Pugho skrev:
En lastcell är typ en elektronisk dynamometer, som mäter kraft.
Varför skulle den behöva snurra med?tänk dig att du hänger på en hydraulpump på axeln som ska bromsas så att pumpen hänger löst och kan rotera på axeln när den står stilla. Startar du då hojen och börjar snurra på axeln så kan ju pumpen hänga kvar utan att rotera med axeln så länge du inte börjar bromsa någonting med pumpen. När du så börjar göra det så vill pumpen följa med axeln runt. Om du då har en hävstång som är en meter lång som sitter på pumpen, och en lastcell som håller emot rörelsen längst ute på hävstången, så kommer du ju att kunna mäta upp en kraft där som precis motsvarar vridmomentet som bromsas i pumpen.
Är du med nu?
Dom verkar rätt dyra dom där lastcellerna
Jag behöver en som klarar ca 300-1000kg
varför då kan man undra Jo därför att jag får en nerväxling via växellådan
Exempel vi har 400 nm på vevaxeln växlar ner varvtalet med 4:1
samtidigt växlar vi upp kraften så 400nm blir 1600nm
Sedan så är det i mitt fall av utrymmesskäl praktiskt att korta hävarmen till
en tredjedels meter (33 cm) alltså en uppväxling av kraften X 3
1600x3 = 4800 nm = 480 kg
Vidare så måste man alltså hålla reda på utväxlingen mellan vev och bromsaggregat detta vill jag lösa med att ha ett referensvarvtal från bromsen att jämföra med motorvarvtal
Detta borde inte va så svårt för folk med datavana (programeringskunskaper)
Själv är ja helt borta på sådant
bromsaggregatet som jag har har en pneumatisk styrventil som jobbar mellan 0 - 1.5 bar (styrtryck)
Där 0 bar är ingen last och 1,5 bar är full last ( 3000nm)
min tanke är att använda nån typ av återkopplad laddtrycksstyrning
där man ersätter trycksignalen (0-5 volt) med en varvtalssignal från motorn
som man omvandlar till 0-5 volt
Tanken är att man när man e klar har en liten styrmodul där jag vill ha 3 st rattar
1 anbefallet varvtal exempel 5000rpm som bänken försöker hålla oberoende av last
2 en extern laddtrycksstyrning där jag kan ange exempelvis 0,5 bar
3 gasreglage via servomotor 0-100 %
Detta skulle funka klockrent vid steady state körningar och mappningar på olika tryck och gaslägen
men för fullgaskörningar måste man köra svep med exempelvis
en ökning av varvtal på 2000rpm per sekund
detta gör att man får en blandning av accelerationsbänk och riktig broms
detta säger experterna kan bli knepigt
Peter