Bygga bromsbänk med låg budget

Hur svårt kan det vara att mäta vridmomentet i en bromsbänk som verkligen bromsar? Alltså ingen accellerationsbänk..

Den energi som en skivbroms/hydraulpump/generator omvandlar till värme eller elenergi resulterar ju i ett statiskt vridmoment som tas upp av dess upphängning. Mät kraften med en lastcell placerad på en hävstång en godtycklig bit från rotationscentrum så är ju vridet lätt att räkna ut.

Förstår du hur jag menar? Som jag ser det så är väl det största problemet att hitta en lämplig lastcell och klura ut hur man interfacear till den..

PD skrev:
:3freak Vad krångligt det värkar

Till min så jag skaffa mig ett rör på 500mm/diameter 25mm tjockt gods, svetsa dit 2st gavlar och en 80mm axel rakt igenom, upp med klabbet i svarven, körde av ytorna, lättra rullen och sedan in i balanseringsmaskin och vipps så var det klart :banana

Sedan så räcker det med en eller två mätpunkter på rullen, det blir inte nogrannare med fler! anledningen till att ha mer än en är bara för att få ständig signal om den ena skulle få nått frispel

Grejen är den att jag tycker om att spåna på andra lösningar på problem.
Då brukar det alltid hjälpa att ha lite koll på hur man räknar på det. Om man har utväxling mellan själva svänghjulet och den trumma som bakhjulet rullar mot då kan man få samma "motstånd" med ett 70 kg svänghjul som en direktdriven 300 kg trumma.
Men det är ju klart, om jag hade haft svarvar och balanseringsmaskiner samt material skulle jag säkert redan börjat bygga.

Last edited:
Pugho skrev:
Hur svårt kan det vara att mäta vridmomentet i en bromsbänk som verkligen bromsar? Alltså ingen accellerationsbänk..

Den energi som en skivbroms/hydraulpump/generator omvandlar till värme eller elenergi resulterar ju i ett statiskt vridmoment som tas upp av dess upphängning. Mät kraften med en lastcell placerad på en hävstång en godtycklig bit från rotationscentrum så är ju vridet lätt att räkna ut.

Förstår du hur jag menar? Som jag ser det så är väl det största problemet att hitta en lämplig lastcell och klura ut hur man interfacear till den..

Har ingen koll på vad en "lastcell" är. Är det samma som trådtöjningsgivare?
Vore sjysst om du kunde förklara lite vad den gör.
Blir det inte svårt att koppla in cellen i elektroniken iom att den roterar? eller snurrar elektroniken med?

Bearing skrev:
Har ingen koll på vad en "lastcell" är. Är det samma som trådtöjningsgivare?
Vore sjysst om du kunde förklara lite vad den gör.
Blir det inte svårt att koppla in cellen i elektroniken iom att den roterar? eller snurrar elektroniken med?

En lastcell är typ en elektronisk dynamometer, som mäter kraft.
Varför skulle den behöva snurra med?tänk dig att du hänger på en hydraulpump på axeln som ska bromsas så att pumpen hänger löst och kan rotera på axeln när den står stilla. Startar du då hojen och börjar snurra på axeln så kan ju pumpen hänga kvar utan att rotera med axeln så länge du inte börjar bromsa någonting med pumpen. När du så börjar göra det så vill pumpen följa med axeln runt. Om du då har en hävstång som är en meter lång som sitter på pumpen, och en lastcell som håller emot rörelsen längst ute på hävstången, så kommer du ju att kunna mäta upp en kraft där som precis motsvarar vridmomentet som bromsas i pumpen.
Är du med nu? :tummenupp

Pugho skrev:
Jajamen! Jag fattar :) Då blir det ju som du säger rätt enkelt att mäta.
När jag undrade om den skull snurra med tänkte jag att man skulle sätta den mellan en hävarm som sitter på motoraxeln och en hävarm på bromsaxeln.

En lastcell borde vara ganska lätt att få tag på då eftersom de antagligen sitter i digitala vågar. Och en lastcell från en våg borde väll räcka för små motorer iaf?
Om vågen kan mäta 100 kg klarar givaren 1000 N. Med 0,1 meters hävarm borde man ju kunna mäta 100 Nm.

Last edited:
Pugho skrev:
En lastcell är typ en elektronisk dynamometer, som mäter kraft.
Varför skulle den behöva snurra med?tänk dig att du hänger på en hydraulpump på axeln som ska bromsas så att pumpen hänger löst och kan rotera på axeln när den står stilla. Startar du då hojen och börjar snurra på axeln så kan ju pumpen hänga kvar utan att rotera med axeln så länge du inte börjar bromsa någonting med pumpen. När du så börjar göra det så vill pumpen följa med axeln runt. Om du då har en hävstång som är en meter lång som sitter på pumpen, och en lastcell som håller emot rörelsen längst ute på hävstången, så kommer du ju att kunna mäta upp en kraft där som precis motsvarar vridmomentet som bromsas i pumpen.
Är du med nu? :tummenupp

Dom verkar rätt dyra dom där lastcellerna

Jag behöver en som klarar ca 300-1000kg

varför då kan man undra Jo därför att jag får en nerväxling via växellådan

Exempel vi har 400 nm på vevaxeln växlar ner varvtalet med 4:1
samtidigt växlar vi upp kraften så 400nm blir 1600nm

Sedan så är det i mitt fall av utrymmesskäl praktiskt att korta hävarmen till
en tredjedels meter (33 cm) alltså en uppväxling av kraften X 3

1600x3 = 4800 nm = 480 kg

Vidare så måste man alltså hålla reda på utväxlingen mellan vev och bromsaggregat detta vill jag lösa med att ha ett referensvarvtal från bromsen att jämföra med motorvarvtal

Detta borde inte va så svårt för folk med datavana (programeringskunskaper)

Själv är ja helt borta på sådant

bromsaggregatet som jag har har en pneumatisk styrventil som jobbar mellan 0 - 1.5 bar (styrtryck)

Där 0 bar är ingen last och 1,5 bar är full last ( 3000nm)

min tanke är att använda nån typ av återkopplad laddtrycksstyrning
där man ersätter trycksignalen (0-5 volt) med en varvtalssignal från motorn
som man omvandlar till 0-5 volt

Tanken är att man när man e klar har en liten styrmodul där jag vill ha 3 st rattar

1 anbefallet varvtal exempel 5000rpm som bänken försöker hålla oberoende av last

2 en extern laddtrycksstyrning där jag kan ange exempelvis 0,5 bar

3 gasreglage via servomotor 0-100 %

Detta skulle funka klockrent vid steady state körningar och mappningar på olika tryck och gaslägen
men för fullgaskörningar måste man köra svep med exempelvis
en ökning av varvtal på 2000rpm per sekund
detta gör att man får en blandning av accelerationsbänk och riktig broms
detta säger experterna kan bli knepigt

Peter

Last edited:
Till min lilla bänk (intertia+broms) gjorde jag min egen lastcell. Beräknade fram lämpligt dimension på materialet (för "bäst" utväxling av töjningen) och limmade trådtöjningsgivare kopplade till en instrumentförstärkare. Så de behöver dock inte alls bli särskilt dyra. Ännu så länge har jag dock bara bänkat hojar med rotationströgheten (<100hk) så jag har inte behövt köra det annat än på skrivbordet...

Jajamen! Jag fattar :) Då blir det ju som du säger rätt enkelt att mäta.
När jag undrade om den skull snurra med tänkte jag att man skulle sätta den mellan en hävarm som sitter på motoraxeln och en hävarm på bromsaxeln.

En lastcell borde vara ganska lätt att få tag på då eftersom de antagligen sitter i digitala vågar. Och en lastcell från en våg borde väll räcka för små motorer iaf?
Om vågen kan mäta 100 kg klarar givaren 1000 N. Med 0,1 meters hävarm borde man ju kunna mäta 100 Nm.

Hur gick det här projektet?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...