffär som har det,men jag vet inte om det finns en sådan i pannkakslandet :tomten[/QUOTE

Vart brukar dom specialaffärerna finnas då?

Tyvärr är det en ganska så svår grej att få tag iallafall den bult jag önskar.
130 mm M10 1,25 gänga 8.8 hårdhet.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
R1 racer skrev:
Långa farbron skrev:
Det brukar finnas någon specialaffär som har det,men jag vet inte om det finns en sådan i pannkakslandet :tomten[/QUOTE

Vart brukar dom specialaffärerna finnas då?

Tyvärr är det en ganska så svår grej att få tag iallafall den bult jag önskar.
130 mm M10 1,25 gänga 8.8 hårdhet.

Kolla med Göteborgs skruvcenter,det skall finnas en liknade butik i stockholm,vars namn jag glömt.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Man kan också köpa en aldeles för lång skruv och kapa bort gängan, sen har du ett bultämne att gänga. Sliter väl ganska så bra på gängsnittet, men det får man ju ta. Sen är de väl inte toppen att ha obehandlat stål mot aluminium, det blir ett galvanisk element som ger upphov till korrosion. Smörj väl.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top