bygga lambdamätare?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
ja, det figurerar ju en mängd olika ritningar på sånadär. nån som har kännedom hur det funkar? just nu har jag lånat en skitdyr men bra lambdamätare, men killen som lånar ut den lär inte glömma att jag har den.. :3freak

dyrt att köpa en för 3-4000

ännu dyrare att köpa Dyrojets bredbands för 6000

billigt att lö ihop en för ett par hundra. sond har jag..



eller kan man va så ful att man åker med en vanlig volmätare?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Alla som kan användas med en vanlig lambdasond är bara voltmätare, det kvittar vad dom säjer så går det ändå bara att se om man är rik eller mager, inte hur mycket. Det ända som funkar vid annat än lambda 1 är bredbands lamder coh då måste man ha en riktig styrbox, funkar inte med voltmeter där. Jag kör med en sån här http://www.prd.se/
Rätt stor så det är inget man vill köra runt med jämt. Finns oxå nån i Australien som nog tom var lite billigare men jag hitta inte länken just nu.
Vill du ha en vanlig mätare så har jag nog en hembyggd kvar, 100:- ink frakt. Men den kommer utan låda http://www.stabbarps-auto.com/images/lambda1.jpg
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
den där du bygger, är den tillräcklig för att lita på? kan jag ringa dig??, för jag är bra på massa saker utom att skriva på tangenter, jag får kramp snart!!
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tja, den visar rik eller mager. Om du inte pillar på trimpoten och kopplar in den rätt (bra jord och inte för tuna kablar) så bör den visa rätt i flera hundra år ;-)
Ring gärna. 0413-15724
Jörgen
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Om någon funderar på att köpa en bredbandslambda så kan jag av egen erfarenhet säga att man ska styra bort från Innovatives produkter. Jag vet att det finns olika åsikter om det, men jag är inte ensam om att råka ut för dålig produkt och dålig support från det företaget.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Lånar tråden lite.

Fungerar lamba till tvåtakt också eller blir allt fel då?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fox 2 skrev:
Lånar tråden lite.

Fungerar lamba till tvåtakt också eller blir allt fel då?


Vet inte om avgastempen räcker till..? Dessutom lär väl lambdan kläggas igen ganska snabbt så fast montering är väl inte att rekomendera
 

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
Bredbands lambda givarna e klyddiga att ha att göra med....

Lambda på 2-takt e inte att rekomendera efter som dom linjära ("bredbands") lambdagivarna inte klarar av olja i avgaserna utan blir förstörda.....

Linjära lambdasensorer kan med fördel användas vid alla avgastemperaturer från rumstemperatur och uppåt, temperaturen är nämligen reglerad med ett värmarellement.

Kör man turbo får man vara försoktig då riktigt hög temp kan skada givaren.

Dessutom så lär man inte få riktiga värden från lambda givaren av en tvåtaktare då en stor del av luft/bränslet går rakt igenom vid spolning av cylindern.

/C
 
Last edited:

c.xp

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZR 1000
Alla vettiga och moderna lambda-mätare idag är av typen "värmda".
Det innebär att det finns ett värme-element i sonden som regleras av motorns styrenhet (eller lambdamätaren). Om sonden är för kall vilket den lätt blir om den inte placeras exakt på rätt ställe eller motorn går med för för fett lambda (=för kalla avgaser) eller för magert lambda (=för varma avgaser),
ja då kommer sonden att äta fel. Därför har man ett värmningsystem inbyggt, detta reglerar värmen exakt i sonden så att den mäter rätt. Att köra med voltmeter kommer därför att ge fel resultat. Har Du en äldre typ av sond utan värmning då kommer du att ha ett mindre noggrannt resultat.
/Christian
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Är det en vanlig smalbandslambda du menar här?
Hur reglerar styrenheten värmen till sonden?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har bestilt Dynojet sin lambda.
Kommer tilbake senere med "test" av den ( men sikkert ikke før mitten av Juni... )
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top