Bulten sitter hårt!

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Hej.
Nu är det såhär att locket uppe på mitt högra gaffelben sitter åt som :4skrika och verkar helt omöjlig att rubba. Det andra gick nästan direkt. I rädslan att dra den rund vågar jag nästan inte stå där och vålda mer. Någon som sitter inne med något tips på hur jag ska göra för att få den att släppa?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Doktor.S skrev:
2246516 Hej.
Nu är det såhär att locket uppe på mitt högra gaffelben sitter åt som :4skrika och verkar helt omöjlig att rubba. Det andra gick nästan direkt. I rädslan att dra den rund vågar jag nästan inte stå där och vålda mer. Någon som sitter inne med något tips på hur jag ska göra för att få den att släppa?
Jag hade precis samma problem på min r1.
Det visade sig att den var igängad snett från fabrik. :mad:
Den vänstra lossnade direkt.
Lösningen var mutterdragare.
Muttern är inte så fin nu men vi fick loss den iaf.

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Johnsen skrev:
2246554 Jag hade precis samma problem på min r1.
Det visade sig att den var igängad snett från fabrik. :mad:
Den vänstra lossnade direkt.
Lösningen var mutterdragare.
Muttern är inte så fin nu men vi fick loss den iaf.

Ajdå, mutterdragare har jag ingen här hemma ska se om jag kan låna en ikväll när folk kommit hem från deras jobb. Men vill gärna fixa det här så fort som möjligt, finns det ingen som har nåt tips på hur man kan göra detta för hand? Något bondmekstips måste det ju finnas ;)

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
OBS!!

Du har väl lossat skruven i gaffelkronan??

Jag gjorde den missen på en gammal hoj och drog sönder bulten du nu hållet på med!!

//Niklas

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Suck.. Nej det hade jag inte gjort. Men nu har jag det och den sitter lika eländigt hårt. Och den är ett steg närmare RUND. Man blir så deprimerad av dessa små men ändå stora fel. Tack för att ni engarerar er :tummenupp
Fortsätt med det!

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
UrbanTiger skrev:
2246947 Misstänker att det är själva toppen på gaffelbenet du håller på med.
Okej.. värmer du upp grejjerna med värmepistol så kommer aluminium att svälla mer än stål. Alltså om du värmer grejjerna så kommer det inte att lossna utan fastna hårdare medans det är varmt.

Värm upp och låt svalna helt. Prova sedan att lossa. Värm inte för mycket utan bara lite lagomt bara.

Har också funderat på det. Är bara rädd för hur o-ringen kommer klara värmen.. Vad tror du? Värt att testa?
Och ja, det är toppen. Locket längst uppe alltså för dom som inte förstått det.

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
UrbanTiger skrev:
2246970 Om o-ringen tar stryk så ska det inte kosta multum att byta den.
Det låter ändå som om locket är färdigt för ett byte bara den kommer loss.

Som sagt, vär mintr för mycker utan jag tror det räcker att värma max så att det känns brännvarmt når du lägger fingrarna på 70-80 grader. Tanken är att när aluminiumet sväller mer än stålet så kommer spänningen i gängan att släppa när det svalnat igen. Kanske kyla ner det med en isbit innan du provar att lossa sen.

Sen som sagt, drar du på varm gänga så kommer det att sluta med rejäl gängpaj.
I värsta fall så är gängan redan skuren ifrån att dom monterade från början.

Tack, ni är för härliga allihop.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
1. Ring efter en kompis........
2. Verktyg: Hylsa, dragskaft, mellanstor hammare, isbit....
3. Lägg i isbiten i hylsan och sen hylsan på muttern vänta....
4. Drag med ordentlig kraft utan att försöka få lös muttern....
5. Kompisen håller ner hylsan och knackar med hammaren på hylsan i snabb takt, inte speciellt hårt, men med hög frekvens...
6. Du ökar draget succesivt..och han ökar hårdheten i slagen....

Nu lossnar den.......

KentW

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Har gått ut och värmt upp den nu, har ingen aning om värmen spred sig ändå ut till gängorna osv. Men jaja, tack för tipset Kent W, jag prövar det där om inte ubbetigers fungerar ;)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Doktor.S skrev:
2247016 Har gått ut och värmt upp den nu, har ingen aning om värmen spred sig ändå ut till gängorna osv. Men jaja, tack för tipset Kent W, jag prövar det där om inte ubbetigers fungerar ;)

Du använder väl en 6-kantshylsa? Inget djävla 12-kants tjafs eller skiftnyckel! Å som sagt en krafthylsa som inte fjädrar/ger med sig.

nodblj

simul iustus et peccator
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Brutale 910R
Kawwa skrev:
2247695 Du använder väl en 6-kantshylsa? Inget djävla 12-kants tjafs eller skiftnyckel! Å som sagt en krafthylsa som inte fjädrar/ger med sig.

Kan hålla med...med rätt verktyg lossnar det mesta. inga biltema-tools som trasar sönder sig själva OCH bulten.

sats på lång arm, hävkraften brukar fixa allt. se upp för svajet som kan bli med längden bara :)

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
nodblj skrev:
2247721 Kan hålla med...med rätt verktyg lossnar det mesta. inga biltema-tools som trasar sönder sig själva OCH bulten.

sats på lång arm, hävkraften brukar fixa allt. se upp för svajet som kan bli med längden bara :)

blåslampa ett järnrör till spärrskaft samt rörtång brukar fixa det mesta, Värre är det då man demolerat en bult med höger gäng :huvet

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha