Ok, har varit ute och provkört lite nu. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter, för de som funderade i ungefär samma linje..
Om vi börjar från början (brukar vara en bra startpunkt). KTM 690 SMC.
SMC är, i 690-världen, alltså den "riktiga" motarden. Mindre komfort och dylikt än S och SM, bättre gasrespons, bättre chassi. I teorin. Eller, tja, det kan det väl vara i praktiken också, men för någon som kommer från en rå radfyra med stenhårt inställd fjädring, var 690'n som att sätta sig på en gammal moppe. Självfallet är det så, att den är mjukare p.g.a. hur man kör motard, men det kändes svampigt. Hojen är hög som en fyr, och helt plötsligt kände jag mig två äpplen hög trots mina 186 cm. Chassit var snabbt, men vi blev aldrig vänner, jag och 690'n. Att det totalt saknades vrid var också markant; varvmätaren reste sig förvisso, men man kände ingen kick och vips så var det dags att växla. Förmodligen blir den roligare med helsystem (har hört så mycket iaf). Summa summarum: om jag köper en motard som slit- och slänghoj kommer jag inte lägga pengarna på en 690. Den är säkert helt underbar för folk som kan motard, men för mig var den bara.. ..meh.
Därefter klev jag på en Superduke R. Skilda världar, milt uttryckt. Körställningen kändes fortfarande väldigt upprätt, men man behövde iallafall inte leta efter fotpinnarna när man klev på. Det fanns lite mer tank att knipa åt runt, chassit var av en annan värld i jämförelse med 690'n och gasresponsen var mycket, mycket, mycket snabbare. En riktig bushoj som inbjöd till bakhjulsåka så in i helsefyr. Riktigt rolig. Roligare än min K7:a? Nej. Men riktigt rolig.
Kontentan av det hela? Ska jag ha en annan gathoj än en sporthoj, så blir det en Superduke. Vissa hävdar att den är väldigt lik sporthoj, att det blir för nära samma sak. Dessa tenderar emellertid enligt min erfarenhet vara övervägande motardförare. Om man är van vid sporthoj har jag ingen aning om hur fan man kan tycka att den är lik en. Prio ett är min K7:a som ska bli banhoj. Om ekonomin tillåter blir det en hoj till, och då blir det en SD/-R eller betydligt äldre motard för knappt några pengar alls. Inga tvivel om den saken nu.
En bonus i sammanhanget: När jag småsnackade med KTM-försäljaren kom vi in på RC8R. Nämnde i förbifarten att jag hade kört den och tyckte att den var ganska charmig. "Jaså", sade försäljaren, "i så fall kanske du vill ha en present?". Något överrumplad stammade jag fram "Öh, ja, jo, eh, det vore väl trevligt." Försäljaren sade något om att han skulle göra ett samtal bara, och försvann in på kontoret. När han kom ut sade han "Sådär, då har du en VIP-biljett till KTM-dagarna på Gelleråsen nästa vecka. Samtliga hojar till förfogande. Dessutom är KTM Crossbow där uppe för dig att åka i. Allt gratis."