Bygga eget avgassystem?

henke-76

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
tja.. nån som har byggt eget komplett avgas system? jag behöver lite tips om hur man hellst går till väga i ett gasnka spartanskt garage. dvs utan bocknings maskin, fast ja har svets å en slinkelvip.. haha
en kompis tyckte att ja kunde bocka för hand ett system i koppar å sen lämna iväg till ett rör firma. hur har ni gjort? ska ja köpa krökar från mekonomen så lär det bli dyrt.... snälla lite tips tack....:Bugar

Bifogat

• 1314370179219.jpg
    1314370179219.jpg
    61.4 KB · Visningar: 520
Last edited:
ja tänkte köra på vanlig värme färg från nån mack å mekonomen...
sen blir det även avgas bandage på mycket av delarna....

Enda vettiga rörböjarna hittar du på Dhalhelms eller liknande bildelsfirmor. Dom mäter 1,2mm i gods och har fina böjar i olika dim som lätt tigas eller miggas ihop.

Men räkna med ca 2000kr + bara för krökarna !

Mekonomen böjar väger bly (tjokt gods) och svårt hitta rätt dim ,,,men bet billigare dock!!

ja det lär ju bli ganska dyrt med att köpa krökar.. ja fick ett tips om att göra en mall i pvc-rör å det lär ju funka å sen lämna iväg till nån firma. med det kommer garanterat att bli dyrare å sen kanske det inte passar som ja tänkt. då är det nog bättre med att köpa egna krökar som du säger.. men att köpa ett helt nytt system kan ju kosta skjortan det med.. haha
tack för tipset... dalhems blir det nog...:tummenupp

Köp ett par gamla avgassystem med rör i passande dimension på ebay för några hundringar, kapa till de delar du behöver, svetsa ihop igen. Klart. Billigt som fan.

Om ekonomi är en av de grundläggande faktorerna så titta hos biltema, de har en del böjar och rör du kan välja bland. Jag byggde till grabbens hoj med delar från dem och det funkade himla bra, har dock ingen aning om vare sig vikt eller tjocklek.

Jag lånar även denna tråd lite grann, vem kan man vända sig till om man vill få ett eget tillverkat slipon? kan man vända sig till en plåtslagare tex och be "slänga" ihop en megaphone? Jag nöjer mig med vad som helst förutom min original (enorma jävla) burk. Några råd någon???

i fall det spelar någon roll så e det till en 954 -03

Last edited:
Jag lånar även denna tråd lite grann, vem kan man vända sig till om man vill få ett eget tillverkat slipon? kan man vända sig till en plåtslagare tex och be "slänga" ihop en megaphone? Jag nöjer mig med vad som helst förutom min original (enorma jävla) burk. Några råd någon???

i fall det spelar någon roll så e det till en 954 -03

har du kollat ebay ?

ang färg till avgas kan man lämna in det på alu sprut det tål ca 1100 c
kostar runt 1000 lappen

ja,jag hittade en fin som fan, TWO BROS, bara burken och det var inte så blodigt dyrt heller (2400kr) inkl frakt men tänkte kolla ändå om man kunde komma undan med ännu billigare lösning. För mig e det inte jätteviktigt att den dånar som fan eller att det e värsting märket. mitt ända mål e att få bort original burken.

ja,jag hittade en fin som fan, TWO BROS, bara burken och det var inte så blodigt dyrt heller (2400kr) inkl frakt men tänkte kolla ändå om man kunde komma undan med ännu billigare lösning. För mig e det inte jätteviktigt att den dånar som fan eller att det e värsting märket. mitt ända mål e att få bort original burken.

Billigare än såhär blir det inte, iaf om du vill ha något du törs visa upp dig med.
http://stores.ebay.co.uk/dan-dans-treasure-chest

Grenrörsbyggen e varken billigt eller enkelt. Den som påstår det har aldrig tillverkat ngt från scratch.

Om du e helt hellbent på att tillverka själv kan du kolla med raggarfirmorna. Det säljs "hedder kits" till div motorer å dessa kommer då som en form av byggsats. Bra mkt smidigare än att springa å handla löspipa å det går ALLTID åt mer rör än man tror. TIG eller gas gäller fö. MIG/MAG blir alldeles för klumpigt.

Hör med en smed (smide och mek-verkstad).
Jag köpte rostfria 90° krökar till ett bra pris när jag byggde ett till min KTM-motor.

/Fohlin

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...