Bygga Ljuddämpare? [Slip-on till 4-takt]

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Tja!

Jag har en Yamaha MT-03, som jag tycker låter liiiite för klent tyvärr. och så börjar jag leta efter slip-ons på nätet och hittar att det kostar hejdlösa mängder pengar med ett par.

Intresserad av att bygga saker som jag är, vill försöka tillverka en(två) egen (egna) slip-on(s) med insats och hela köret, som är LAGLIG(A) med insatsen i.
Men tyvärr har jag inte gått fordon, så jag har ingen aning om hur en ljuddämpare till en fyrtaktsmotor ser ut inuti.

Hjälp mig någon? Det skulle vara guldvärt om någon kunde göra en skiss åt mig i något program :)

Att tänka på kan kanske vara att det är en enstånkare.

Tack på förhand

mvh

Erik
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Du har ett perforerat rör inuti ett större skal (det du ser utifrån). Mellan det pressar du in t ex glasull.
 

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Har den en cylinder och två ljuddämpare?

Nej, en cylinder en ljuddämpare med två utgångar :)
men eftermarknadsljuddämparna är 2 st istället för en "låda" som orginalet är.

Du har ett perforerat rör inuti ett större skal (det du ser utifrån). Mellan det pressar du in t ex glasull.

så vad jag i princip behöver göra är en burk fylld med ull och ett rör i mitten?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
så vad jag i princip behöver göra är en burk fylld med ull och ett rör i mitten?

Ja, det perforerade röret bör vara samma diameter som röret du ansluter mot. Sedan kan ytterskalet se ut lite hur som helst beroende på hur det ska byggas in mot hojen. Runt, ovalt, med plana eller koniska gavlar t ex.

Om du tittar in i ett slipon så ser du rakt igenom hela ljuddämparen via det perforerade röret. Billjuddämpare och vissa hojdämpare original (t ex till ER6) är i stället av kammartyp där lådan har flera kammare med rör emellan så avgaserna måste vända flera gånger för hitta ut så att säga. Det dämpar mer men kostar också effekt.

Perforerade rör kan du köpa av t ex www.ferrita.se:

perfror.jpg
 

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Ja, det perforerade röret bör vara samma diameter som röret du ansluter mot. Sedan kan ytterskalet se ut lite hur som helst beroende på hur det ska byggas in mot hojen. Runt, ovalt, med plana eller koniska gavlar t ex.

Om du tittar in i ett slipon så ser du rakt igenom hela ljuddämparen via det perforerade röret. Billjuddämpare och vissa hojdämpare original (t ex till ER6) är i stället av kammartyp där lådan har flera kammare med rör emellan så avgaserna måste vända flera gånger för hitta ut så att säga. Det dämpar mer men kostar också effekt.

Perforerade rör kan du köpa av t ex www.ferrita.se:

Tack så mycket!

Nu behöver jag bara veta hur jag ska göra för att få dämparen att bli laglig i dB. och hur man bygger för grövsta ljud. någon som har denna kunskap?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tack så mycket!

Nu behöver jag bara veta hur jag ska göra för att få dämparen att bli laglig i dB. och hur man bygger för grövsta ljud. någon som har denna kunskap?
Bild på bakändan på en MT-03 från yamaha-motor.se
2007_MT-03_Photo_04_tcm36-140140.jpg

Är hålen ens så stora att man kan få in lillfingret? :hihi

Finns det inte möjlighet att modifiera originalljuddämparna? Eller vill du ha kvar de intakta?

Enkelt sagt så brukar ett öppet avgassystem som inte hindrar avgasernas framfart så särskilt mycket låta mycket. Och tvärt om. Så en sån db-insats som finns till vissa slip-on fungerar genom att de har en mindre diameter än ljuddämparen i övrigt eller går in i ljuddämparen i en vinkel så avgaserna inte bara kan fara rakt ut.
 

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Bild på bakändan på en MT-03 från yamaha-motor.se

Är hålen ens så stora att man kan få in lillfingret? :hihi

Finns det inte möjlighet att modifiera originalljuddämparna? Eller vill du ha kvar de intakta?

Enkelt sagt så brukar ett öppet avgassystem som inte hindrar avgasernas framfart så särskilt mycket låta mycket. Och tvärt om. Så en sån db-insats som finns till vissa slip-on fungerar genom att de har en mindre diameter än ljuddämparen i övrigt eller går in i ljuddämparen i en vinkel så avgaserna inte bara kan fara rakt ut.

Ja men precis.. men ju mer den stoppar... desto sämre effekt också..
vill hitta en rimlig balans, där jag kan både hålla mig under vad som är tillåtet och samtidigt kunna ta ur insatsen för att jävlas med grannarna, så att säga. :tummenupp

och... jaa, helst vill jag ha kvar orginal, i fall att jag behöver sälja den med orginalsystemet. dessutom kanske något går snett.. och då är det inte lika roligt längre.

antingen får jag själv börja skissa på något, eller så kan ni väl hjälpa mig och många andra som också är intresserade av detta :)

vore asgrymt :yoparty

men tack för alla svar hittils!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om du kommer på ett bra sätt att få bort popnitarna som håller bakstyckena på originalljuddämparna så kan du antagligen tillverka en alternativ insats.

Är du osäker - Starta en tråd angående eventuellt avlägsnande av popnitar.
 

