Butiks-säljare! Vad har ni i lön?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Tänkte försöka mig till en löneförhöjning i år! Bara nyfiken på vad ni ligger på i månaden? Skriv gärna er ålder och hur länge ni jonbbat i företaget! Även var i landet ni jobbar kan va av intresse!
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Ligger mellan 21-23 tusen.. e 27 år o jobbat där i 4 månader o varit sjukskriven 8 månader.. hade fått lönehöjning såg jag idag när lönebeskedet kom.. :D
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Maverick skrev:
Ligger mellan 21-23 tusen.. e 27 år o jobbat där i 4 månader o varit sjukskriven 8 månader.. hade fått lönehöjning såg jag idag när lönebeskedet kom.. :D

21.000:- :va

Vilka arbetstider har du då? Dygnet runt eller? :hihi Är du med i något fack förresten?
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
xtreme skrev:
21.000:- :va

Vilka arbetstider har du då? Dygnet runt eller? :hihi Är du med i något fack förresten?
jobbar mellan 10-20 vardagar, 10-17 lördagar o 11-17 söndagar.. så jobbet riktigt suger på den punkten.. men det möjliggör att man iaf har råd me hoj.. e inte med i något fack o kommer aldrig att vara..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Inte helt up to date men ligger inte handelsavtalet på ca 14000 i botten plus ob efter 1900 på vardagar och 1600 helger(?).Men det hela är väl också relaterat till om det är dagligvaruhandel eller specialhandel där man kräver högre kompetens.Sen är det baserat på antal år inom handlen och ålder,kompetens,ansvar osv.
Tror att dom flesta i våra butiker ligger på ca 17-19 000 beronde på ovanstånde.
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Jobbar du 63 timmar i veckan? Då är du ju aldrig ledig?

Själv jobbar jag 10-18 vardagar samt varannan lördag 10-15... men sen är jag ledig varannan måndag i stället! Har jobbat inom företaget i 4,5 år. Men i butik sedan 10 månader tillbaka! Jag har (sitt ner nu) 16.375:- före skatt! Jag fyller 25 år om någon månad.

Vad "borde" jag ha i lön? Jobbar på ett "privat" företag och är inte med i något fack! Min arbetsgivare säger att jag borde haft 15200:- om vi varit med i Handels och ska därför se mig som "full-betald" nu!

Vad ska man göra? Jag trivs ju om man bortser från lönen!
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Långa farbron skrev:
Inte helt up to date men ligger inte handelsavtalet på ca 14000 i botten plus ob efter 1900 på vardagar och 1600 helger(?).Men det hela är väl också relaterat till om det är dagligvaruhandel eller specialhandel där man kräver högre kompetens.Sen är det baserat på antal år inom handlen och ålder,kompetens,ansvar osv.
Tror att dom flesta i våra butiker ligger på ca 17-19 000 beronde på ovanstånde.

Jag jobbar inom telecom (säljer mobiltelefoner)
Kompetens - "bara" 3-årig gymnasie utbildning... har dock jobbat som tekniker i nästan 4 år inom samma företag. (då lagade jag mobiltelefoner)
Ansvar? Tja, räknar in kassan och låser varje kväll! Jobbar i en liten butik, bara butikschefen och jag...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tyvärr är handels en underbetald grupp,men det är klart att din chef vill hålla i sina pengar och du vill ha mer då måste ni hitta en väg fram.
Jag skulle nog debatera för dina 4 år och ditt insatts under dessa 4 år,för tro mig bra butikspersonal växer inte på träd... :tummenupp har själv att göra med 140 st nästan varje dag.Sen kan du utöka dina ansvarsområden viket ALLTID betyder högre lön.


Sen är det tyvärr så att handlen räknas som ett "genomgångsyrke" tex många jobbar under sin studie tid och går sedan vidare.Och sen är den allmäna uppfattningen att man inte behöver kompetens på "pappret" för att få ett butiksjobb,Vilket gör att det alltid finns folk som vill jobba till lägre lön,för hellre lite än inget för en fattig student.


Edit: finns inget som heter jag har bara 3 årig Gym-kopetens,det heter JAG har en välutförd 3 årig utbildning bakom mig.

