Bygga dämpare

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
I brist på bättre vinterprojekt så funderade jag på om man inte kunde smälla på ett rör utanpå nuvarande pipan för att få det att iaf se "mindre dåligt" ut. Och nästa tanke var att man kanske också kan få bort lite av det ilskna pipandet från jolly-systemet som sitter på, 2 flugor i en smäll :)

Ritade en liten snabb skiss, tror ni det kommer bli nån skillnad på ljudet över huvud taget? Det är ju rätt så raka rör om man säger så:tungan Men jag vill inte att det ska vara ivägen alltförmycket för avgaserna.

Och hur tror ni det blir med värme? kommer jollypipan bli typ överhettad när den inte får massa kylning?

Och ja, jag vet att dimensionerna är helt åt helvete, men ni fattar principen:)
 

Bifogat

  • Dämpare ver0.jpg
    Dämpare ver0.jpg
    57 KB · Visningar: 168

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Somehow skrev:
2548844 I brist på bättre vinterprojekt så funderade jag på om man inte kunde smälla på ett rör utanpå nuvarande pipan för att få det att iaf se "mindre dåligt" ut. Och nästa tanke var att man kanske också kan få bort lite av det ilskna pipandet från jolly-systemet som sitter på, 2 flugor i en smäll :)

Ritade en liten snabb skiss, tror ni det kommer bli nån skillnad på ljudet över huvud taget? Det är ju rätt så raka rör om man säger så:tungan Men jag vill inte att det ska vara ivägen alltförmycket för avgaserna.

Och hur tror ni det blir med värme? kommer jollypipan bli typ överhettad när den inte får massa kylning?

Och ja, jag vet att dimensionerna är helt åt helvete, men ni fattar principen:)
Kör hårt :tmmenupp

Kan lova dig att ljudet blir skönare med ett grövre utblås. Kompisen hade en nsr med jolly och den lät enligt mig inte speciellt mysigt på en sporthoj :gnissla Min däremot är mycket grövre och den låter :tuttar Så du kan ju testa iaf.
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Lundgren skrev:
2549287 Kör hårt :tmmenupp

Kan lova dig att ljudet blir skönare med ett grövre utblås. Kompisen hade en nsr med jolly och den lät enligt mig inte speciellt mysigt på en sporthoj :gnissla Min däremot är mycket grövre och den låter :tuttar Så du kan ju testa iaf.

jag tror han drömmer om en fyrtakt :)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Somehow skrev:
2549301 Måste säga att CBR125 faktiskt låter rätt grymt (relativt altså, men bra mycket bättre än min blårykande nsr)
Allting är relativt utom ljus :mattias

Men CBR låter halvbra. Det är ju fortfarande en stånka på en sporthoj :gnissla
Skulle varit coolt med en rad 4 :D
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Somehow skrev:
2548844 I brist på bättre vinterprojekt så funderade jag på om man inte kunde smälla på ett rör utanpå nuvarande pipan för att få det att iaf se "mindre dåligt" ut. Och nästa tanke var att man kanske också kan få bort lite av det ilskna pipandet från jolly-systemet som sitter på, 2 flugor i en smäll :)

Ritade en liten snabb skiss, tror ni det kommer bli nån skillnad på ljudet över huvud taget? Det är ju rätt så raka rör om man säger så:tungan Men jag vill inte att det ska vara ivägen alltförmycket för avgaserna.

Och hur tror ni det blir med värme? kommer jollypipan bli typ överhettad när den inte får massa kylning?

Och ja, jag vet att dimensionerna är helt åt helvete, men ni fattar principen:)


släng upp före/efter film sen då så vi andra får se hur du lyckades.

lycka till:tummenupp
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Skriv upp vart du hämtar material OSV ska bli intresant att följa... om det blir seriöst
 

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
125_next skrev:
2551513 Förresten hur funkar en sån fett 4-takts dämp på en 2-takt..?

Grejen är ju att det ska vara tänkt att den vanliga dämparen ska göra sitt jobb med mottryck osv så att motorn går bra, men att den här påbyggnaden kanske gör ljudet lite bättre utan att påverka avgaserna. Men vem vet, det kanske inte påverkar ljudet alls...

Sen så ser det ju mycket grymmare ut med en fet dämpare :)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ja, gigantsik rör och smattrar som en cross :rolleyes:

Nej men, Eftersom du har ett trimrör? Så spelar ljuddämparen mindre roll. Ett helt perfekt avstämt rör så skall inte ljuddämparen spela någon roll (Seriös 2t trimmare som lärt mig) Men du har ett jollymoto Vilket gör att ljuddämparen spelar inte så värst stor roll (så länge det inte stryper då givetvis).
 

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Lundgren skrev:
2551962 Ja, gigantsik rör och smattrar som en cross :rolleyes:

Nej men, Eftersom du har ett trimrör? Så spelar ljuddämparen mindre roll. Ett helt perfekt avstämt rör så skall inte ljuddämparen spela någon roll (Seriös 2t trimmare som lärt mig) Men du har ett jollymoto Vilket gör att ljuddämparen spelar inte så värst stor roll (så länge det inte stryper då givetvis).

Så du säger att jag bara kan kapa bort ljuddämparen och sätta dit vadsomhelst sålänge det inte har sämmre flöde än nuvarande dämpare?:)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Men ja undrar går det typ att säta på ett slip on från en 4-takt utan att prestandan påverkas?
Det är bara det ja undra.. Eftersom på en 4-takt så är inte avgasröret så viktigt om man jämför med en 2 takt...

Sen så undrar ja om man har en RS kan man liksom böja upp ljudämparen till sadeln asså göra en förlängare (mellanrör -mellan ljuddämparen och det stora tjocka delen vet inte vad den heter)
Utan att prestanda påverkas...

Tacksam för svar...
Sorry om ja lånar din tråd lite hoppas det är lungt:)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
125_next skrev:
2552606 Men ja undrar går det typ att säta på ett slip on från en 4-takt utan att prestandan påverkas?
Det är bara det ja undra.. Eftersom på en 4-takt så är inte avgasröret så viktigt om man jämför med en 2 takt...

Sen så undrar ja om man har en RS kan man liksom böja upp ljudämparen till sadeln asså göra en förlängare (mellanrör -mellan ljuddämparen och det stora tjocka delen vet inte vad den heter)
Utan att prestanda påverkas...

Tacksam för svar...
Sorry om ja lånar din tråd lite hoppas det är lungt:)
Jag säger det som denna 2t trimmare lärde mig. Har man en perfekt avstämd krök så skall inte ljuddämparen spela någon roll. Ingenting efter stingern skall spela någo roll på en helt avstämd krök. Hur pass avstämt jollymoto är vet jag inte men du förlorar isf mindre effekt om du tar av ljuddämparen på ett jollymoto rör än orginal iaf.

Så 125_next Ja det kan du, om du har en perfekt avstämd krök. Eftersom det är kröken som står för motståndet i en perfekt avstämd.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lundgren skrev:
2552849 Jag säger det som denna 2t trimmare lärde mig. Har man en perfekt avstämd krök så skall inte ljuddämparen spela någon roll. Ingenting efter stingern skall spela någo roll på en helt avstämd krök. Hur pass avstämt jollymoto är vet jag inte men du förlorar isf mindre effekt om du tar av ljuddämparen på ett jollymoto rör än orginal iaf.

Så 125_next Ja det kan du, om du har en perfekt avstämd krök. Eftersom det är kröken som står för motståndet i en perfekt avstämd.

okej tackar för det

Men de går bra om man bygegr på orginalet?

Finns det nån firma som gör avstämda rör? (125cc)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
125_next skrev:
2552954 okej tackar för det

Men de går bra om man bygegr på orginalet?

Finns det nån firma som gör avstämda rör? (125cc)
Ur effektmässig synpunkt så kan du bygga "utanpå" orginalet, men om du ändrar ljuddämparen på orginalkröken så att det blir för lite motstånd så lär den gå skit. Det gjorde min. 120 i vanliga fall och när mellanröret (mellan krök och dämp) lossnade så gick den inte över 97 med ett väldigt kasst drag.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lundgren skrev:
2552982 Ur effektmässig synpunkt så kan du bygga "utanpå" orginalet, men om du ändrar ljuddämparen på orginalkröken så att det blir för lite motstånd så lär den gå skit. Det gjorde min. 120 i vanliga fall och när mellanröret (mellan krök och dämp) lossnade så gick den inte över 97 med ett väldigt kasst drag.

Ok men gjorde du det själv eller?
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lundgren skrev:
2553044 Enda jag har gjort själv är röret mellan ljuddämpare och krök.


Blir det sämre effekt om den är längre eller ska den ha ett visst måt så den varken är för kort eller för lång?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
125_next skrev:
2553215 Blir det sämre effekt om den är längre eller ska den ha ett visst måt så den varken är för kort eller för lång?
Denna blev inte så värst mycket längre så den behövde jag inte ändra något på utan det var samma diameter.

Men frågan är hur det blir om avståndet blir längre, då borde man ju gå ned i diameter på röre eftersom det troligtvis skulle ge mera tryck och på så vis öka flödet.

Så jag vet inte riktigt som sagt eftersom avståndet var ungefär samma för mig.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top