Video Bulten i 360 grader

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Tog en tur på "vinterhojen" och passade på att filma i 360 grader, ganska ballt blir det. Lite större än en gopro men lite ballare resultat, speciellt om man har ett par VR brillor.

https://www.youtube.com/watch?v=oUo1oPbNs8U

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Approved by Klotgren?

Haha, nä. Men det här väl filmat med en Theta eller det märke som säljs på MediaMarkt kan jag tänka mig.
Nikons lilla 4k, vattentäta och stötsäkra sfäriska 360 har inte börjat säljas än:mad:

Last edited:

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Hoj
Yamaha R6 2002
Kul idé att filma 360 på en mc tur. Det var dock väldigt svårt att kolla på den i sängen på mobilen, blev en mycket märklig vinkla för att kunna se framåt.

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Suzuki GSR 600
Kul idé att filma 360 på en mc tur. Det var dock väldigt svårt att kolla på den i sängen på mobilen, blev en mycket märklig vinkla för att kunna se framåt.

Inga problem. Dra runt fingret på skärmen vara så slipper du vinkla åt alla håll och kanter.

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Haha, nä. Men det här väl filmat med en Theta eller det märke som säljs på MediaMarkt kan jag tänka mig.
Nikons lilla 4k, vattentäta och stötsäkra sfäriska 360 har inte börjat säljas än:mad:

Det är faktiskt filmat med Kodaks SP360 4k, 2st för att vara exakt. :)

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Fan va coolt! En sån kamera borde sitta på ALLA motogp - hojar!!! Svårt att förstå hur bandbredden skulle räcka till bara :lol Hur stor blev den filen och i vilken upplösning?

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Fan va coolt! En sån kamera borde sitta på ALLA motogp - hojar!!! Svårt att förstå hur bandbredden skulle räcka till bara :lol Hur stor blev den filen och i vilken upplösning?

Hade varit jävligt ballt på motogp!

Filmen blev 8gb i 4k (teoretiskt blir det väl 8k eftersom att det är filmat med 2st) innan youtube kom och förstörde den...

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Fast upplösningen är bara max 4k åt det håll du tittar eller hur? Två 4k kameror åt varsitt håll kan inte generera en upplösning på 8k där du tittar.

Sen får man ju ta 4k och allt det där med eliten nypa salt. Allt hänger ju på hur bra sensorn är.
Det är mycket enklare att plocka ut 4k ur en pyttesensor där pixlarna är jättesmå och inte spelar in så mycket dynamik och färgdjup än från en kamera med stor sensor.

Den tekniska upplösningen (3840x2160) är densamma men bildkvaliteten är helt olika.

Ta t.ex. en proffskamera som Arri Allexa (66.000$ endast kamerakropp) som filmar i 4k med en sensor som är på 35mm (Kodaks är som en lillfingernagel, och då är den ändå nästan dubbelt så stor som en iPhonesensor).
Efter ca 20 min filmande genererar all data så mycket värme att man i princip behöver byta kamera för att den skall kylas ned. Den behöver dessutom ett smaskigt 26v batteri för att orka processa allt:)

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Fast upplösningen är bara max 4k åt det håll du tittar eller hur? Två 4k kameror åt varsitt håll kan inte generera en upplösning på 8k där du tittar.

Sen får man ju ta 4k och allt det där med eliten nypa salt. Allt hänger ju på hur bra sensorn är.
Det är mycket enklare att plocka ut 4k ur en pyttesensor där pixlarna är jättesmå och inte spelar in så mycket dynamik och färgdjup än från en kamera med stor sensor.

Den tekniska upplösningen (3840x2160) är densamma men bildkvaliteten är helt olika.

Ta t.ex. en proffskamera som Arri Allexa (66.000$ endast kamerakropp) som filmar i 4k med en sensor som är på 35mm (Kodaks är som en lillfingernagel, och då är den ändå nästan dubbelt så stor som en iPhonesensor).
Efter ca 20 min filmande genererar all data så mycket värme att man i princip behöver byta kamera för att den skall kylas ned. Den behöver dessutom ett smaskigt 26v batteri för att orka processa allt:)

Absolut, när du tittar på det. Men när man renderar ut det så läggs båda ihop. Därför jag skrev i teorin. :banana

Synd också att det blir så himla komprimerat när man lägger upp det, ser mycket snyggare ut när man kollar på den lokalt men då blir det bara en pannkaka av allt.

Vet att sensorn inte har en chans mot någon av de proffisionella kamerorna, men det är nog inte tänkt att det ska vara en konkurrent heller. :) Lite skillnad i pris också.

Däremot så är det en kul grej att få testa med.

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Absolut, när du tittar på det. Men när man renderar ut det så läggs båda ihop. Därför jag skrev i teorin. :banana

Synd också att det blir så himla komprimerat när man lägger upp det, ser mycket snyggare ut när man kollar på den lokalt men då blir det bara en pannkaka av allt.

Vet att sensorn inte har en chans mot någon av de proffisionella kamerorna, men det är nog inte tänkt att det ska vara en konkurrent heller. :) Lite skillnad i pris också.

Däremot så är det en kul grej att få testa med.

360 är den stora grejen framöver, så absolut asballt!
Men det blir ett nytt sätt att filma på som är lite krångligare i början eftersom han/hon som håller kameran är med i någonstans i bilden.

Även snabba klipp hit och dit blir lite eftersom det är betraktaren som bestämmer åt vilket håll han vill kolla.

Jag menade inte att jämföra sensorerna på det sättet, försökte bara få in lite kunskap i "allmänheten" om det här med upplösning och faktisk bildkvalitet.
En sensors jobb liknar mycket en solpanel, ju större och tekniskt avancerad den är desto mer ljus fångar den.:)

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...