Bushoj?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Efter att ha haft lite av en uppenbarelse på banan har jag bestämt mig för att försöka fokusera mer på det och bygga banhoj av sukkan.. Funderar därför nu på vad man istället ska köra på gata.

Det jag är ute efter är en ren leksak, en i brist på bättre uttryck enhjuling. Kommer bara använda den till gruppkörningar med klubben och bus på gata, inget långåka, ingen banåkning (annat än kanske någon tur på Rörken, Tuvis etc).

Har sneglat lite åt motardhållet, men kan inte ett skit om dem. Vad skiljer alla S, SM, SMC osv? Superduke ligger väl närmast i dagsläget, men är öppen för alternativ. S3 tilltalar mig inte så mycket. Ducati har jag också taskig koll på. Vill ha en hoj med relativt låg vikt och bra knuff.

Så, låt höra. Roligaste bushojarna som INTE är sporthojar?

Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Självklart ska du ha en motard :yoparty

Jag lägger min röst på KTM 690SMC riktigt rolig hoj som du slipper serva speciellt ofta (500mils intervall).

Om du inte har något emot att skruva så ska du ha en Husaberg 650, lägre vikt och mer effekt än 690n men kräver mer av ägaren i form av service :tummenupp

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Något speciellt om årsmodeller etc?

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
När jag hade min Ducati Hypermotard gick den och KTMs 950/990SM att offroadförsäkra vilket i princip halverade premien gentemot en Superduke (gick inte att få in under offroadförsäkring). Tål att kollas upp om du funderar på lite större motorer ala superduken och försäkringspremien är en faktor.

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
1000RR
zx10r 04-05 bästa bushojen genom tiderna, går bara på ett hjul hur man än gör=))

jaa ja vet, ingen motard men hallå vem vill åka i 45 kmh=)

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
690 duke! väger endast 150kg och har iofs inte så mkt pollar, men man kan ha massor med skoj!

/Flurp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kåtte 950/990 Sumo.

Ducce Hypermotard 1100.

KTM 625/640/660/690

Skippa racemotarderna, det är totalt odugligt på gatan, på tok för serviceintensivt (då menar jag inte oljebyten, utan att kolvar, kamkedjor och ramlager byts...).

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
HYM796 är ok med om du inte är sugen på 1100:ans kopplingsrassel :tungan
Enda nackdelen jag har kommit på hittils är framgafflar som inte går att ställa in.

Kan få prova min om jag stöter på dig på rosen i veckan.
Jag har lite godis på den, så provkör original på AVA eller nåt innan så du får en bättre uppfattning.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Tack för erbjudandet. Hänger inte på Rosen mycket, men vi kanske springer på varandra på donken svea eller någon gruppkörning någon gång. :tummenupp

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Jag säger...nja till lill-hymen (sorry), saknades lite jävlar-anamma i den hojen.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Pulver, menar du?

Typ, den var vek på botten, mitten och toppen. Kändes gediget undermotoriserad, blev rätt besviken på den.
I en kåtte lc4-baserad hoj vet man att den skall vara så...och de har ändå lite orra på botten.

Nu var det back-to-back teståka med nya multistradan, monster 1100 och min egna 1098:a - så det var kanske inte en helt rättvis fight, men jag blev besviken, trodde det skulle vara mer bus.

Stora 1100an är betydligt roligare.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Typ, den var vek på botten, mitten och toppen. Kändes gediget undermotoriserad, blev rätt besviken på den.
I en kåtte lc4-baserad hoj vet man att den skall vara så...och de har ändå lite orra på botten.

Nu var det back-to-back teståka med nya multistradan, monster 1100 och min egna 1098:a - så det var kanske inte en helt rättvis fight, men jag blev besviken, trodde det skulle vara mer bus.

Stora 1100an är betydligt roligare.

Ah so. Tja, räknar med att få provköra en jeffla massa häckar (insert homosexual joke of choice), men som sagt, den får gärna vara lätt, men den måste ha mos..

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Ah so. Tja, räknar med att få provköra en jeffla massa häckar (insert homosexual joke of choice), men som sagt, den får gärna vara lätt, men den måste ha mos..

Kan bli svårt att få pulver i en lätt hoj, utan att tulla på servicebehov - kåtte sumo har mer pulver än hymen, ut och testa. :) Båda är skitkul cyklar.

Och en ducce är alltid en ducce. Det vet alla. :D

Edit - kåttes LC4-varianter är precis hur skoj som helst, men det är ett rätt smalt användningsområde på dem, krokigt skall det vara, är det rakt nog så det går att åka 140+ så är de precis odugliga, men allt under...uja. :yoparty

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Kan bli svårt att få pulver i en lätt hoj, utan att tulla på servicebehov - kåtte sumo har mer pulver än hymen, ut och testa. :) Båda är skitkul cyklar.

Och en ducce är alltid en ducce. Det vet alla. :D

Ja, det blir ju alltid en kompromiss. Men det är ju relativt också, räknar ju inte med 180 hästar på hjulet direkt. Bara bra knuff för klassen, att hojen känns relativt smidig och att den inte uppfattas trött på något sätt.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
jag rekomenderar ktm660 förjävla rolig hoj, långåka bakhjul på 5an e inga problem och den toppar 180-190 så marchfart på 120 e inte heller några problem.
Jätte rolig på små krokvägar. Inte en massa skruva.
640in e ju slö och touringinspirerad.
enda nackdelen e den lilla tanken(måste tanka var 8mil typ) men det är fruktansvärt mycket "Bang for the buck"

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ducati Streetfighter, 155 hk original på ca 175 kg torrvikt.. Har själv haft en HM 1100 som jag var nöjd med även om den har 60 hk mindre - har ej provkört Streetfightern men hört att den rör på sig o smidig som fan är den med!

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
jag rekomenderar ktm660 förjävla rolig hoj, långåka bakhjul på 5an e inga problem och den toppar 180-190 så marchfart på 120 e inte heller några problem.
Jätte rolig på små krokvägar. Inte en massa skruva.
640in e ju slö och touringinspirerad.
enda nackdelen e den lilla tanken(måste tanka var 8mil typ) men det är fruktansvärt mycket "Bang for the buck"

Nja, 640 och 660 har väl samma toppeffekt, det som skiljer är hur det svarar (beroende på olika förgasartyper), och min 640 gjorde 180 med god vilja, hemlängtan och utförslut - men man får plåga duktigt.

Skall man marscha över 140 är det fel hojar. :mattias

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...