bulten har ärgat fast

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Ort
sundsvall
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
Fattar inte riktigt. Är det en pinnbult som sitter fast? Eller en vanlig med sexkantskalle? Om pinnbult, sätt på två muttrar som låser varann, värm utav fan (men se till att inte motorn skadas) och dra loss med hylsa, alternativt slagmejsel. Alternativt borra hål och använd grispitt.

Om sexkantbult, värm o hylsa eller slagmejsel. Den lossnar garanterat eller går av o då borrar du ut den.

Lycka till!

Okej. men jag syftade på att hylserna var 10-15 år :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ja då är drt nog värma blocket som gäller. Ta de lungt bara Gasol eller varmluft. Akta bara så det inte smälter. Du får vog räkna med att gängan klrtar så det blir nog att helicoila.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Åk till en bilmekaniker och få skiten urskruvat med muttermaskin! Jag lovar, det finns nog inga bultar som sitter för hårt för det verktyget. :tummenupp

Om inte, ta fram kapmaskinen och kapa bort hela skallen, drygt och tidskrävande, men det borde funka, sen är det bara (förhoppningsvis) att knacka ur bulten.
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Åk till en bilmekaniker och få skiten urskruvat med muttermaskin! Jag lovar, det finns nog inga bultar som sitter för hårt för det verktyget. :tummenupp

Jo det finns det, men de är inte många. T.ex. Idag i skolan när vi skulle ta loss ett hjul (på en bil) så gick det inte att få borrt en av muttrarna med mutterdragarn, så läraren sa åt mig o ta ledhantaget och ställa mig på det. Men det gick inte, så vi var tvungna o ta ett rör på 1,5m och förlänga handtaget och då när ja hängde på röret så lossna den äntligen :)

(Så, nu har ni fått lite onödig fakta om va jag har gjorrt idag.)
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Okej. men jag syftade på att hylserna var 10-15 år :)

Duvet dom är inte direkt dåliga för att dom har några år på nacken...det går att slita ut ett verktyg på 5 min med om man vill.

Du kan inte fixa lite mer närbild på skruven som du har problem med ?
 
Last edited:

mojo

mer vuxen mindre söt
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
CBR600RR; CB650
Åk till en bilmekaniker och få skiten urskruvat med muttermaskin!

Jag håller med om att en muttermaskin borde lossa bulten. Feltema har fått in billiga eldrivna.
Art nr 17-726 för 579,00kr. Inte den kraftigaste men.. passa på att köpa dig en krafthylsa oxå.

Lycka till... och lägg gärna upp bild på den när du fått loss den och berätta vilken metod som vann :D
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ja, krafthylsa är ett måste, det funkar inte lika bra med vanliga! :fakta
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Dränk den i 5-56 och vänta ett tag...sen är det bara och kombinera alla metoder som har nämts tidigare (knacka, slå, mutterdragare, värma, förlängning...) så borde den lossna efter ett tag :tummenupp:
Lycka till :)
 

Smagatusk

Guest
Kapa skallen och ta en slagborrmaskin, sätt över den i bilningsläget (utan rotation alltså) och hamra på utav helvete. Ger den sig inte då, trots uppvärmning är det något övernaturligt som är med i spelet.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hur ska att ha vätska på hjälpa? Den kan ju inte rinna fram då metallen sitter dikt an!

De tillfällen jag har haft problem så har jag kört med en stor tung metallklump och mutterdragare som tål stryk. Slå på mutterdragaren/skaftet
på verktyget åt fel håll (med klockan så att säga) så den drar åt mera! Då brukar den släppa när man tagit i så mycket man vågat!

Lycka till iaf för de flesta vet ju hur urbannad sur man blir med dessa
jäkla fastnande prylar : )
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Värm ordentligt med värmepistol och använd ett dragskaft samt en sexkantshylsa så får du bättre grepp, prova och knycka loss den.

om plats finns ta en gassvets och värm med tills skallen blir röd (mutterns alltså):rolleyes:

Annars får du väl kapa den och knacka ut resten.....
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Testa med biltemas rostlösare!
Värm på lite sen spruta på och låt stå över natten ett slag med bonken och det borde vara löst.
 

Evil__Knievel

maybe yes, maybe no
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX-R 1000 K6
Men vad fan! fram med stora gasen och värm godset runt bulten (INTE BULTEN) godsert blir lite större och bult fan släpper =) prova med att värma runt bulten och kyl ner bulten (själva skallen på den) så krymper godset i den lite med upprepa detta några gånger så släpper den säkert =) annars ta dynamit
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
Mitt lilla knep är att ta en hyffsat vass dorn och slå ett märke på fattningen på bulten, sen vinklar du dornen efterhand så att du får ett bra fäste med den. Till sist är det bara att banka på och hoppas på det bästa. (Hoppas du är med på förklaringen...)
 

Bifogat

  • knacka_mutter.JPG
    knacka_mutter.JPG
    9 KB · Visningar: 59

j-a

#20 NEC #26 BOTT
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Härryda
Hoj
KWAK10, SP1,fmx650,,buellxb9sDUCCE 1198SP
Doppa ner i detaljen i ättika:tummenupp . ättika kryper in och äter på det som är ärjat och löser rost. låt ligga i blöt över natten.

Lycka till

J
 

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Ort
sundsvall
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
Duvet dom är inte direkt dåliga för att dom har några år på nacken...det går att slita ut ett verktyg på 5 min med om man vill.

Du kan inte fixa lite mer närbild på skruven som du har problem med ?

Jo självklart ..


men hur som helst så är han lös ^^ jag sprutade på 5-56 igår kväll och i morse så la jag ner den så jag skulle få lite mera kraft sen fattade jag den tyngsta slägga jag kunde hitta i garaget, och med all min kraft slog jag ut bulten med följd av att jag tror att ramen blev schne:rolleyes: aja nu är iallafall motorn ur ramen

men det konstiga var att det inte såg ut som om det hade ärgat.. det var bara lite rost men inge mer :S

fy fan vad jag är bra på ps!
 

Bifogat

  • gfjngf.jpg
    gfjngf.jpg
    9.8 KB · Visningar: 69
Last edited:

Freedom

Guest
Den här är bra, klart bättre än den så välkända 5-56 & många andra rostlösare.

Spraya & låt verka,...Spraya & låt verka,...


http://www.crcind.com/csp/web/ProdD...ct=PENETRATING OIL + MOS2&business=AUTOMOTIVE

Jag har så svårt att köpa alla undermedlen som ni föreslår när det gäller detta fall, när det är tajt och sitter fast så finns det ej oftast inte nåt som kan tränga in och lösa alla problem som alla tror. 5-56 är skitbra att smörja men tränger knappast förbi en tajt bult. Trådskaparen lyckades tydligen lösa det ändå. Är det fastrostat och prylarna sitter tajt så är det bara våld eller värme som gäller.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top