Bushidos fortlöpande förädling av en RD350lc.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Finns det inget att läsa på nätet angående just dessa förgasare på RD350?

Tyvärr inte vad jag lyckats hitta, men så kör jag ju inte den vanligare ypvs-modellen utan den äldre LC:n... MEn nej, det verkar inte vara en helt vanlig kombination tyvärr.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fick hem nya bromsarna idag! :banana

Dokumentera originalen för senare jämförelse:
DSC_0316.jpg

Nya Oken :tummenupp
DSC_0320.jpg

Liiite skillnad... :D
DSC_0324.jpg

Någonting sånt här :)
DSC_0328.jpg

Vid provmonteringen insåg jag dock att jag trots mätning och extra marginaler inte tagit i tillräckligt och även om oken går på och går att flytta runt skivan så är det fan inte mer än en mikrometer mellan ok och fälg...:gnissla Mindre marginal än vad jag är bekväm med, minsta lilla sidledsförflyttning och mina ok sätter bokstavligen käppar i hjulen för mig. Plan B!

Svarva till en aluring av 3mm aluplåt:
DSC_0325.jpg

Borra hål och såga av på mitten:
DSC_0326.jpg

Montera bakom skivorna:
DSC_0327.jpg

Marginal!:banana
DSC_0335.jpg

Imorgon ska jag tillverka adaptrar av tjocka stycken Alu för att gå upp från originalinfästningarna i gaffeln till den storlek som krävs för att hysa de nya oken :) Ungefär såhär:
RGVLCCalBrackets.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fan vad kaxigt med sexkolvsok på en RD350! Jag tyckte att originalbromsarna var helt OK med tanke på åldern!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad kaxigt med sexkolvsok på en RD350! Jag tyckte att originalbromsarna var helt OK med tanke på åldern!

Ja, lite roligt sådär är det allt :D Detv var de säkert, men jag tyckte känslan i dem var sisådär... Ganska svampiga och man fick ta i rätt rejält för att få någon vidare verkan... Men det ska det bli ändring på, för nu jäklar!:banana

Bitar urkapade, fräsning påbörjad!
DSC_0337.jpg

Någonting sånt ja...
DSC_0339.jpg

Borra vidare:
DSC_0340.jpg

Sisådärja!:yoparty
DSC_0341.jpg

Inte fy skam om jag får säga det själv :)
DSC_0342.jpg
DSC_0343.jpg

Ställbart handtag, luftat och klart! Ut och köra! :banana
DSC_0344.jpg


Det blev faktiskt väldigt stor skillnad, bettet är sju resor bättre och känsligheten likaså. Förr fick man ta i för kung och fostervatten för att få någon riktig bromsverkan men nu kan jag nypa åt med ett eller två fingrar och få lika bra broms som då. Och drar man till ordentligt håller man på att åka av framåt:banana

Tyvärr har jag nog fått lite emotligg någonstans, verkligen ytterst minimalt då det inte alls märks när man är i rullning men lyfter man upp hojen på stödet med framhjulet i luften så går det trögt... Inte jättetrögt, det går lätt att röra och snurra men hjulet stannar ganska omgående efter att man satt fart på det. Får försöka med ett par distanser mellan mina adaptrar och gaffelns "öron" och få ut oken någon halv mm till, skulle kunna hjälpa. Får testa senare :)
 

chris the rat

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha RD 350 YPVS, KTM 660 -05
Vet inte om det är någon hjälp men i min YPVS med Mick Abbey pipor och portning har jag 290 huvudmunstycken. Ger 61 hp på backhjulet.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Om bromsar: Har sedan '70-talet använt japanska originalgrejor, helt OK bara man tar i utav hvte när man vill sakta ner.
Provade så ISR gjutjärnsskivor ihop med gamgixxerns original fyrkolvs Nissin-ok och bromspump. Inte ofta man som halvantik civilingenjör blir upphetsad över tekniska ting men ISR-skivor är ett undantag: Så mycket bättre bett än original, tre fingrar låser framhjulet i alla hastigheter!
(Begriper inte varför japanerna originalmonterar så mycket sämre prylar, de är ju inga idioter och borde kunna utveckla något rosttrögt med bättre friktion.)
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
FÖR bra grejer och folk skulle bromsa omkull ännu oftare. ;)
Och jänkarna skulle stämma fabrikerna på miljontals $. En tidig japshoj hade klisterlapp på batteriet med text "Drick inte batterisyra,farligt för hälsan!" (ungefär) och den satt nog inte där utan anledning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inget dåligt trådlyft det här???

I mitten på 90 talet var jag i USA, jag körde inte MC men väl en Honda trehjulig ATV.
Den var röd, tror jag, det var svårt att se för alla gulsvarta varningsttiketter.
Det var desutom olagligt att ta bort ettiketterna (enligt federal law) vilket stod tydligt på allihopa. :huvet

Min släkting som ägde fordonet ifråga var av en annan åsikt, han menade att darwinismen hade upphört att fungera, men om man tog bort varningsettiketterna på allt så skulle dom värsta idioterna rensa ut sig själva ur genpoolen...
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top