Bulten 120324

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Riktigt sjyssta bilder! :D

Ja jag får väl skylla på ringrostig när det gäller att fota rörliga saker och en åt hlvt för ny kamera.. :hihi
Tror jag fick sammanlagt två bra och det var väl på krompråmar... Dom stog väl stilla eller nåt.. :D
Jag och AF:en är FAEN inte kompisar...
Fattar inte vad jag gjorde för fel heller.. :(
Körde AI servo, 1 fokus+4 stöd Tyckte jag hade ställt in scenarierna rätt för AF:en
men näe.. All bilder där dom var tillräckligt nära så pratar vi 2-5mm förskjutningar vid 100%
så det blir till att böka ner sig ännu djupare i manualen och kolla..
Har ställt om ett scenario där AF:n förväntar sig mer acc/dec men med mycket hårdare låsning på objektet
med snabbare omlåsning, om jag förstått manualen rätt...
så nu får man pröva igen... :) Får ut och jaga bilar på E18 eller nåt.. :D
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Vet inte riktigt vad du menar... men att bilden är suddig beror troligen inte på felinställd AF (så länge den nu är satt till continuous, dvs att den söker så länge du trycker in knappen) utan snarare att slutartiden var för låg för att du ska lyckas följa hojjen i samma takt.

Om du vill göra det enkelt för dig; kör slutar-automatik, på 1/250 och se om det blir skarpt. Annars höjer du talet tills du behärskar panoreringen.

Sen behöver du ju inte nödvändigtvis panorera, kan ju bli trevliga bilder ändå om du har tillräckligt ljusstark optik.


Riktigt sjyssta bilder! :D

Ja jag får väl skylla på ringrostig när det gäller att fota rörliga saker och en åt hlvt för ny kamera.. :hihi
Tror jag fick sammanlagt två bra och det var väl på krompråmar... Dom stog väl stilla eller nåt.. :D
Jag och AF:en är FAEN inte kompisar...
Fattar inte vad jag gjorde för fel heller.. :(
Körde AI servo, 1 fokus+4 stöd Tyckte jag hade ställt in scenarierna rätt för AF:en
men näe.. All bilder där dom var tillräckligt nära så pratar vi 2-5mm förskjutningar vid 100%
så det blir till att böka ner sig ännu djupare i manualen och kolla..
Har ställt om ett scenario där AF:n förväntar sig mer acc/dec men med mycket hårdare låsning på objektet
med snabbare omlåsning, om jag förstått manualen rätt...
så nu får man pröva igen... :) Får ut och jaga bilar på E18 eller nåt.. :D

@Arrecolast, jag ska inte dit.
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Vet inte riktigt vad du menar... men att bilden är suddig beror troligen inte på felinställd AF (så länge den nu är satt till continuous, dvs att den söker så länge du trycker in knappen) utan snarare att slutartiden var för låg för att du ska lyckas följa hojjen i samma takt.

Om du vill göra det enkelt för dig; kör slutar-automatik, på 1/250 och se om det blir skarpt. Annars höjer du talet tills du behärskar panoreringen.

Sen behöver du ju inte nödvändigtvis panorera, kan ju bli trevliga bilder ändå om du har tillräckligt ljusstark optik.

:D ja det blev nog aningens rörigt... :)
Hade den inställd på Tv, sköt med 200-250 och bländare 7-8
AI servo (canon kallar sitt continuous så)
1 fokus punkt och 4 som stöd just för att man missar lite när man panorerar..
Har iofs bytt fokus start till AF-on knappen istället för avtryckaren
men jag prövade under tiden att ställa tillbaka den och det gjorde ingen skillnad.

Naturligtvis hänger lite ihop med att man inte panorerat på ett bra tag och jag oftast använder stativ till det jag fotar men jag kan inte suga så hårt att t.o.m. bilderna när hojen är på väg rakt emot mig blir oskarp... :)
Med 5DIII så kan man ställa in en jefla massa känsligheter på AF:en beroende på olika scenarios
och när jag satt och svor igår över bilderna så insåg jag att det går att ställa hur fort den ska fokusera om..
:huvet
Så dom scenarios jag prövade igår var nog inte helt rätt...
Tror Accel/Decel inställningen behöver vara högre än 0 läget iom att hojen först kommer emot mig och sen
blir i princip stillstående när den passerar...
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Thyg0d, tack för trevligt sällskap i går!

Arrecolast, jag räknar med att komma dit vid 14-15 tiden i dag.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Körde AI servo, 1 fokus+4 stöd Tyckte jag hade ställt in scenarierna rätt för AF:en
men näe.. All bilder där dom var tillräckligt nära så pratar vi 2-5mm förskjutningar vid 100%

Jag är inte alls säker på vad du menar, men...
Det är inte så att du får problem med att objektet (hoj+förare) växer för mycket ?
om du tar en bild rakt/snett framifrån så kommer objektet att växa i sökaren ju mer det närmar sig och om du då har lång slutar tid så kommer ju objektet inte ha samma storlek i början av fotot och i slutet av fotot.
vilket ger problem om man tar bilderna nära och det rör sig.
om det är det som är problemet så kanske snabbare slutartid eller att man går ut mer ur så att man får en större vinkelt till objektet.

Jag vet inte om det hjälper men det är ju värt ett försök :)
lycka till
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Thyg0d, tack för trevligt sällskap i går!

Arrecolast, jag räknar med att komma dit vid 14-15 tiden i dag.

Tack själv! Riktigt nice att ha nån att gagga med.. :)
Nästa gång ska bara se till att den nån bild som funkar också.. :D
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Körde bulten senast i veckan och det var ju fullt med sprickor, tjälskott och grus. Men är det vår så är det ;)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top