Bump keying- lås upp alla lås på nolltid

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Inget lås är säkert, men man vill att det skall ta tid.. en tid som ökar chansen att buset upptäcks och angrips (minst pekas finger på). Kombinationen med flera typers lås (och oattraktiv gammelhoj) kanske fungerar bäst :)

Thinktwice

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
XJR1300
Bump keys kan knappast funka på MC-lås. Det är ett sätt att få de fjäderbelastade tapparna att hoppa upp så att kolven kan vridas runt. I ett disc-lås eller bygellås finns det inte några såna tappar.
Det det handlade om i filmen var dörrlås, och det är en helt annan sak.

Om nån låser hojen med vanligt hänglås så är det läge att oroa sig.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Var precis hos låssmeden och passade på att fråga.
Jodå, det funkar det har man vetat i 15 år och det är typ en handfull inbrott varje år som sker på detta viset. På ett valinligt ASSA lås tar det kanske en halvtimme-timme för den som är duktig och på billiga skräplås typ på direkten.

9-tillhållarlås kan man inte öppna på det viset.

/Fredde

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Chronic skrev:
2384223 Satan, jag kollade just ut på hojen och tror ni inte att det satt en kille där och höll på att, tro det eller ej, bumpa upp mitt hjälmlås, sicken tur att jag hann ropa annars hade han säkert gått vidare och bumpat upp sadellåset, och vem vet, kanske rent utav toppboxen..

Och bara för att djävlas med trådstängartalibanen ovan, det går faktiskt att få igång tändningen på gamla japsoffroader med en sladd från + på batteriet till tutan. ( sant )

Tut tut:tungan
På min gamla japsoffroadare va det bara att dra ur en röd sladd som gick från tändningen, den satt helt öppet :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
HanneZ skrev:
2384362 På min gamla japsoffroadare va det bara att dra ur en röd sladd som gick från tändningen, den satt helt öppet :)

Satan, nu har du dragit igång en stöldvåg utan dess like...:)

Dominator-Rocks

Guest
Xo skrev:
2384346 Inget lås är säkert, men man vill att det skall ta tid.. en tid som ökar chansen att buset upptäcks och angrips (minst pekas finger på). Kombinationen med flera typers lås (och oattraktiv gammelhoj) kanske fungerar bäst :)

Precis så har jag tänkt !!!!!! :D :rofl :rofl :rofl

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
freddexwing skrev:
2384356 Var precis hos låssmeden och passade på att fråga.
Jodå, det funkar det har man vetat i 15 år och det är typ en handfull inbrott varje år som sker på detta viset. På ett valinligt ASSA lås tar det kanske en halvtimme-timme för den som är duktig och på billiga skräplås typ på direkten.

/Fredde

http://www.toool.nl/bumping.pdf

3 Bumping locks
3.1 History
Bumping, sometimes also called 'Rapping', has been a known technique for at least the past 50 years. A bump key is described in Marc Tobias's reference work "Locks, Safes, and Security" [4] on page 603. Few people use the technique, and the method does not seem successful against a large number of locks unless the 'minimal motion method' described below is used. Once correctly used, we found this technique to be immensely powerful, allowing a large variety of locks to be opened. We did not invent this technique, and others probably thought of some of the same refinements we did. We do feel bumping is underestimated, and this paper exists to point to its effectiveness.

Alltså - man har känt till metoden sedan länge, men har nu lyckats komma på hur man kan göra den betydligt effektivare än innan.

/Bengt

EDIT:
http://www.toool.nl/consumer-reports-nl.pdf

Det ena assa-låset som testades öppnades på under 30s(samma lås öppnades även av en lekman, som tidigare försökt sig på max 4 lås), det andra på mellan 30 och 60s.

Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
freddexwing skrev:
2384356 Var precis hos låssmeden och passade på att fråga.

/Fredde

kollade på wikipedia.. är inte vanliga assa-lås just den typen av lås som är enklast att få upp med såkallat bumping?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Homo skrev:
2384435 kollade på wikipedia.. är inte vanliga assa-lås just den typen av lås som är enklast att få upp med såkallat bumping?

Ingen aning, det var var lås-pelle sa, men antagligen tänkte han balle, bäst att säga att dessa är grymma eftersom jag köpte nya lås... :)

/fredde

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
tänk om han bluffade dej bara för att du skulle köpa nya lås , o så kanske dom inte ens är ett dugg säkra. hur mycket fick du betala?

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
En vidare fundering är ju hur sjutton låstillverkarna tänker när de väljer att inte skydda sig mot metoden(trots att den känts till i flera decennium) eftersom den inte är så välanvänd, hur man nu kan veta det. Skrämmande att den inte lämnar några större spår som t.ex. dyrkning gör och att spåren kan försvinna med normalt bruk.

/Bengt

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Homo skrev:
2384512 tänk om han bluffade dej bara för att du skulle köpa nya lås , o så kanske dom inte ens är ett dugg säkra. hur mycket fick du betala?

1300pix för "vanligt" + säkerhetslås men jag skulle köpa lås ändå så det hade inte med keybumping att göra.

Alltid skönt att ha koll på antalet nycklar... :)

/Fredde

Bengan skrev:
2384520 En vidare fundering är ju hur sjutton låstillverkarna tänker när de väljer att inte skydda sig mot metoden(trots att den känts till i flera decennium) eftersom den inte är så välanvänd, hur man nu kan veta det. Skrämmande att den inte lämnar några större spår som t.ex. dyrkning gör och att spåren kan försvinna med normalt bruk.

/Bengt

Enl låspelle så tar ett koben bara 2,5 sekunder oavsett lås...
/fredde

Last edited:

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
freddexwing skrev:
2384541
Enl låspelle så tar ett koben bara 2,5 sekunder oavsett lås...
/fredde

Absolut, men ett koben lämnar en förstörd dörr efter sig, hur ska du påvisa att det har skett ett inbrott om inte dörren är uppbruten eller tom låst när du kommer hem och hittar ett tomt tv-bord?

/Bengt

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Bengan skrev:
2384555 Absolut, men ett koben lämnar en förstörd dörr efter sig, hur ska du påvisa att det har skett ett inbrott om inte dörren är uppbruten eller tom låst när du kommer hem och hittar ett tomt tv-bord?

/Bengt
Man går och hämtar sitt koben och offrar 2,5 sec på sin dörr. Sen ringer man FB.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Bengan skrev:
2384555 Absolut, men ett koben lämnar en förstörd dörr efter sig, hur ska du påvisa att det har skett ett inbrott om inte dörren är uppbruten eller tom låst när du kommer hem och hittar ett tomt tv-bord?

/Bengt

Öhh asså jag varken säger att det går eller inte och bra eller dåligt eller hit eller dit, jag bara sa vad lås-pelle sa.

/fredde

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...