BUSA kolvar för turbo i gammalt gixxer 1100 block

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Hej,

Har bestämt mig för att gå på den rekommenderade linjen om att använda busa
kolvar i gixxer 1100 blocket för turbo. Har sett att i -89 o uppåt block så
skulle man hamna på 8:1 i komp direkt utan spacer, men hur blir det med ett -87:a block med 1mm kortare slaglängd? hamnar man i grova drag runt 7:1 i komp eller är det inte så enkelt att räkna?

Tackar på förhand.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Du ska använda en 1127 cylinderrad ihop med kolvarna? I så fall tar du av den 0.5 mm på höjden så borde det motsvara kompet med 59 mm veven. Tänk på att 1127 raden inte går ner i 1052 blocket utan bearbetning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gixxern skrev:
Hej,

Har bestämt mig för att gå på den rekommenderade linjen om att använda busa
kolvar i gixxer 1100 blocket för turbo. Har sett att i -89 o uppåt block så
skulle man hamna på 8:1 i komp direkt utan spacer, men hur blir det med ett -87:a block med 1mm kortare slaglängd? hamnar man i grova drag runt 7:1 i komp eller är det inte så enkelt att räkna?

Tackar på förhand.

Om du har 8.0:1 i komp med 59 mm slaglängd får du 7.6:1 med 58 mm slaglängd med 81 mm kolvar. Dvs, slaglängdskillnaden i ändläget motsvarar en fotpackning, dvs 0.50 mm.
 

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Tack för svaren! Givetvis ska jag använda en 1127 cylinder, har läst på om beartbetningen så den biten är klar. Eller är en bandit cylinder ett bättre val, som har lite fetare foder?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gixxern skrev:
Tack för svaren! Givetvis ska jag använda en 1127 cylinder, har läst på om beartbetningen så den biten är klar. Eller är en bandit cylinder ett bättre val, som har lite fetare foder?

Det skiljer 0.50 mm i diameter mellan 1127 och 1157-fodren. Vill du vara absolut säker på att fodren inte slår sig, ha minst 2.50 mm gods kvar i fodren efter borrningen, dvs installera 3.400" foder. Men det finns de som använder både 1127 och 1157 block med 81 mm kolvar och klarar sig.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top