Om jag får vara ärlig?? så skulle jag försöka ändra ditt tankesätt lite,bort med jag har bara....du är en bra och duktig människa med 3 årig kompetens.Punkt
 
Last edited:

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Jag tänkte begära 16.900:- men fan vet om det går! En kompis som jobbar på samma företag (fast som tele-tekniker och är 5 år äldre än mig) fick just höjt från 16.800:- till 18.900:- Detta pga. att det just har anställts en ny tele-tekniker som hade krav på 18.900:- Då var chefen "tvungen" att höja de andra teknikernas lön! Detta gör att jag känner mig så jävla omsprungen!
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Jobbade som skoansvarig i stans största sportaffär fram tills för 2 år sedan. Tror jag hade en timlön på 115/timme. Självklart ob på helger!!!!

Numera har jag betydligt bättre :banana :banana !

Försök att komma bort från butiksjobbet!


Martin
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag är 22år och har 120kr/tim, jobbar i butiken över sommarhalvåret.

Det verkar bli ~21 oookr/månaden om man jobbar motsvarande heltid.

//@
 

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Kungshöjd
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
xtreme skrev:
Tänkte försöka mig till en löneförhöjning i år! Bara nyfiken på vad ni ligger på i månaden? Skriv gärna er ålder och hur länge ni jonbbat i företaget! Även var i landet ni jobbar kan va av intresse!

Jaa.. :hihi
det e ju alltid en rolig bit! Handelsavtalen är rena slavavtalen! :tomten Mitt bästa råd till den som känner sig fattig är att frilansa! föffa det finns inga säkra jobb i detta land! Därför är egen regi bästa alternativet, det ger alltid mer pix i lädret.
Som sagts tidigare i tråden 14000 i botten FÖRE skatt får ingen att hoppa ur sängen på morgonen... möjligen en latoxe som kommer o markerar plats bara för att fiska lön...utan att direkt göra ngt.
Sen kan jag ta död på en myt! "stockholmslön" är inte på nåt sätt en bra lön, merkostnaderna där mörklägger den lilla skillnad det må vara+ att vad e dt för argument??.. "jag ska ha samma som dom i stockholm"??? vafan det e ju HELT irrelevant vad nån annan tjänar! det är DU som ska tala för DIN sak!

Så om du e i en återvändsgränd lönemässigt så är nog ett branchbyte bästa alternativ. Jo.. en "stannanders" får INTE bra betalt för "lång & trogen tjänst" snarare blir helt avhängd... :hihi

Förresten jag säljer billiga cigg! utan skattemärke! nån som e intresserad?
flemming :hihi
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
xtreme skrev:
Jobbar du 63 timmar i veckan? Då är du ju aldrig ledig?

nope.. jag "jobbar" bara 90% (36 timmar i veckan).. men det blir ju mkt ob/provis..


Låter som du jobbar på vodafone stores.. :gnissla
 

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Hoj
Såld
Maverick skrev:
nope.. jag "jobbar" bara 90% (36 timmar i veckan).. men det blir ju mkt ob/provis..


Låter som du jobbar på vodafone stores.. :gnissla

Nix... inte på Voda! Men menar ni att dom som jobbar på Guldfynd, dressman, kjell o kompany, toys r us, jysk, elgiganten osv. bara har 14-16 tusen i månaden?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Att Chefen värderar "Teknikerna" högre än övrig personal är väll för att dom drar in ganska så bra med pengar(förutsatt att dom repar ca18-20st mobil telefoner per dag). Att Höja dessa till skyarna är lite galet. Kunskapen som behövs för att utföra dessa jobb är absolut inte högre snarare lägre än vad som krävs för en bra butik försäljare.
Säger personen som jobbat som mobiltelefon tekniker i 4år. Snacka om att nedvärdera sitt forna yrke.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
flemming skrev:
Jaa.. :hihi
det e ju alltid en rolig bit! Handelsavtalen är rena slavavtalen! :tomten Mitt bästa råd till den som känner sig fattig är att frilansa! föffa det finns inga säkra jobb i detta land! Därför är egen regi bästa alternativet, det ger alltid mer pix i lädret.
Som sagts tidigare i tråden 14000 i botten FÖRE skatt får ingen att hoppa ur sängen på morgonen... möjligen en latoxe som kommer o markerar plats bara för att fiska lön...utan att direkt göra ngt.
Sen kan jag ta död på en myt! "stockholmslön" är inte på nåt sätt en bra lön, merkostnaderna där mörklägger den lilla skillnad det må vara+ att vad e dt för argument??.. "jag ska ha samma som dom i stockholm"??? vafan det e ju HELT irrelevant vad nån annan tjänar! det är DU som ska tala för DIN sak!

