Burnout

DanTheMan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Smedjebacken
Hoj
Kawasaki ZX6-R -98, Superorginal
Jag hade tänkt att ta mig ner till Gbg (om det nu blir där guinness rekord kommer att äga rum), men jag vet inte hur man gör en burnout :eek: . Jag har precis tagit körkort och skaffat cykel.
Kan någon vänlig själ beskriva exakt hur man ska göra?
Är det svårt?
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
hehe...

lägg lite tyngd på framhjulet, håll frambromsen med pek å långfinger, lyft röven från sadeln, du kan styra hojen lite med låren, ge lagom gas 4-5k rpm, släpp kopplingen bestämt, men va beredd att dra in kopplingen igen om framhjulet skulle kasa.
Lycka till! :tummenupp
 

Bifogat

  • burn2.jpg
    burn2.jpg
    13.5 KB · Visningar: 332
Last edited:

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
DanTheMan skrev:
Det finns ingen risk att det tar så pass mycket fäste att man stegrar med hojen?

Jo det finns det alltid,men om du lägger all tyngd på framhjulet så fungerar det finfint.Snåla inte med gasen heller ;) :rock
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
DanTheMan skrev:
Det finns ingen risk att det tar så pass mycket fäste att man stegrar med hojen?
Prova lite försiktigt på grus så du hittar rätt dragläge, släpp kopplingen sakta och håll bra varv.
Du kan prova med lite sand på asfalt me men då kan det plötsligt greppa om du inte gör rätt.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Leta rätt på bra asfalt så att du får fint grepp med framhjulet.
Gör som de tidigare beskrivit och nyp ihop frambromsen med två fingrar och testa att varva lite.
Börja inte med varmt bakdäck, efter som det gör det svårare.
Avlasta cyklen genom att stå på backen, nypp ihop med benen runt cykeln så att den inte börjar driftar i sidled.
Tryck ihop framfjädringen.
Varva på, ta gärna i lite extra
Släpp kopplingen distinkt, tveka inte. Hjulet kommer garanterat att börja snurra.
Slå inte av för mycket på gasen då detta kan resultera i att däcket får fäste och framhjulet trycks frammåt
Skulle framhjulet tryckas framåt avbryt med att släppa bromsen och gasen, följ med cykeln tils desss att den står still.

Lycka till
 
Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Vad måste man göra mer för att det ska bli en fuckyou burnout?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hade nån startat en sån här tråd idag så hade det tagit hus i helvete :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad måste man göra mer för att det ska bli en fuckyou burnout?

En rejäl fuckyou-burnout bör först och främst innehålla en åtminstone tio sekunder lång stillastående börnis där man växlat upp till trean i allafall. Detta för att få till en ordentlig rökutveckling som tilldrar sig publikens uppmärksamhet. Sedan är det på sin plats att börnisen övergår i ett mjukt "S", samtidigt som man lättar lite på frambromsen.

Manövern får hojen att vilja röra sig framåt, men ingen fara! Lätta en aning till på bromsen, och du försvinner med ett effektfullt vrål ur ditt rensade 4-1. Kvar ligger en tung gummirök och en lång slingrande gummiremsa som kommer sitta kvar i veckor.
Publiken som samlats står häpen kvar med ett nytt namn på sina läppar.
:Bugar :hojbusa

En korrekt utförd fuckyou-burnout företas gärna med en GSX-R oljebrännare, generation 1 el. 2, komplett med ett tidsenligt V&H 4-1 för ljudkulissen som krävs.


Mycket fin tråd med värdefull information som inte lärs ut på körskolan.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det visste inte jag heller förrän jag svepte in hela gården i en vitaktig rök som steg mot himlen ... LOL.Dra handbromsen så hårt det går.Samtidigt som du släpper kopplingen ger du gas direkt och voila så har du fått bakdäcket att spinna loss från sitt markfäste.Roligt ibland men ett jädra slitage på däcket naturligtvis. :crash

Upptäckte däremot en gång vid ett rödljus som aldrig verkade slå om och det blev drygt att bakhjulsburnisar inte var att rekommendera när sikten försvann i korsningen vilket naturligtvis inte är så hällsosamt för varken dig på hojen eller andra trafikanter som inte kan se.
 
Last edited:

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
En rejäl fuckyou-burnout bör först och främst innehålla en åtminstone tio sekunder lång stillastående börnis där man växlat upp till trean i allafall. Detta för att få till en ordentlig rökutveckling som tilldrar sig publikens uppmärksamhet. Sedan är det på sin plats att börnisen övergår i ett mjukt "S", samtidigt som man lättar lite på frambromsen.

Manövern får hojen att vilja röra sig framåt, men ingen fara! Lätta en aning till på bromsen, och du försvinner med ett effektfullt vrål ur ditt rensade 4-1. Kvar ligger en tung gummirök och en lång slingrande gummiremsa som kommer sitta kvar i veckor.
Publiken som samlats står häpen kvar med ett nytt namn på sina läppar.
:Bugar :hojbusa

En korrekt utförd fuckyou-burnout företas gärna med en GSX-R oljebrännare, generation 1 el. 2, komplett med ett tidsenligt V&H 4-1 för ljudkulissen som krävs.


Mycket fin tråd med värdefull information som inte lärs ut på körskolan.


Perfa! Då blir det ut och öva
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top