Bygga garage?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Jag snubblade över en tomt som jag tillika fått loss billigt och på ett bra läge. Prio 1 blir givetvis garage och tanken är att bygga för 1 bil med tillhörande förrådsdel med betongplatta (finns det alternativ?). Tanken är att ta i lite extra så man i nödfall skulle kunna köra in 2 bilar (kommer inte att hända men så man får en uppfattning om tänkt storlek) samt förrådsdelen på kanske 7-8 kvm (vild gissning)

Till saken hör att jag inte har en aning om kostnader för att bygga något liknande. Vad kostar det att gjuta t.ex. ? Vad kan man räkna med för virkeskostnader osv, vad kan totalkostnaden landa på när man bygger själv?

Jag kommer att bygga strikt efter ritning och med ett visst snickarstöd eftersom viljan finns men erfarenheten saknas.

Ös på med ideer och kostnadsförslag osv. :banana

Jag har gjutit min platta själv har kostat under 3000kr ca 43 m2.
Kostnad för virke vet jag ej har sågat mitt själv så det blev gratis.

gsxr1200 skrev:
Jag har gjutit min platta själv har kostat under 3000kr ca 43 m2.
Kostnad för virke vet jag ej har sågat mitt själv så det blev gratis.
Grattis :tummenupp

3000 papp låter väl billigt för en platta. Innan gjutning så ska det grävas lite, geo-duk, en drös med sten, markisolering är ingen dum idé, armering, bygga form, och sedan cement. Känner man någon med betongbil så brukar det kosta 1200 spänn/m3, 1m3/5-6m2. Skall det bli bra så krävs det lite prylar, som vibrator, och nått att "glätta" slipa ytan så det blir snyggt. ´

Blip, virket är inte så himla dyrt, det som kostar är vilken dörr/dörrar, fönster som du vill ha, om det skall vara isolerat, värme osv. Men om du ändå skall bygga, TA I, inte mycket dyrare att bygga när du ändå håller på, du blir bara förbannad efteråt, och tänker...Varför byggde jag inte större, när jag ändå va igång :huvet

Lycka Till!

BiB skrev:
Varför byggde jag inte större, när jag ändå va igång :huvet

Lycka Till!

Precis det säger min farsa varje år när vi har varit dit och lämmnat våra hojar på vinterförvaring, han har byggt carport åt sina bilar + en som står där på förvaring + att han får vinterförvara sin hobbybil på annan ort...

Han trodde aldrig att han skulle behöva utnyttja hela sitt garage :hihi

Hm 30-50kkr var precis vad jag ville höra :D Det passar min plånbok perfekt!

Jag tänker så här att jag gjuter platta och bygger stomme och har det som stor carport tills stålarna finns för att köpa portar/dörrar samt isolerar i efterhand.

Isolerat ska det såklart vara annars har man ingen glädje av garaget om vintern
:)

Vad tror panelen om det? Bra/dåligt?

Blip skrev:
Hm 30-50kkr var precis vad jag ville höra :D Det passar min plånbok perfekt!

Jag tänker så här att jag gjuter platta och bygger stomme och har det som stor carport tills stålarna finns för att köpa portar/dörrar samt isolerar i efterhand.

Isolerat ska det såklart vara annars har man ingen glädje av garaget om vintern
:)

Vad tror panelen om det? Bra/dåligt?

Det är en bra idé att börja bygga carport och sedan bygga upp väggar efterhand som kulorna rullar in.

Självklart skall det isoleras. :tummenupp

Har en betongblandare till traktor fungerar utmärkt. Cement kostar ca 800kr+m per ton, gjutsand betalade jag 700kr för 9 m3 hemkört.
Byggde på en riven jordkällare så det behövdes väldigt lite fyll.
Isolering är inte direkt billigt men man får leta gav ca 150 kr balen vet inte exakt m2 men det är väl ganska lika mellan olika tillverkare.
Nu håller jag på med elen och det kostar endel.
Och som sagt dörrar och fönster kostar men letar man så skiljer det mkt mellan olika firmor.
Gipsskivor inköptes på obs 49kr/st mot lokala byggaffär ca 85kr/st.
Så det lönar sig att leta länge och väl.

Kolla annars på dessa "färdiga" garage som man kan köpa. 36 000 för ett 6*9m är inte fy skam, då behöver man bara fixa bottenplattan och lite el. man brukar se reklam för dessa i Vi i villa. Min gissning utan en allt för avancerad grund är att man kan klappa upp skiten för under 60´ och sen till kommer inredning så som vad du ska ha på väggarna mm. Så en total kostnad under 100´är möjligt och då har du ett jäkla bra garage.

Att gissa på grund är väldigt svårt eftersom vi inte sett förutsättningarna, är det berg så blir det billigt medans har du 50m grålera under så kan det bli dyrt.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...