Bygga en NAS.

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Har lite datordelar över och min stationära dator låter som ett mindre rea-plan så nu ska jag försöka få ihop till en NAS.

Jag har en Celeron 667mhz dator med, tror jag, 512 mb minne (minst).
Ett antal hårddiskar av varierande sorter (sata och pata) och storlekar (som jag helst inte vill formatera, ntfs filsystem).

Vad rekommenderas för programvara?
Har tittat lite på microsoft server 2003, clark connect, freenas, naslite

Vad tror ni?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Prova och välj den du tycker bäst om. Testa inte med dina "live" diskar så att du torskar 8 år av familjebilder. Samba/smb och ntfs/ntfs-3g är det du vill ha.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
appropå freenas och att det är lätt kan du förklara för mig hur man ska installera det? :) har ganska bra datorvana och har hållt på lite till o från med linux senaste 4 åren men att få till freenas är en omöjlighet, har testat att både installera via img filen till en usb sticka och livecd till usb och en HDD utan resultat, har inte lyckats göra om usb flashdisken till något format som min dators bios klarar av att bota (t.ex ändra sector storlek så den ser ut som ZIP) då den bara bota USB-ZIP o USB-FDD, men när jag kör livecd går allt igång och funkar bra osv o vill ha det på en disk för att kunna spinna ner den så mycket som möjligt vid inaktivitet men endå få lite lagring för strömmkostnaderna man ligger ute med så ja kan plocka bort cd läsare och FDD. Men den vägrar installera skiten till disk. Har precis haft sönder några hårddiskar med gamla bilder t.ex studentkort osv så tänkte sätta upp en liten nas med RAID 1 som man kan lägga in viktiga filer osv o trycka i nån tb disk för lite roligare grejer.

Varningsmeddelandet jag får är:
ad0: WARNING - READ_DMA UDMA ICRC error (retrying request) LBA=63

några gånger sen står det

ad0: FAILURE - READ_DMA status=51<READY,DSC,ERROR> error=84<ICR,ABORTED> LBA=63

så har du nå tipps är jag tacksam för svar.....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Lägg till "ide=nodma" på kernel-raden som används för uppstart samt disabla (om det går) DMA för IDE i BIOS eller om det inte går - ställ till SWDMA.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
testade det senare det sista jag gjorde innan jag la mig i går utan resultat men ska jag göra det på cd läsaren också? ska göra ett försök, men om jag ska ändra kernel-raden på livecd ska jag packa upp iso filen ändra sen bränna till cd? eller ska jag klicka i att jag vill göra start med kommando rad när man startar eller vad man ska säga så ja får ange lite egna parametrar för start?

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
lyckades lösa det genom att gå in via webgui formatera disken och göra en installation, ställde tillbaks disken o allt i auto läge i bios.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
men tydligen verkar det som att problemet kommer tillbaks när man ska boota från hårddisken som manlyckats installera systemet på....

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
då skulle ju jag då alltså behöva köpa ett kabinett först för att skaffa säker raid 1 lagring sen ett kabinett för lagring av strunt blir ju en del pengar det också när man redan har lite datordelar ligandes osv det som kan vara fördelen sen så gör jag oftast saker för att de e lite roligt att pilla också men i det långa hela är det där självklart ett billigare alternativ då det är mycket som drar ström i en burk. lite av mitt mål nu också är att dra ner strömförbrukningen så mycket som möjligt. plockat ut massor av delar har hela skrivbordet fullt som jag inte har nytta av i en nas t.ex

appropå alla mina tidigare poster:
Lyckades till slut boota i safe mode såg då att i boot menyn "/boot/menu.4th" så fanns raden för speciella argument som var för safe mode och hittade där
dup bootsafekey @ = if
s" arch-i386" environment? if
drop
s" acpi_load" unsetenv
s" 1" s" hint.acpi.0.disabled" setenv
s" 1" s" loader.acpi_disabled_by_user" setenv
s" 1" s" hint.apic.0.disabled" setenv
then
s" 0" s" hw.ata.ata_dma" setenv
s" 0" s" hw.ata.atapi_dma" setenv
s" 0" s" hw.ata.wc" setenv
s" 0" s" hw.eisa_slots" setenv
s" 1" s" hint.kbdmux.0.disabled" setenv
0 boot

så tog ut det som handlade om dma och la de i standardbooten och blev
dup bootkey @ = if 0
s" 0" s" hw.ata.ata_dma" setenv
s" 0" s" hw.ata.atapi_dma" setenv
boot

då började det funka när jag tröck 1 på starten när menyn visades men inte när timern räknade ner för sig själv men det löstes genom att ändra "/boot/loader.conf" där jag la till
hw.ata.ata_dma="0"
hw.ata.atapi_dma="0"

hopas nån har nytta av allt man lyckats lära sig av detta projekt då :tummenupp

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
då började det funka när jag tröck 1 på starten när menyn visades men inte när timern räknade ner för sig själv men det löstes genom att ändra "/boot/loader.conf" där jag la till

hopas nån har nytta av allt man lyckats lära sig av detta projekt då :tummenupp

låter som när man hackade dos 5.0 och windows 3.1 med config.sys, system.ini och annat.

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
är det inte lite overkill med en hel PC för NAS, en PC drar ju en del ström jmf med ett kabinett

kanske finns billigare än den här

http://www.webhallen.com/prod.php?id=75875
Hade varit bra om man nu inte som jag sitter på 2 sata diskar, 3 ide diskar och 2 usb diskar. Tanken med att bygga min NAS är att få plats med allt i/till en burk som alla datorerna i nätet kan komma åt. Senare kanske man kan göra den dessutom till en skrivar-server oxå.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Tyckte jag läste på FreeNAS hemsida att de håller på med skrivar tillägg om det inte finns redan, om det är ett plus för den distron? :)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS