Bushoj?

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ingen som kan svara på ovanstående fråga gällande 690,n?

KTM 690 SM är mer av en touring motard, mindre effekt, mjukare sits, lackade kåpor och mer komfort helt enkelt.

KTM_690_SM_grande.jpg


KTM 690 SMR är en förädlad version av SM, smidda fälgar, bättre bromsar men samma effekt.

KTM%20690SMR.jpg


KTM 690 SMC är den "riktiga" motarden. Mer effekt, lättare, bättre viktfördelning, smidigare.

KTM%20690%20SMC%2008.jpg



Bara en generell överblick på modellerna...
 
Last edited:

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
KTM 690 SM är mer av en touring motard, mindre effekt, mjukare sits, lackade kåpor och mer komfort helt enkelt.



KTM 690 SMR är en förädlad version av SM, smidda fälgar, bättre bromsar men samma effekt.


KTM 690 SMC är den "riktiga" motarden. Mer effekt, lättare, bättre viktfördelning, smidigare.

Bara en generell överblick på modellerna...

Ahh...
Kiitos!
gällande SMC,n
har du koll på vilka år uppdateringarna kom?
mao, är det någon skillnad mellan en 08 och en 10,a och kommer 11,an att uppdateras?

/P
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ahh...
Kiitos!
gällande SMC,n
har du koll på vilka år uppdateringarna kom?
mao, är det någon skillnad mellan en 08 och en 10,a och kommer 11,an att uppdateras?

/P

2010 höjdes serviceintervallet till 750mil från 500mil. Enligt vad jag har hört så har veven behandlats annorlunda som tillåter längre intervall.

Instrumentering byttes ut också (men ser snarlik ut) då det har var strul med kondens på tidiga modeller.

Slanglösa fälgar och vit plast är också nytt från 2010.

Annars är det same same.

Vet inte om det blir några ändringar till 2011.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
2010 höjdes serviceintervallet till 750mil från 500mil. Enligt vad jag har hört så har veven behandlats annorlunda som tillåter längre intervall.

Instrumentering byttes ut också (men ser snarlik ut) då det har var strul med kondens på tidiga modeller.

Slanglösa fälgar och vit plast är också nytt från 2010.

Annars är det same same.

Vet inte om det blir några ändringar till 2011.

Tackar!
så med andra ord, prestandamässigt ingen skillnad!

/P
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Tycker du ska provköra en KTM 950/990 SM/SMR. Har ägt en 660 för några år sedan, även en speed triple 1050. Jämför man 660 och 990 så är 990an så mycket mer hoj än bara busmaskin, visst är 660in lite smidigare att stunta omkring med i lägre hastigheter. Medan 990an går att åka längre turer på utan problem, mycket större tank, bekvämare samt att den vibrerar inte som en enstånka. Vill man skjutsa så funkar det bra på 990an med. Men som sagt, försök provköra för att få egen uppfattning.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Husaberg Fs 570. Skicka toppen till Matte Bolin, sätt på system och PC 3 och mappa in den så får du den smidiagste hojen som leder SM just nu i supermotard plus att den kommer att gå som en raket. KTM 690 kommer att stå still i jämförelse. Du ger till att åka 1.11 på gälleråsen.

Polarn var på bikeweek med sin YZF 450 det är ju en crossf rån början.
Han var snabbast av alla i snabb grupp och körde 1.13.22 fast då fick han bara ett fritt varv och körde bara två pass.

Det gå att åka fort på motard.......
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ok, har varit ute och provkört lite nu. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter, för de som funderade i ungefär samma linje..

Om vi börjar från början (brukar vara en bra startpunkt). KTM 690 SMC.

SMC är, i 690-världen, alltså den "riktiga" motarden. Mindre komfort och dylikt än S och SM, bättre gasrespons, bättre chassi. I teorin. Eller, tja, det kan det väl vara i praktiken också, men för någon som kommer från en rå radfyra med stenhårt inställd fjädring, var 690'n som att sätta sig på en gammal moppe. Självfallet är det så, att den är mjukare p.g.a. hur man kör motard, men det kändes svampigt. Hojen är hög som en fyr, och helt plötsligt kände jag mig två äpplen hög trots mina 186 cm. Chassit var snabbt, men vi blev aldrig vänner, jag och 690'n. Att det totalt saknades vrid var också markant; varvmätaren reste sig förvisso, men man kände ingen kick och vips så var det dags att växla. Förmodligen blir den roligare med helsystem (har hört så mycket iaf). Summa summarum: om jag köper en motard som slit- och slänghoj kommer jag inte lägga pengarna på en 690. Den är säkert helt underbar för folk som kan motard, men för mig var den bara.. ..meh.

Därefter klev jag på en Superduke R. Skilda världar, milt uttryckt. Körställningen kändes fortfarande väldigt upprätt, men man behövde iallafall inte leta efter fotpinnarna när man klev på. Det fanns lite mer tank att knipa åt runt, chassit var av en annan värld i jämförelse med 690'n och gasresponsen var mycket, mycket, mycket snabbare. En riktig bushoj som inbjöd till bakhjulsåka så in i helsefyr. Riktigt rolig. Roligare än min K7:a? Nej. Men riktigt rolig.

