Bygga garage

Kanske jobbar han fortare,men han kostar säkert mer än vad du har i timmen,tänk då om dom är flera snickare dessutom.

Det är väl ingen hemlighet att det är på mellanskillnaden på material som dom tjänar dom extra pengarna på,risken att du skulle få deras inköpspriser är nog väldigt liten om du inte känner dom väldigt väl.

:)

Dom har garanterat mer i timmen men flera snickare borde ju göra att jobbet går fortare. Vad skulle annars vitsen med att ta in flera vara?

Sen har ju min fritid ett visst värde också. Jag jobbar ganska mycket på sommaren och vill inte spendera mina helger åt att spika. Jag gissar att det blir ett stort antal timmar från att man kör av grävaren till att sista hängrännan är på plats.

Men att ROT-avdraget inte gäller garage var ju naturligtvis inte bra.

Du kan bygga på 700 btg plintar o gjuta sen.
Ang att sätta typ kilengrund tycker jag inte är ekonomiskt försvarbart om du inte ska ha 20 grader i garaget.
Oftast räcker det m 12-13 +.
Meningen är ju att man ska jobba sig varm jue:)
Har du kollat priser på prefabväggar i btg ,siporex el liknande.
Okså ett altenativ.
Gå in på www.finja.se o kolla.

Du kan bygga på 700 btg plintar o gjuta sen.
Ang att sätta typ kilengrund tycker jag inte är ekonomiskt försvarbart om du inte ska ha 20 grader i garaget.

Vad är det för typ av grund? Mina snickar erfarenheter innefattar bara en altan än så länge :D

Ska kolla din länk, jag är öppen för förslag.

Rigge, hur ska du värma upp garaget?

Hade jag byggt ett garage idag så hade jag format plattan, murat sockel med leca-sten och sedan byggt det hela i lösvirke (kanske lejt bort takstolar) och isolerat väl.

Sedan skulle jag nog lagt ner slang i plattan, köpt en begagnad sån här och kört med vattenburen golvvärme.

Visst, luftvärmepumpar i all ära men de får det svårt när det blir kallare än typ minus 15 grader ute, och med tanke på förra vintern så hade det nog blivit lite kyligt med endast en sådan som värmekälla.

Hade jag byggt ett garage idag så hade jag format plattan, murat sockel med leca-sten och sedan byggt det hela i lösvirke (kanske lejt bort takstolar) och isolerat väl.

Sedan skulle jag nog lagt ner slang i plattan, köpt en begagnad sån här och kört med vattenburen golvvärme.

Visst, luftvärmepumpar i all ära men de får det svårt när det blir kallare än typ minus 15 grader ute, och med tanke på förra vintern så hade det nog blivit lite kyligt med endast en sådan som värmekälla.

Jag tänkte en luftvärmepump. Eventuellt köpa ny till huset och sätta den gamla i garaget, sen ev en dieselkanon eller så för tillfällig uppvärmning så kan man ha låg temperatur resterande tid.

Jag tänkte en luftvärmepump. Eventuellt köpa ny till huset och sätta den gamla i garaget, sen ev en dieselkanon eller så för tillfällig uppvärmning så kan man ha låg temperatur resterande tid.

Ålrajt, det är ett bra alternativ (nästan krav om du frågar mig) om man väljer att använda sig av luftvärmepump.

Lycka till med bygget!

F´resten, du kan väl bara asfaltera hela skiten med tanke på ditt yrke? :hihi

Ålrajt, det är ett bra alternativ (nästan krav om du frågar mig) om man väljer att använda sig av luftvärmepump.

Lycka till med bygget!

F´resten, du kan väl bara asfaltera hela skiten med tanke på ditt yrke? :hihi

Faktiskt, L-stöd med asfalt i har jag funderat på för att hålla kostnaden nere, men det känns ju värdelöst att snåla in så om man nu ändå ska bygga riktigt.

Jag tycker luftvärmepump funkar bra, har bara en sån och en insatskamin hemma.

Bygget kommer nog inte igång i år med tanke på att det ska fram bygglov och sånt tjaffs.

Angående pris på material så har även jag som yrkesman svårt att hitta priser som slår tex Byggmax, även med mina ganska bra rabatter hos yrkesbutikerna. Håll dock ett öga på kvaliteén.
Hade byggt med L för att slippa kallras.
Om bygget ligger i direkt anslutning till huset och du tex lägger en tvättstuga eller liknade i den så kan du eventuellt utnyttja rot. Svårt att bedömma utan ritning, men lusläs reglerna. Kan du hävda att det är en ut/tillbyggnad av hus så....
Bygg lösvirke, du snickrar ihop väggarna liggande o reser hela stommar. Går snabbt. Dessutom blir de exakt lika när du bygger dem liggande ovanpå varandra.
Spännande att följa

Angående pris på material så har även jag som yrkesman svårt att hitta priser som slår tex Byggmax, även med mina ganska bra rabatter hos yrkesbutikerna.

Jag handlar också mycket där, men faktiskt så är Bauhaus billigare när det kommer till regelvirke. Oftast bättre kvalité också.
Jag har 20% företagsrabatt på lokala bygghandeln men deras virke brukar vara så jävla krokigt och vint så att jag undviker gärna att handla där om det inte är nåt skit jag ska bygga.

Det där beror helt på vilken luftvärmepump du köper.

Köper du en som är avsedd att användas i nordiskt klimat så grejar den det utan problem. Dom som inte är specifikt avsedda för vårat klimat får givetvis ganska stora problem när temperaturen sjunker.
Visst. Värmefaktorn sjunker när det blir kallare ute men i ett garage har man ju inte 20 grader jämt heller. där brukar man ju nöja sig med att ha några plusgrader och sedan värmer man på med en byggfläkt eller något sådant dom tillfällen man ska vara där och greja.

Tyvärr så har det historiskt varit så att en del försäljare av luftvärmepumpar inte har brytt sig om vad som säljer för skit utan krängt pumpar för kontinentalt klimat och då fryser utomhusdelen igen när det blir 20 minusgrader. Så luftvärmepumpar har ett oförtjänt dåligt rykte.

Edit/ En kompis till min smällde upp ett garage på 160kvm med färdiga väggsektioner klädda med plåt på in/utsida och sedan isolering i mitten (polystyren/frigolit?). Smidigt, går fort och antagligen priseffektivt. Jag kan kolla med honom vad det kan kosta och om det finns så små garage. Hans är dessutom 8m högt eller nåt, kanske lite väl om du bara ska skruva skyline :gnissla

jag är nyfiken på detta och tar gärna emot mer info om pris, utförande och iloleringsvärde.
Samt givetvis bug tekniken. Vad har man för material där man normalt har stolpar och reglar?
Dras elen utanpå väggen?

rot avdrag gäller garage om garaget sitter ihop med huset + att du måste uppfylla något av dessa krav!
1. 75% av totala längden på garaget ska sitta ihop med huset.

2. du ska kunna ta dig direkt från huset in till garaget.

Uppfyller du inte dessa krav så är det nybyggnation.

jag är nyfiken på detta och tar gärna emot mer info om pris, utförande och iloleringsvärde.
Samt givetvis bug tekniken. Vad har man för material där man normalt har stolpar och reglar?
Dras elen utanpå väggen?

Jag ska se om jag kan få fram lite mer info om bygget.
Byggtekniken går ut på att du gjuter en platta där du samtidigt ställer ut fästpunkter för de bärande stålstolparna (H-profil har jag för mig) i vardera hörn samt var 4:e meter om jag inte minns fel.
Sedan bygger man upp ett stålskelett som de färdiga väggsektionerna fästs i och takstolar läggs på och taket kommer jag inte ihåg hur det var uppbyggt men antagligen nån form av sandwich-konstruktion.
All el dras utanpå ja och allt skruvas enkelt upp med självborrande plåtskruv överallt och sedan stegar i tak för el samt vajerhängda lysrör.

Jag kanske ska upp dit i helgen och låna lite verktyg och kan då ta några bilder på bygget och fråga lite mer om leverantör osv.

Såhär ser garaget ut hemma nu, 2a rundan med utvändig målning är inte helt klar, portana är beställda och väntas på, ska fylla (:banana) upp runtomkring så man kommer förbi och fram, målning invändigt, inget jävla spacklande då det bara är ett garage..

Bifogat

• IMAG0207.jpg
    IMAG0207.jpg
    232.5 KB · Visningar: 105
Såhär ser garaget ut hemma nu, 2a rundan med utvändig målning är inte helt klar, portana är beställda och väntas på, ska fylla (:banana) upp runtomkring så man kommer förbi och fram, målning invändigt, inget jävla spacklande då det bara är ett garage..

Ser riktigt fint ut :tummenupp Byggkostnader? Någon ritning?
Vad är det för förvaring längst till höger? Dieseltank?
Något sådant skulle man vilja bygga, dock får det bli i framtiden.
Lite dåligt intresse för garage från övriga i familjen :gnissla

Det tar ca 1 minut att spackla varje skarv på gipsskivan och kanske 30 sekunder att slipa, så att det duger i ett garage...
Jag skulle då inte måla utan att spackla, helvete vad jag skulle störa mig på det. Men sen är jag pedant också förvisso...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick