Burn på ett hjul - finns det?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grym bild. Var hittade du den? Jag har sökt en del på Potter men den bilden har jag inte stött på!:tummenupp

Den här tråden.
http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=308199

Svemo hade nog blivit rätt knottriga om Potter hade försökt rulla in idag :gnissla

ejpotter.jpg


http://thekneeslider.com/images/ejpotter2.jpg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tillbaka till ämnet; Här är en klassisk bild på Wild Willie Borsch i hans Winged Express som just passerar mållinjen i 200 mph plus. Jag citerar bildtexten:
"Going through the lights at over 200, front wheels off the ground, car creeping toward the dirt at the side of the track and the rear tires pulling away from the rims (no bead locks back then), and Willie is still going to drive it out the back door."

Nice. Spinner-ja. Wheelar-ja.
 

Bifogat

  • WildWillieBorschAtRiverside.jpg
    WildWillieBorschAtRiverside.jpg
    132.2 KB · Visningar: 190

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja som nån sa, kortare stunder iaf sen så ökar ju farten.
jag råkade med motarden. upp på baken ur en kurva lätt liggandes då hjulet träffar ett vitstreck. lätt burn på baken samtidigt som bakhjulet åker ut :va såg säkert skittufft ut men va 100% inte meningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vid burnout på ett hjul (hoj) två hjul (bil) så ligger fordonet hela vikt på dessa hjul. Med gummi bör det gå att få ca 1 i friktionfaktor (eller ännu mer). Detta betyder att kraften framåt blir vikten i kg * 9,8 dvs ca vikten * 10 N vilket ger en acceleration på 10m/s2, dvs efter 1 sek hastigheten 10m/s efter 2 sek 20m/s och efter 10 sek 100m/s eller 360km/h. Rent praktiskt är det alltså bara möjligt att göra kanske 1 2 eller 3 sekunder utom i dragracing.
Vilket är vad som beskrivits i några inlägg ovan.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Delvis OT, men nog var väl Öhlins hydrauliska framhjulsdrift bara ett komplement till bakhjulsdriften, alltså knappast 50/50..?
Jag har för mig systemet levererade kanske 5-10% av effekten till framhjulet, medan bak fick resterande, så att att låta hjulen burna mot varandra borde bli tufft...
MEN, systemet borde självklart gå att modda så det blev 50/50!
Vem blir först?
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Delvis OT, men nog var väl Öhlins hydrauliska framhjulsdrift bara ett komplement till bakhjulsdriften, alltså knappast 50/50..?
Jag har för mig systemet levererade kanske 5-10% av effekten till framhjulet, medan bak fick resterande, så att att låta hjulen burna mot varandra borde bli tufft...
MEN, systemet borde självklart gå att modda så det blev 50/50!
Vem blir först?

Det är ju nån kille här som har/hade en moddad variant på det systemet på en r6. (har jag för mig?) Minns att det fanns en film när han körde på en sandstrand och skvätte sand med båda hjulen. :) Någon som vet vem det är?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Vid burnout på ett hjul (hoj) två hjul (bil) så ligger fordonet hela vikt på dessa hjul. Med gummi bör det gå att få ca 1 i friktionfaktor (eller ännu mer). Detta betyder att kraften framåt blir vikten i kg * 9,8 dvs ca vikten * 10 N vilket ger en acceleration på 10m/s2, dvs efter 1 sek hastigheten 10m/s efter 2 sek 20m/s och efter 10 sek 100m/s eller 360km/h. Rent praktiskt är det alltså bara möjligt att göra kanske 1 2 eller 3 sekunder utom i dragracing.
Vilket är vad som beskrivits i några inlägg ovan.

Var inte det en ganska onödig teoretisk beräkning? Fästet kan variera från nästan noll till fullt så att lägga in en konstant och göra ett antagande efter det blir bara tokfel....
 

Robz

Guest
Vid burnout på ett hjul (hoj) två hjul (bil) så ligger fordonet hela vikt på dessa hjul. Med gummi bör det gå att få ca 1 i friktionfaktor (eller ännu mer). Detta betyder att kraften framåt blir vikten i kg * 9,8 dvs ca vikten * 10 N vilket ger en acceleration på 10m/s2, dvs efter 1 sek hastigheten 10m/s efter 2 sek 20m/s och efter 10 sek 100m/s eller 360km/h. Rent praktiskt är det alltså bara möjligt att göra kanske 1 2 eller 3 sekunder utom i dragracing.
Vilket är vad som beskrivits i några inlägg ovan.
Till motsats av vad M:et skrev ovanför, är detta inlägg en ypperlig förklaring till varför det är helt omöjligt med mer än någon sekunds burnis utan frambroms på TORR asfalt.
EDIT: Nej faan, tankevurpa... När däcket spinner är ju fästet noll. Alltså teoretiskt möjligt.......... :va

I vintertid, på kall asfalt är det dock inte helt ovanligt.
Intressant är hojens beteende på bakan med spinn, den spinner, men behåller sitt spår helt odramatiskt... Två hjul i backen är mer förrädiskt än ett när det börjar spinna! :D

Jörgens ide är ju underbar! "Stoppie till Säffle"... :rofl
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När däcket spinner är ju fästet noll. Alltså teoretiskt möjligt.....
Är du helt säker att fästet är noll?

Körde för många år sedan 4km på snöig väg med en Opel Corsa (liten framhjulsdriven bil) Hastighetsmätaren visade ca 90km/h. Verklig hastighet ca 50km/h. Oplogat ca 1dm nysnö. Jag tyckte det var jättekul.
Nej fäste är inte noll när hjulet spinner, då hade Potter aldrig kommit från startlinjen. Potter=Respekt

Men jag har en ide till burnout på 1hjul. Men den är svår (som mycket stuntande.)

Antag hojen kör i en cirkel (tänk speedway).
Eller för all del vanlig stuntuppvisning med spinn på bakhjulet i en liten cirkel (ca 10meter radie) på asfalt.
Nu återstår att få upp framhjulet från banan........
Skulle inte förvåna mig om nån klarar det imorgon.......
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Fästet är väl som allra bäst när hjulet spinner typ 10-18% eller vad det är? :)

Har för mitt att det är något sånt!:va
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Är det inte så också att i 100km/h konstant fart så har man en rätt hög procent hjulspinn?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top