Kontentan av det hela? Ska jag ha en annan gathoj än en sporthoj, så blir det en Superduke. Vissa hävdar att den är väldigt lik sporthoj, att det blir för nära samma sak. Dessa tenderar emellertid enligt min erfarenhet vara övervägande motardförare. Om man är van vid sporthoj har jag ingen aning om hur fan man kan tycka att den är lik en. Prio ett är min K7:a som ska bli banhoj. Om ekonomin tillåter blir det en hoj till, och då blir det en SD/-R eller betydligt äldre motard för knappt några pengar alls. Inga tvivel om den saken nu.

En bonus i sammanhanget: När jag småsnackade med KTM-försäljaren kom vi in på RC8R. Nämnde i förbifarten att jag hade kört den och tyckte att den var ganska charmig. "Jaså", sade försäljaren, "i så fall kanske du vill ha en present?". Något överrumplad stammade jag fram "Öh, ja, jo, eh, det vore väl trevligt." Försäljaren sade något om att han skulle göra ett samtal bara, och försvann in på kontoret. När han kom ut sade han "Sådär, då har du en VIP-biljett till KTM-dagarna på Gelleråsen nästa vecka. Samtliga hojar till förfogande. Dessutom är KTM Crossbow där uppe för dig att åka i. Allt gratis."

:D
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
En sak som jag inte förstår är varför du ska bygga banhoj av K7an? Du ska ju ändå köpa en ny hoj till gatan säger du... Varför inte ha kvar K7an som gathoj och köpa en banhoj ist för att göra tvärt om? :va

K7an passar bättre som bushoj för gatan än vad den gör på banan just K7-K8 vart enligt mitt tycke ett "misslyckande" av suzuki motorn är helt kanon MEN chassit är för stort och klumpigt jämfört med tidigare modeller tex k5-k6 som gör sig bättre på bana...

Sen i övrigt tycker jag att en K7a kan vara lite onödigt dyr för att köras sönder men det är ju upp till dig...
Förstår bara inte riktigt hur du har tänkt... :va


Edit: En motard är en jäkligt rolig bus hoj det går inte att säga emot MEN med en motard går det bara köra sakta på slangan med k7an går det åka både fort och sakta! Framhjulet går också om man vill! :tummenupp
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
En sak som jag inte förstår är varför du ska bygga banhoj av K7an? Du ska ju ändå köpa en ny hoj till gatan säger du... Varför inte ha kvar K7an som gathoj och köpa en banhoj ist för att göra tvärt om? :va

K7an passar bättre som bushoj för gatan än vad den gör på banan just K7-K8 vart enligt mitt tycke ett "misslyckande" av suzuki motorn är helt kanon MEN chassit är för stort och klumpigt jämfört med tidigare modeller tex k5-k6 som gör sig bättre på bana...

Sen i övrigt tycker jag att en K7a kan vara lite onödigt dyr för att köras sönder men det är ju upp till dig...
Förstår bara inte riktigt hur du har tänkt... :va


Edit: En motard är en jäkligt rolig bus hoj det går inte att säga emot MEN med en motard går det bara köra sakta på slangan med k7an går det åka både fort och sakta! Framhjulet går också om man vill! :tummenupp

Av den enkla anledningen att jag är jävligt förtjust i att köra bana just med min K7:a. Den är, för mig åtminstone, helt underbar på bana. Har dock lessnat lite på att köra sporthoj på gata, som många andra gör när de kör mer och mer bana.

Har jag råd har jag därför hellre två hojar. K7:an på bana för att jag tycker att den passar bäst där, och så något helt annorlunda på gata. Eftersom det bara blir lek, så vill jag ha en rolig lekhoj. SD t.ex.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Av den enkla anledningen att jag är jävligt förtjust i att köra bana just med min K7:a. Den är, för mig åtminstone, helt underbar på bana. Har dock lessnat lite på att köra sporthoj på gata, som många andra gör när de kör mer och mer bana.

Har jag råd har jag därför hellre två hojar. K7:an på bana för att jag tycker att den passar bäst där, och så något helt annorlunda på gata. Eftersom det bara blir lek, så vill jag ha en rolig lekhoj. SD t.ex.



Okej.. Ja det är väl en smaksak K7an är ju inte direkt en dålig banhoj det är det inte.. Jag trivdes själv bra på min k7a men tycker chassit känns för stort på den..

Men visst vill du ha nåt helt annorlunda för gatan så är ju smc690 eller en busaberg helt klart värt att kolla på.... Eller varför inte SXV 550... Fast den verkar ju bara rasa... :va
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Okej.. Ja det är väl en smaksak K7an är ju inte direkt en dålig banhoj det är det inte.. Jag trivdes själv bra på min k7a men tycker chassit känns för stort på den..

Men visst vill du ha nåt helt annorlunda för gatan så är ju smc690 eller en busaberg helt klart värt att kolla på.... Eller varför inte SXV 550... Fast den verkar ju bara rasa... :va

vad va chassit för stort jämförelse med? din 600?
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
vad va chassit för stort jämförelse med? din 600?

Nja den också... Men nu tänkte jag i första hand på andra 1000 tex k5-k6
Tycker den är lite tung att kasta omkring i kurvorna och hela hojen känns lite "touring" på nåt sätt.. Tycker suzuki kunde gjort den mer snabbsvängd men visst sammtidigt så vill dom väl få ett chassi som inte kastar framhjulet i luften hela tiden...
Men visst det är en kanon hoj annars jag trivdes bra på min men tycker den kunde haft bättre chassi...

Som banhoj skulle jag helst valt nåt annat... Inte bara en mer snabbsvängd hoj utan även en billigare också...
Men jag verkar ha en tendens att göra skrot av mina hojar... :va
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Nja den också... Men nu tänkte jag i första hand på andra 1000 tex k5-k6
Tycker den är lite tung att kasta omkring i kurvorna och hela hojen känns lite "touring" på nåt sätt.. Tycker suzuki kunde gjort den mer snabbsvängd men visst sammtidigt så vill dom väl få ett chassi som inte kastar framhjulet i luften hela tiden...
Men visst det är en kanon hoj annars jag trivdes bra på min men tycker den kunde haft bättre chassi...

Som banhoj skulle jag helst valt nåt annat... Inte bara en mer snabbsvängd hoj utan även en billigare också...
Men jag verkar ha en tendens att göra skrot av mina hojar... :va

k5-k6 är skiten man ska ha :mattias
:hihi
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Nja den också... Men nu tänkte jag i första hand på andra 1000 tex k5-k6
Tycker den är lite tung att kasta omkring i kurvorna och hela hojen känns lite "touring" på nåt sätt.. Tycker suzuki kunde gjort den mer snabbsvängd men visst sammtidigt så vill dom väl få ett chassi som inte kastar framhjulet i luften hela tiden...
Men visst det är en kanon hoj annars jag trivdes bra på min men tycker den kunde haft bättre chassi...

Som banhoj skulle jag helst valt nåt annat... Inte bara en mer snabbsvängd hoj utan även en billigare också...
Men jag verkar ha en tendens att göra skrot av mina hojar... :va


kan jag inte säga någonting om, varken vilken årsmodell som är bäst att lägga ned och köra bana med då jag inte gjort något av de, och förmodligen inte har så mkt att jämföra med heller, som du vet ;) dock verkar 09an fin i chassit efter va jag har hört, om man nu ska prata smidighet mellan årsmodellerna, det är väl därför du vill ha en gissar jag?

jag hade också valt att sälja min gathoj, köpa en billigare färdigmoddad racehoj för samma pengar jag sålde gathojen för, det tror jag man sparar tid och pengar för. Oftast när man säljer banhojar får man ju inget för "godiset" i fråga, ska du modda om en gathoj till racehoj måste du köpa alla tillbehör till, ska du ha bra grejer springer det iväg rätt bra i pengar..
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Precis hemkommen från Gelleråsen. En intressant dag som innefattade allt från en totalt racepreppad 690 SMR till några varv runt banan i en KTM X-bow körd av ingen annan än Janne "Flash" Nilsson. Killen kan köra.. :näsblod

Hursomhaver.. Körde RC8R, vilken jag hade kört förut. Skönt chassi, bra mos, fina bromsar. Tog ett tag att komma överens med twinmotorn, men när man lärt sig vilken växel man ska köra på så är det bara att mala på. Inte helt förtjust i tanken och att man förankrar sig så högt, men det är väl en detalj som ganska enkelt kan åtminstone i stor del korrigeras av t.ex. TankTredz eller Stompgrips. Det stora problemet var att det satt Bridgestonedäck på som inte föll mig i smaken alls. De släppte fint och förutsägbart, men släppte likväl utan att man behövde löda på i nämnvärd utsträckning. Och ja, de var varma.

Men, kanske av större intresse. Körde en SuperDuke på bana också, vilket var en intressant upplevelse. Den liksom ändrar karaktär från bushoj till bansmiskare. Det blev uppenbart väldigt snabbt att den här kan man köra riktigt, RIKTIGT fort med. Riktigt bra bromsar, chassi, motor. Om jag ska anmärka på något vore det att den tappar en del kraft på topp, och att jag som är van vid radfyra hela tiden ville ha mer mos högre upp och växlingar på andra ställen. Men det är väl relativt föraren, antar jag. Den blir också ganska lätt i fronten när man går på hårt ut ur kurvorna, så en styrdämpare är nog en bra idé. Satt Pirellidäck på, var en helt annan värld i jämförelse med Bridgestonedäcken. Påminde ganska mycket om mina Sportsmart, faktiskt.

Hursomhelst, stort tack till Ragnar på DinMC och till alla på KTM för en jäkligt kul dag. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top