Bygga hus + stort garage i Stockholm

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Jag och damen har totalt ledsnat på att försöka hitta någon gammal kåk och bosätta sig i. Efter 3 år av jag vet inte hur många visningar har vi gett upp våra försök i att hitta något som uppfyller våra krav kontra vad vi har råd att betala.

Nu till själva kärnfrågan:

Vi har nu börjat leta tomt runt om södra Stockholm, men träffat på ännu ett problem, storleken på komplementsbyggnaden (garaget). Enligt gällande planer i samtliga områden vi har tittat på tillåts max mellan 40-50m2 garage totalt vilket enligt mitt tyckande är åt helvete för litet. Har 5 hojar idag och ett slumrande bilintresse som fått stryka på foten pga brist på garageplats.

Nu till själva frågan. Om jag bygger fast garaget med huset, dvs huvudbyggnaden. Räknas garaget då som en komplementsbyggnad eller som en del av huset? Flummig tanke kanske, men om jag bygger ett garage på säg 70m2 som en del av huset så borde man kunna komma undan, eller?

Krångligt är bara förnamnet..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Då bör du komma runt det ja. Ring kommunen du ska bygga i och fråga ansvariga, man brukar inte behöva mörka sådana saker för att komma runt det utan de kan säkerligen ge dig tips och råd angående det istället.
Säkerligen kan detaljplanerna tolkas annorlunda mellan olika kommuner men i min värld faller komplementet ut och blir en del av huvudbyggnaden istället. Men vad har du för maxarea på huvudbyggnad är ju då frågan istället?

I värsta fall får du bygga garage med källare :crash

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En kompis på rejsa bygger hus nu, källare med 3m takhöjd, det fick inte vara ett rum bara, han är tvungen att sätta en vägg som avdelare i källaren men en 2m bred dörr så funkar det för honom iallafall. Källaren är avsedd att användas som garage/mekrum med lyft.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Mors!

Jag och damen har totalt ledsnat på att försöka hitta någon gammal kåk och bosätta sig i. Efter 3 år av jag vet inte hur många visningar har vi gett upp våra försök i att hitta något som uppfyller våra krav kontra vad vi har råd att betala.

Nu till själva kärnfrågan:

Vi har nu börjat leta tomt runt om södra Stockholm, men träffat på ännu ett problem, storleken på komplementsbyggnaden (garaget). Enligt gällande planer i samtliga områden vi har tittat på tillåts max mellan 40-50m2 garage totalt vilket enligt mitt tyckande är åt helvete för litet. Har 5 hojar idag och ett slumrande bilintresse som fått stryka på foten pga brist på garageplats.

Nu till själva frågan. Om jag bygger fast garaget med huset, dvs huvudbyggnaden. Räknas garaget då som en komplementsbyggnad eller som en del av huset? Flummig tanke kanske, men om jag bygger ett garage på säg 70m2 som en del av huset så borde man kunna komma undan, eller?

Krångligt är bara förnamnet..

Skicka ett pm med info så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tänkte samma tanke som TS, men fick stopp från kommunen (Täby)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En kompis på rejsa bygger hus nu, källare med 3m takhöjd, det fick inte vara ett rum bara, han är tvungen att sätta en vägg som avdelare i källaren men en 2m bred dörr så funkar det för honom iallafall. Källaren är avsedd att användas som garage/mekrum med lyft.

Bärande vägg eller bara som brandcell? Om det inte är bärande så får man ju ta bort den sedan utan bygglov :)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
biyta är väl alltid biyta, det beror ju liksom hur man klassar den vid ritandet av huset (och då enligt vad detaljplanen säger), man får ju inte bo i på biyta och inte utnyttja boyta som garage som jag förstått det iaf, tex på grund av brandrisk osv...
Ett sätt kan ju vara att bosätta sig utanför stadsplanerat område, tex köpa avstyckad mark av nån bonde, då tror jag man har mycket mer möjlighet att göra lite som man vill?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur funkar det med friggebod som motorcykelgarage?
Om jag förstått rätt, så har väl ytan ökat till 20 kvadrat.
Det borde räcka som garage till cyklarna, så kan man meka i bilgaraget.
Även om 40 kvadrat i min värld är en ganska liten yta om man skall få plats med bänk, lyft och lite verktyg och ändå ha plats för bilen.

Jag tycker (som vanligt) att man skall söka sig utanför stadsplanerat område.
Det underlättar om man har högljudda intressen.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Vid halvårsskiftet blir det tillåtet att bygga 25 kvadrat stort bostadshus som kan användas som permanentbostad utan bygglov. Alltid nåt.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article18309072.ab

Edit: svar på frågan: Du ringer kommunen och kollar detaljplanen. Den totala byggytan brukar vara x kvm eller x% av tomtstorleken.

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vart kollar ni tomt? Slentriankollar hus i sthlm.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bärande vägg eller bara som brandcell? Om det inte är bärande så får man ju ta bort den sedan utan bygglov :)

Bör vara icke bärande vägg iom att han fick rita till den i efterhand, tack för tips :hej

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA