Bygga ihop en fungerande motor av två rasade

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Har 2 stycken rasade motorer till FZR600 stående och tänkte bygga ihop en fungerande av dessa.

Motor 1: Lager i lådan rasat vilket även tagit med sig ingående axel i lådan. Förövrigt OK..

Motor 2: Saknas en bit ur en kolv och vevlagret på den cylindern verkar inte finnas längre (stora glapp i storänden), men lådan är helt OK..

Blocken är OK på båda, så vilket block bör jag basera den "nya" motorn på ? Är det bättre att vevaxeln siter kvar i sitt ursprungliga block eller är det bättre att behålla växellådan i sitt ursprungliga block eller är det skit samma ?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag skulle utgå ifrån den som har hela motordelar och byta växeldelarna.

Mats
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Ja, det är ju klart enklast. MEN skall du ändå riva så varför inte byta minst ringar, lager & packningar i hela maskinen. Då slipper du göra om det inom överskådlig framtid...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag skulle utgå ifrån den som har hela motordelar och byta växeldelarna.

Mats

Det är min erfarenhet också. Köra så och se att allt fungerar och gå igenom motorn till hösten/vintern istället och mäta upp kolv, kolvringar mm mm ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hjälpte en ung olycklig ägare att fixa en sönderkörd växellåda i en sån där för några år sedan. Vad jag minns så kan man inte dela blockhalvorna med mindre än att plocka av cylindrarna på dessa motorer, ty det sitter en radda blockskruvar uppifrån, vilka man först kommer åt efter att ha demonterat cylindrarna. Så jag tror att det kan vara hugget som stucket vilken motor man satsar på här. Dvs det blir ny cylinderfots- och toppackning, bort med kam och hela skiten samt helst nya ringar, oavsett om man väljer motorn med frisk drivända eller motorn med frisk transmissionsända.
 
Last edited:

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Japp, det stämmer, blockhalvorna är ihopskruvade med 2 "dolda" bultar under cylindrarna så allt måste isär för att kunna klyva blocket och dessutom ytterligare en skruv gömd bakom oljepumpsdrevet, tog ett tag innan jag hittade den :)

Båda motorerna är nu iaf helt isär och jag kör på era förslag och använder blocket där vev/cylindrar är ok. Motorn kommer tills vidare bara att sitta i ett chassi som jag kommer köra lite grusvägar med så ringar osv och bryr jag mig inte om då det inte är hela världen om det inte är i toppskick..
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top