Bygga eget mc-släp?

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Halloj

Så lyfter vi denna tråd än en gång iom att jag gillar tanken på att jag kan ta med grill, mat, öl och kanske mer ljud utan att vara tvungen ta bilen :tummenupp
Jag ha en CBR 1000F med all påtänklig packutrustning och fann av en händelse en grupp på Trynet som heter Hojsläpsfolket och kom där i kontakt med en herre som har en trilla efter sin CBR 600 mittnitti. Man gör eget drag och hänger en enhjuling baki, denna kombination går som tillbehör och kräver INGET godkännande eller registrering av drag och ingen som helst registrering lr dylikt av "trillan". Det enda som krävs är att man håller totalvikten på "trillan" max halva cykelns torrvikt, reflexer bakåt (INTE triangelformade), bak-/bromsljus x2, blinkers x2, en fordons id-plåt och fjädrat hjul. Skyltad hastighet gäller :yoparty
 
Last edited:

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Lyfter vi igen då jag har exakt samma fråga som manne.

Är dock inne på att själv bygga släpet. Behöver jag då tillverkningsskyltar o id nummer ?

Läser jag lagen så ska alla delar som är till kopplingsanordningen och som sitter
Fast på hojen reg bes men då alla rörliga och inget lämnas kvar på hojen när man drar
Ur sprinten genom hjulaxlen. Så borde jag inte behöva bes något alls ?

Info om släpet som jag tänkt "kopiera" finns här:
http://www.moto-mule.com/index.html

Tjena Linus

Hur vart de för dig med vagnprojektet??? :7peta
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Att förlänga en hoj på detta vis med ett "fast" släp innebär också att släpets hjul måste ha broms.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Gäller det oavsett vikt? På bilar får man ju köra obromsade släp upp till halva bilens vikt, eller max 750 kg.
Det gäller även för mc, alltså halva hojen tjänstevikt. Mitt förra svar gällde ifall man har en fast draganordning, alltså förlänger motorcykeln med ett "extra" hjul. Det hjulet måste vara bromsat.
Har du en vanlig kula så är det regbesiktning och obromsat släp som gäller.

När det gäller de här fasta draganordningarna så är jag osäker gällande regbesiktning. Jag var på ett möte med transportstyrelsen för några års sedan och då var det regbesiktning som gällde även här samt broms på det extra hjulet då det ska räknas som en förlängning av hojen. Monterar man ett sådant drag så skall släpet sitta på hela tiden då det räknas som en del av hojen.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Att förlänga en hoj på detta vis med ett "fast" släp innebär också att släpets hjul måste ha broms.



Helt nya regler från 2009.
"allt" det gamla kan kastas i soptunnan (regelverket)

finns inga krav på bromsar, o max släpvikt på 150kg är borttaget sedan 2015 . nu gäller enbart halva hojens tjänstevikt.

Gå gärna med i FB-gruppen. Hojsläpsfolket

välkommna
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top