Black_Devil

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 690 SM -07
Varför inte utgå från någon av de Simons ljuddämpare som bl.a. Mekonomen säljer? De finns i lite olika storlekar och utseende. Därefter kan du laborera med hur mycket ull du ska ha. Allt för höga db kan minimeras med hjälp av att
man sätter en gängad skruv med några muttrar på i slutet av systemet. Detta resulterar i att ljudet slås sönder mot muttrarna. Sedan är det bara att välja om grannarna ska få sova eller inte. :)
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
se till att stoppa den där glasullen riktigt hårt bara så lär de bli ett gött ljud....
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
..

:cdevil :va Låter som du behöver hjälp..

Har du tänkt att besiktiga hojen så skall burkarna var ce- godkända ..

Mottryck och flödeshastighet på encylindriga motorer har jag fått för mig att det är viktigt för både prestada och hållbarhet..

Det finns en anledning till att burkarna är jävligt dyra :huvet
 

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
:cdevil :va Låter som du behöver hjälp..

Har du tänkt att besiktiga hojen så skall burkarna var ce- godkända ..

Mottryck och flödeshastighet på encylindriga motorer har jag fått för mig att det är viktigt för både prestada och hållbarhet..

Det finns en anledning till att burkarna är jävligt dyra :huvet

aj fan! det var bra att du upplyste mig om detta.

men fy fan vilken rip off det är med 8-12 000 för ett/två slip-on(s)!
ibland hatar jag lagar ^^ :huvet
numera ska allt vara ce-godkänt. man kanske ska starta ett bolag som konkurrerar med "CE" då kanske man kan pressa lite priser på tester :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
aj fan! det var bra att du upplyste mig om detta.

men fy fan vilken rip off det är med 8-12 000 för ett/två slip-on(s)!
ibland hatar jag lagar ^^ :huvet
numera ska allt vara ce-godkänt. man kanske ska starta ett bolag som konkurrerar med "CE" då kanske man kan pressa lite priser på tester :tummenupp

CE är en europastandard och knappast något som går att konkurrera med...

Du får inte besiktiga med slipon oavsett då det bryter helfordonsgodkännandet så en ev CE märkning spelar ingen roll.

Låter som du behöver hjälp..

Mottryck och flödeshastighet på encylindriga motorer har jag fått för mig att det är viktigt för både prestada och hållbarhet..

Mottryck är inte helt oviktigt men det är knappast så att man kan misslyckas särskilt katastrofalt såvida man håller sig inom rimlighetens gränser. Originaldämparen är ju inte direkt ett under av genomtänkt konstruktion utan snarare ett resultat av önskan att få ner ljudnivån så långt det går så har man då möjligheten att skita lite lagom i dämparförmåga är det svårt att få ett system som levererar mindre effekt.
 
Last edited:

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
jag vill ha bättre ljud!! :huvet :gråta

fan för alla rättigheter och annat bullshit! låt mig jävlas med min omgivning bäst jag vill!

jaja.. jag får väl börja jobba lite.. :rolleyes:

förjävligt av yamaha att inte ha insatser..
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
CE är en europastandard och knappast något som går att konkurrera med...

Du får inte besiktiga med slipon oavsett då det bryter helfordonsgodkännandet så en ev CE märkning spelar ingen roll.

Jag besiktade min förra hoj med Leovince slipon. Bara satte i db-killern. Det var inga problem.

\Masonit
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Visst är det kul att bygga själv , men när man kan få ngt för några sketna dollar , så är det knappt värt besväret.
Hade ett par liknande dessa på min VTR för några år sen... Billjuddämpare med löstagbara insatser. Lät underbart ! Typ 20-30 USD / st + frakt... Finns en uppsjö med modeller. Sök på "muffler" , "carbon muffler" , "titanium muffler" på ebay.............

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/LANC...019QQitemZ290253387959QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Bifogar bild på VTR'en oxå..:)
 

Bifogat

  • 42af_1.jpg
    42af_1.jpg
    19.3 KB · Visningar: 748
  • 2.jpg
    2.jpg
    127 KB · Visningar: 684
Last edited:

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
gpz 900 fighter
jag vill ha bättre ljud!! :huvet :gråta

fan för alla rättigheter och annat bullshit! låt mig jävlas med min omgivning bäst jag vill!

jaja.. jag får väl börja jobba lite.. :rolleyes:

förjävligt av yamaha att inte ha insatser..

vad är problemet??

du vill låta mer? ja gör dinna egna slip-ons då, när du behöver besiktiga så drar du ju bara på orginalet igen! de kan ju inte ta mer än 20 min och skifta imellan. eller?:tummenupp
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Varför inte utgå från någon av de Simons ljuddämpare som bl.a. Mekonomen säljer? De finns i lite olika storlekar och utseende. Därefter kan du laborera med hur mycket ull du ska ha. Allt för höga db kan minimeras med hjälp av att
man sätter en gängad skruv med några muttrar på i slutet av systemet. Detta resulterar i att ljudet slås sönder mot muttrarna. Sedan är det bara att välja om grannarna ska få sova eller inte. :)

Det där har väl div. trådar kommit fram till att är skitsnack. Slå sönder ljudet!?!...vid tester har det tydligen visat sig ge typ NOLL i decibelkapning.:D :D
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top