Så om du e i en återvändsgränd lönemässigt så är nog ett branchbyte bästa alternativ. Jo.. en "stannanders" får INTE bra betalt för "lång & trogen tjänst" snarare blir helt avhängd... :hihi

Förresten jag säljer billiga cigg! utan skattemärke! nån som e intresserad?
flemming :hihi


Ja vet att man inte skall citera långa texter men...

Sant man kan frilansa tex sälja cigg :D men vad man bör tänka på är att det kan lika väl gå förbannat bra som förbannat dåligt,det första alternativet är ju bra men vad händer om det går dåligt? Hur många % av egenföretagarna tjänar stora summor pengar om man bortser från svarta pengar.Men skattemyndigheten är faktiskt väldigt duktiga på att kolla.Och för er som inte visste det så är skatt/momsbrott i klass med mord på straffskalan eller tom högre beronde på summorna + återbetalning ränta osv.

Sen är det ju tragiskt att du kallar människor som väljer att troget arbeta för samma arbetsgivare för lönefiskande latoxe,men jag håller med om att det har blivit mycket rörligare på arbetsmarknaden.

Sen angånde stockholmslönen så är det väl knappast någon nyhet...
Men kan man få Stockholmslönen i tex västergötland som är sveriges billigaste region när det gäller dagli och sällanköpsvaror så är det väl inte negativt iaf

Farbron

Och till xtreme kan hålla med om att ibland skadar det inte att se sig om och kolla efter nya jobb.Men som sista utväg eller pga att man inte trivs.
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
d1ce skrev:
Jag är 22år och har 120kr/tim, jobbar i butiken över sommarhalvåret.

Det verkar bli ~21 oookr/månaden om man jobbar motsvarande heltid.

//@


Jämkar du? annars gör det

Saxat från www.rsv.se sökning på jämkning


Om du tjänar 16 700 kr eller mer under 2004

Fyll i "ANSÖKAN – Ändrad beräkning av skatteavdrag skolungdom och studerande" på blankett SKV 4301 sidan 1.
Skriv tydliga siffror, eftersom ansökan läses maskinellt.
Tänk på att du inte bara ska ta med lönen när du beräknar vad du kommer att tjäna utan alla inkomster t.ex. semesterersättning, kostförmån och barnpension.
Skicka blanketten till Skatteverket, Inläsningscentralen, Box 1180, 462 28 Vänersborg
Skatteverket skickar ett beslut hem till dig. Beslutet måste du själv lämna till din arbetsgivare - helst innan du börjar jobba
Visar det sig att du kommer tjäna mer än du först trodde bör du lämna en ny ansökan för att få rätt skatteavdrag

Detta händer om du inte gör något

Skatteavdraget på din lön kan bli för stort.
Skatt som dragits för mycket får du tillbaka i augusti eller september 2005
Tips! Anmäl vilket konto som du vill ha dina skattepengar insatta på! Du får då pengarna snabbare och slipper dessutom köa på posten/banken. Läs mer här

Om du har ett arbete där du jobbar vitt...... :D
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
glenoyne skrev:
Jobbade som skoansvarig i stans största sportaffär fram tills för 2 år sedan. Tror jag hade en timlön på 115/timme. Självklart ob på helger!!!!

Numera har jag betydligt bättre :banana :banana !

Försök att komma bort från butiksjobbet!


Martin


Ok timlön under förutsättning att man får jobba tillräckligt med timmar..?
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
xtreme skrev:
Nix... inte på Voda! Men menar ni att dom som jobbar på Guldfynd, dressman, kjell o kompany, toys r us, jysk, elgiganten osv. bara har 14-16 tusen i månaden?
I grundlön iaf.. men på giganten så e de väl en hel del provis oxå..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
xtreme skrev:
Nix... inte på Voda! Men menar ni att dom som jobbar på Guldfynd, dressman, kjell o kompany, toys r us, jysk, elgiganten osv. bara har 14-16 tusen i månaden?


Ja och dom värsta är mataffärerna bara enl avtal.Och oftast inga heltider pga då kan man styra personalbesättningen efter kundtoppar i butiken.Tex lönefredag full personal styrka,söndag förmiddag helgen innan lön lite personal.

Detta gör att dom kan hålla en personal kostnad på ca 4-5 % av sin omsättning mens tex specialaffärena ligger runt 8-10% av sin oms och det är en jäv***a skillnad på pengar om man betänker att det som dom betalar i lön per anställd betyder minst lika mycket till farbror staten i skatt/avgifter + semestererästtning.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top