Bygga hus med svart arbetskraft

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
satt på en fest med några polare ikväll och dom började snacka om bygga hus med svart arbetskraft , och jag sa att då är man ju riktigt puckad och gör nått sånt , och då säger min polare , jag köper allt virke och allt sånt och bygger huset tillsammans med min far och tar in folk för att hjälpa oss me att bygga huset .Polarns far har välldigt mycket penqar kan tilläggas , och sen säger han att alla kan köpas för pengar....

inget kan hända säger han , ......
jag försöker motbevisa honom , men jag kan inte eftersom jag
är så pass full.....
--------------------------------------------

hade man kunnat göra så , så hade ju för fan alla byggt hus svart..
så vad kan jag trycka ner i gommen på honom o säga att det kommer
gå åt helvete , han tror att allt är möjligt bara för hans farsa har välldigt mycket cash--

hur som helt vad går åt helvete om man bygger ett helt hus
med tex , sin far och svart arbetskraft....
måste trycka ner det i halsen på honom vid nästa kafferep hehe...

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Är allt gjort enligt standard osv så är det väl helt okej.
Varför skulle man inte få bygga ett hus själv och med hjälp av kompisar?
En snickare har ju säkert elektriker, rörkrökare och betongare mfl i bekantskapskretsen, jobbar dom hela dagarna med att bygga hus och en av dom bestämmer sig för att bygga ett eget hus kan det ju inte vara några problem med kunnandet.
Och man måste väl få hjälpa en kompis gratis (svart) utan att någon kan komma och säga något.

Men jag kan ju ha fel, skål :tummenupp

Kneedrag

Guest
Säg till han att kolla byggfusk tvprogrammet som visas på tv4.

Många konkursade byggfirmor med dåligt utförda byggjobb, där de i sin hand anlitat svartjobbare. Fast det framkommer lite snällt i programmet.

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Bara för att du att betalar svart, betyder väl inte att det blir ett sämre jobb gjort ? Det beror väl mer på människan som gör jobbet. Som Yabba sa, så har man kontakter i byggsvängen, så man man ju alltid fråga om nån vill tjäna lite extra pengar, vet man att personen i sig gör ett bra jobb, så så spelar det väl ingen roll om det är svart eller vitt ???

Angående om det går eller inte, så har jag fan ingen aning, men betalar människor man känner svart, så tror jag det blir problem att bevisa att det är ett svartbygge, då man alltid kan säga att dom bara hjälpt till... eller?? kan ha fel !!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Inget som säger att det blir bättre gjort om det är betalda med vita pengar än svarta.

Däremot så om det är gjort med vita pengar så har du lite mer att sätta emot om det går galet, och det finns försäkringar som täcker olyckor, misstag osv. Är ju lite svårt att få någon att göra om ett badrum om det är felbyggt när det inte finns några kvitton.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Den här debatten borde inte primärt handla om huruvida svarta respektive vita jobb är sämre eller bättre utförda. Det som kan bli riktigt dyrbart med svart arbetskraft är om det händer en olycka.

Anlitar du ett gäng svartjobbare, ansvarar du personligen om något händer genom det principalansvar som åvilar "arbetsgivare". Om en 25-åring ramlar ner från en ställning och bryter nacken kan det kosta dig åtskilliga miljoner i skadestånd när killens inkomstförluster skall ersättas. Eftersom det inte är helt ovanligt med olyckor på byggarbetsplatser, skulle jag avråda från att bygga ett hus med svart arbetskraft, i synnerhet som privatperson.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vet många som byggt hus mer eller mindre svart (jobbar själv som rörmokare).Det som kan bli jobbigt är om det skulle bli något tex vattenskada när det är ganska nytt och man inte har kvitton på vem som gjort vad. Kan bli svårt att få hjälp av försäkringsbolagen.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Om hans far nu har så väldigt mycket pengar så borde de väl kunna göra det på lagligt sätt eller?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Orkat inte läsa hela tråden men...

Sker det en arbetsplatsolycka för någon av de svartjobbande sitter din kompis brunt till, allt ansvar faller då på honom.

Är det någon byggdetalj som strular finns det inte heller någon han kan vända sig till för garantiarbetet.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Är allt gjort enligt standard osv så är det väl helt okej.
Varför skulle man inte få bygga ett hus själv och med hjälp av kompisar?
En snickare har ju säkert elektriker, rörkrökare och betongare mfl i bekantskapskretsen, jobbar dom hela dagarna med att bygga hus och en av dom bestämmer sig för att bygga ett eget hus kan det ju inte vara några problem med kunnandet.
Och man måste väl få hjälpa en kompis gratis (svart) utan att någon kan komma och säga något.

Men jag kan ju ha fel, skål :tummenupp
Helt rätt! Tjänster och gentjänster när det gäller arbeten är hantverkarnas bonussystem kan man nog säga :) Och det är väll inget fel på det?

Till ts
Varför skulle det inte gå?

Oftast är det dom duktigaste hantverkarna som jobbar "dubbelt" eftersom det är dom driftigaste plus att när det gäller svartjobb är ditt rykte det som ger dig jobb, du är ju s.a.s ditt eget företag.

en Person (a) ska bygga ett hus, han blir tipsad om en snickare (b) som kan hjälpa honom med dom svåra sakerna, b känner en rörmokare(c) som kan fixa vattnet.

Om c gör ett pissigt jobb kommer a bli sur på b och b kommer inte tipsa c om fler sido jobb. alltså gör c ett så bra jobb han kan för att få fler jobb.

