Bygga fighter ... igen

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag funderar på att bygga en fighter & ha som lek & bus hoj.

Går det att köpa en ram på skroten, som jag bygger på & sedan reggar den som amatörbyggt fordon, eller måste den ha en identitet ?
dvs jag måste köpa ett rullande chassi som jag sedan bygger på ?
för jag vet ännu inte vilken motor jag ska använda mig av.

fuggar eller insprut ?

De modellerna jag funderat på är följande
CBR 900 92-96
GSXR 1100 91-94

Men även dessa äldre har en viss charm
VF 750 F
VF 1000 F
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hittar inte ett skit på bilprovningen eller på vägverket gällande amatörbyggda fordon.

speciellt om jag kan ta en ram från skroten eller om det måste vara från ett rullande chassi med en identitet

ingen som vet något om detta ?
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Iof tråkigt svar men, ring o fråga. Åtminstone vägverket brukar va riktigt trevliga o hjälpsamma de gånger jag har haft med dom o göra.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Lyfter tråden lite


Efter en tid fundering, så har jag fastslagit att det blir en CBR900
men nu är frågan.

ska jag hitta en gammal risig jäkel för billiga pengar
eller ska jag köpa en i fint orginalskick & sälja orginalkåporna.

kommer i så fall att sälja kåpor, kuts, mätare, kåpstag, lampor & ev. svingen & motorn

vad kan man få för orginalkåpor ?
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Har ett bra projekt att bygga på....zxr-750-94(vissa påstår att det är en zx7r.
Ram med tyska papper 5000kr.(Polerad+sving)
Har nästan komplett hoj. saknar kabelhärva och cdi box sammt lite jox till luft burken.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
wonderwizard skrev:
2663432 Lyfter tråden lite


Efter en tid fundering, så har jag fastslagit att det blir en CBR900
men nu är frågan.

ska jag hitta en gammal risig jäkel för billiga pengar
eller ska jag köpa en i fint orginalskick & sälja orginalkåporna.

kommer i så fall att sälja kåpor, kuts, mätare, kåpstag, lampor & ev. svingen & motorn

vad kan man få för orginalkåpor ?

Hellre en risig en som ändå skulle behövt renoveras eller byggas om. Finns ingen direkt anledning till att köpa en ny att förädla/modifiera. :)

Tänk bara på att om du reggar den som amatörbyggt fordon kommer SFRO att kopplas in och göra två besiktningar av hojen innan den slutligen registeringsbesiktigas. Detta görs i två olika stadier av bygget. Köp SFRO:s bygghandbok. Har den själv (2005 års upplaga) och är mycket bra att ha!
Det är i princip bara den du behöver för att få veta regler etc. och kunna bygga.

Kan leta upp den imorn och kika närmare om du vill ?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jonathan. skrev:
2663535
Tänk bara på att om du reggar den som amatörbyggt fordon kommer SFRO att kopplas in och göra två besiktningar av hojen innan den slutligen registeringsbesiktigas. Detta görs i två olika stadier av bygget. Köp SFRO:s bygghandbok. Har den själv (2005 års upplaga) och är mycket bra att ha!
Det är i princip bara den du behöver för att få veta regler etc. och kunna bygga.

Kan leta upp den imorn och kika närmare om du vill ?

jag kommer bara att byta svingen till enkelsving, samt sätta nyare gafflar fram för radiella bromsar. detta kan väl göras utan att regga den som amatörbyggt ? iaf så har jag tolkat det


kommer att bygga på en hoj som HAR en identitet & inte från en skrotad

jag planerar att vara färdig 2008 med denna hojen, så jag har gott om tid :D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Mhassic skrev:
2663512 Har ett bra projekt att bygga på....zxr-750-94(vissa påstår att det är en zx7r.
Ram med tyska papper 5000kr.(Polerad+sving)
Har nästan komplett hoj. saknar kabelhärva och cdi box sammt lite jox till luft burken.


Den som e på blocket för 15 lappar ?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
wonderwizard skrev:
2663686...detta kan väl göras utan att regga den som amatörbyggt ?
Jadå, men du får regga den som ombyggd istället, vilket är skit samma. Håll kontakt med SFRO så lotsar de dig rätt i regelträsket.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
wonderwizard skrev:
2663686 jag kommer bara att byta svingen till enkelsving, samt sätta nyare gafflar fram för radiella bromsar. detta kan väl göras utan att regga den som amatörbyggt ? iaf så har jag tolkat det


kommer att bygga på en hoj som HAR en identitet & inte från en skrotad

jag planerar att vara färdig 2008 med denna hojen, så jag har gott om tid :D

Ja nu blir det en annan visa såklart. Bygger du på en hoj som redan har identitet så går det naturligtvis att regga den som ombyggt fordon. :)

Men som Röde Baronen sa, kontakta SFRO så det inte blir något krux på vägen. Inte så kul att stå vid besiktningen och inte få igenom pärlan pga. en struntsak.

Lycka till!
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Mhassic skrev:
2663512 Har ett bra projekt att bygga på....zxr-750-94(vissa påstår att det är en zx7r.
Ram med tyska papper 5000kr.(Polerad+sving)
Har nästan komplett hoj. saknar kabelhärva och cdi box sammt lite jox till luft burken.


är det en ZXR750 eller en ZX7R ??
 

DarkDog

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Pellefanten, Turboräsern o Supermonoprojektet
Köpa ram på skroten är inget alternativ för gatreggning.

När väl fordonet är avregistrerat som skrotat går det inte att återregga det. Alternativet att regga som amatörbygge kräver att ramen är så kraftigt modifierad att det är att jämställa med nybygge. Så med andra ord är det kört med en skrotad originalram.

Tänker du använda en originalram så köp ett schysst lik med papper. Ombyggt är enklare att registrera än amatörbygge (och billigare) så det är definitivt inte skit samma. På köpet behåller du den ursprungliga årsmodellen, vilket ger billigare försäkring och besiktningsregler enligt registreringsåret.

Alltså, skaffa objekt med papper och kolla med SFRO så du inte åker dit på teknikaliteter. Sen startar du vinkelslipen...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
DarkDog skrev:
2673740 Köpa ram på skroten är inget alternativ för gatreggning.

När väl fordonet är avregistrerat som skrotat går det inte att återregga det. Alternativet att regga som amatörbygge kräver att ramen är så kraftigt modifierad att det är att jämställa med nybygge. Så med andra ord är det kört med en skrotad originalram.


Vad jag hört är det en sanning med modifiktaion. Det ska gå att göra en ursprungskontroll som involverar bla polis. Du behöver ett ramnummer och skulle gissa på att ett gammalt regnummer skulle hjälpa. Detta är dock vad jag hört så kan vara med någon extra parameter.


Om du inte pillar på ramen tror jag inte ens du behöver gå via SFRO. Vanlig regbes ska räcka. Läs lite i Ozeo's byggtråd om hans DR800, han böt bla gaffel och gjorde vad jag vet en vanlig regbes för det.

Om du har en ram som du kanske ändrar gaffelvinkel eller nåt sånt skit reggar du den som ombyggt fordon. (via SFRO), bygger om ett befintlig hoj helt enkelt.
Bygger du ramen från schratch eller köper en kitram så blir det amatörbyggt fordon.
(tror att det finns någon form av förmånligt (!!!) försäkring om hojen är amatörbyggd, finns sådan för bilar och det var iaf läskigt låga premier).
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
DarkDog skrev:
2673740
Tänker du använda en originalram så köp ett schysst lik med papper. Ombyggt är enklare att registrera än amatörbygge (och billigare) så det är definitivt inte skit samma. På köpet behåller du den ursprungliga årsmodellen, vilket ger billigare försäkring och besiktningsregler enligt registreringsåret.

Letar just nu ett LIK ... CBR 900 92-94

Ramen skall vara OK, men gaffel, sving & fälgar behöver inte vara perfekta
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top