Bygga MC-lyft, depåstöd o.s.v. - Inspiration? Vad gillar du?

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Pysslar ganska mycket med diverse tvåhjuliga fordon och alla som passerat 18 år har väl upptäckt vad ryggen och vissa andra delar av kroppen tycker om att kravla omkring på golvet, lyfta upp hundratals kilo hoj på pallbockar, fånga den (eller snarare råka sitta där den landar :4skrika) när den halkar av pallbockarna och andra spännande händelser som förekommer då och då när man försöker meka med utrustning som helt enkelt inte är optimal för det man försöker göra. Har jobbat på hojverkstad och blivit bortskämd med tillgång till bl.a. lyftbord, men nu när man inte har tillgång till dom grejerna längre saknar man det...

Det jag däremot har är en hög stålrör i blandade storlekar och diverse annat skrot, en svets och en massa fritid. Så, dags att fundera ut lite lämpliga redskap att bygga!

Offroadlyft på Verktygsboden. Ganska simpel, smidig för vissa hojar som t.ex. saknar stöd eller när man bara ska smörja kedjan eller nått sånt, stadigare än pallbockar. Kostar å andra sidan inte ens 300kr att köpa färdig, blir väl knappt så billigt att bygga själv även om rören är gratis...
18506_cfe158cd9e36425fec687658766c0bfd.jpg

Lyftbord, eller ryggräddaren som dom också kan kallas. Ganska simpelt att bygga mestadels, men frågan är hur man smidigast och billigast gör själva lyftfunktionen. Någon form av hydrauldomkraft får det ju bli, men vilken typ och hur den ska byggas in i resten av konstruktionen är nått att fundera på...
17947_a2d74a56581e6101823a459dc804dbde.jpg

Depåstöd, säkert smidigt för snabb uppställning av hojar som inte går ställa på något i stil med offroadlyften. Kostar inte mycket att köpa färdig men eftersom dom är såpass simpla kan det vara lönt att bygga ändå - men är det verkligen nått att ha? Har använt nått billigt exemplar nån gång som inte imponerade, men med lite stadigare konstruktion kan man kanske lita på att det står stadigt?
18037_e63695913c96ee469c415be560d2d3d7.jpg

Har ni några andra typer av lyftar/ställ som ni gillar, eller kanske några designtips efter att ha testat grejerna och konstaterat vad som fungerar eller inte fungerar bra? Tips på andra lättbyggda grejer man inte vet att man måste ha i garaget innan man provat?
 

Rexxy

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R -98. Honda NSR125R - 91. Yamaha RD350 YPVS -84. Yamaha XJ6-14.
Nåja, du har ju sett min. Men den kanske ger inspiration till andra!

img6527x.jpg

img6526e.jpg

img2480a.jpg
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Brute Force: Ett nytt billigt lyftbord kostar inte så mycket idag, Verktygsbodens billigaste börjar på 3800kr plus vad nu frakten kan bli. Men det lyfter bara 70cm, bättre än inget men snålt tilltaget när man är över 190cm lång - och att ställa mig och börja bygga om splitter nya grejer som kostat ett gäng tusenlappar är jag nog inte helt sugen på.
Dom begagnade borden (som ser ut att vara nått att ha) verkar mestadels börja i samma prisklass som dom nya, och hittar man nått vettigt kommer man behöva land och rike runt för att hämta det. Jag håller ju ögonen öppna, men räknar inte med att hitta nått tillräckligt nära tillräckligt billigt i tillräckligt bra skick...

Rexxy: Jo, ditt bygge är ju rätt enkelt, baserat på en billig liten lyft så man får lyftfunktionen utan att klia sig för mycket i skallen. Men den känns lite halvfärdig, så stort bord sittande på fyta ben som sitter såpass tätt ihop, borde bli lite ostadigt och känsligt för var på bordet vikten hamnar. Du behövde väl skruva fast den i golvet för att den inte ska välta?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har haft ett lyftbord liknade Rexxys (exkl bordet) stående ett par år.
Tanken var att till själva lyftdelen gör en löstagbar adapter med stålunderrede med påmonterade anpassade träbitar till varje hoj (har ju ett antal..).
I trä för att det är lätt att forma och inte gör skador.
Hojen skulle alltså sitta "som gjuten" i adaptern - är det tänkt.
Lyftpunkten ska anpassas efter hojens viktfördelning.
Förhoppningsvis lyckas jag, också.:tummenupp
Mannen jag köpte lyften av hade gjort så..
Vi får väl se hur det blir, han hade bara småhojar, min tyngsta väger 360kg..
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top