Så jag kan inte se varför det skulle bli ett sämre hus? Och risken för att skatteverket knackar på är rätt liten.

Men om b och c är kringresande å därför inte bryr sig om sitt rykte då dom alltid flyr från det så är det bäddat för dolda fusk

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Han blir nog duktigt sköntaxerad när skattemyndigheterna får nys på det. Alla är ju av någon outgrundlig anledning svartsjuk på alla andra grannar i Sverige. Så fort någon granne tar upp hammaren och lägger spik i västen så ringer halva kvarteret alla myndigheter för att kolla att allt är vederbörligt byråkratiserat.

Inte ens när din polare bevisar att han tillhör amish-folket och alla polare ser ut som de oxå kom från 1880-talet så kommer skattemyndigheterna känna medlidande.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Då måste jag fråga er som argumenterar 'emot', man får alltså inte bygga hus själv? Täcker inte ens vanliga olycksfallsförsäkring skador som skulle kunna uppkomma om man bygger hus på fritiden?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Då måste jag fråga er som argumenterar 'emot', man får alltså inte bygga hus själv? Täcker inte ens vanliga olycksfallsförsäkring skador som skulle kunna uppkomma om man bygger hus på fritiden?

Visst gör den det, men den täcker inte tredje part, alltså den du lejt för att göra det här för svarta pengar och om den personen trillar och bryter nacken så är frågan om han tar det på sin försäkring eller om han stämmer dig... det är sånt du aldrig vet förräns det händer.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Visst gör den det, men den täcker inte tredje part, alltså den du lejt för att göra det här för svarta pengar och om den personen trillar och bryter nacken så är frågan om han tar det på sin försäkring eller om han stämmer dig... det är sånt du aldrig vet förräns det händer.

Det måste ju vara ganska svårt att få ut något från han som bygger? Om man har en kompis som besöker byggarbetsplatsen och gör illa sig, skulle han också få ersättning? Om någon smyger in på natten och skadar sig, kan denne få ersättning från byggherren? Dessa händelser är lika osannolika som att man skulle bli skadeståndsskyldig till en "svartjobbare" skulle jag tro.

"Svartjobbaren" är ju där av egen fri vilja, vad jag hört får han ha egen försäkring. Inte tror jag hans försäkringsbolag kan neka honom ersättning, att hjälpa en vän att bygga är inte förbjudet.

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
gixx 600 ban/gata
Det är väldigt svårt för skattemyndighet, facket och div andra intastanser att det är svart arbetskraft och inte kompisar som hjälper till.
Är själv snickare och har varit "kompis" på många villor garage och dyl, där både facket och skattmasen kommit på besök.
Det som är viktigt om man ska bygga och anlita "kompisar" är att det finns nån i vänskapskretsen eller en själv känner till dom som ska anlitas.
Det är också viktigt att all större del av vatten/avlopp och el görs vitt, annars kan det bli problem vid försäljning eller försäkringsfrågor.
Bygg gärna svart men gör det med försiktighet och nyfikenhet.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Du har ett ansvar för personer som arbetar på dina projekt. Allt svartjobbaren behöver få klargjort är ju just att han jobbade mot betalning. Det räcker ju med ett trovärdigt vittnesmål om att han jobbade där regelbundet. Sedan kommer en domstol snabbt att komma fram till att det förelåg ett arbetstagar-arbetsgivar förhållande. Svartjobbaren kan enkelt visa regelbundna insättningar av lön osv. även om han betalas kontant så sätter ju han in pengarna själv.

Dessutom kommer svartjobbaren säkert få med sig facket på detta.
Riskerna är rätt så stora. Själv tror jag förklaringsmodellen polare "besökte" bara, alternativt hjälpte till frivilligt håller ruskigt "tunt" i en domstol.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag och farsan byggde ett hus, tillsammans med flera andra (oavlönade) bekanta.

Elinkoppling är gjord av behörig elektriker, VVS är gjord av en rörmokare, och våtrummet av en våtrumsfirma.

Så alla försäkringar gäller, det finns papper på allt.

Men resten av husbygget (95%) gjorde vi helt och hållet själva med gratishjälp.
Inget konstigt med det!

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Det stora problemet är att snubben som bryter nacken sannolikt bara har en sedvanlig olycksfallsförsäkring. En sådan försäkring ger normalt inte full ersättning för arbetsoförmåga. Om folka inte vill fatta vilka risker detta medför , fine. Dock är det inte smart att argumentera för att det är riskfritt att ha svartarbetare som jobbar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Istället för att betala dem för det jobb de har utfört så kan du alltid "köpa" något av dem för en summa som motsvarar utfört arbete.
Jag antar att han argumenterar för att ta in bekanta som ska utföra arbetet åt honom? Annars känns det ju meningslöst att anlita svart arbetskraft när det istället finns polacker som jobbar billigare än svart arbetskraft.
När jag gör svartjobb (vid sidan om det vita, inga stora jobb) tar jag allt mellan 150-200:- beroende på vad som ska göras, polacker kan man ha vitt för mindre än det.

Att det inte finns personförsäkringar kan man ju se som ett problem eller så skiter man i det och ser till att folk har egna försäkringar som täcker om de skulle råka skada sig utanför hemmet eller deras egna arbetsplats.
På hemförsäkringen kan man göra ett tillägg som kostar typ 300:-/år som täcker skador åsamkade av 3:a part i ditt hem. Det gör det inte på den vanliga försäkringen utan kravet är att de ska vara försäkrade och betala dina skador.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning