Bygga om cbr900 till 1000cc

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Såg i en tillbehörs katalog att det finns ombyggnadsats till CBR900rr så man får 1000cc. Kolvarna kostar 6600:- för 997cc då är det Wisesco smidda. Någon som har erfarenhet av konvertering på detta sätt? Och inga kommentarer om att köpa en nyare hoj.. Inte intresant alls för min del.. vill bygga och trimma :yoparty
Sen finns det förgasar paket, tändförställnings platta mm mm..
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Kolla först upp om cylindern är nikasil behandlad = dyrt ca 8000-9000kr för borrning och beläggning.
Kolla även om det går att borra så mkt utan att fodra om också ganska dyrt.


Master_ skrev:
Såg i en tillbehörs katalog att det finns ombyggnadsats till CBR900rr så man får 1000cc. Kolvarna kostar 6600:- för 997cc då är det Wisesco smidda. Någon som har erfarenhet av konvertering på detta sätt? Och inga kommentarer om att köpa en nyare hoj.. Inte intresant alls för min del.. vill bygga och trimma :yoparty
Sen finns det förgasar paket, tändförställnings platta mm mm..
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
gsxr1200 skrev:
Kolla först upp om cylindern är nikasil behandlad = dyrt ca 8000-9000kr för borrning och beläggning.
Kolla även om det går att borra så mkt utan att fodra om också ganska dyrt.

Man ska byta foder med tydligen. Kostar 950:- styck. fortfarande återstår frågan om någon har erfarenhet på liknade ombyggnader med effekt/vrid ökning, hållfasthet mm mm.
 
Last edited:

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Låter nästan billigare att köpa en motor på skroten och stoppa i den...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Finns även på JE pistons...

Men du bör nog göra mer skoj än bara öka kubiken.
Kammar FCR Fuggar och portning och ökat komp.

Då blir det riktigt skoj.

Men jag har pratat med en kille som gjort detta och hållbarheten blev sådär!
Fick väl ut 140 kusar på slangen vad jag förstog.

Själv åker jag borrad Blackbird motor på 1195 cc portat av Matte Bohlin Vebcams av modell lååång öppettid och Hestec sprut.

ca 180 pållar på slangen just nu. (inte bromsad ännu!)

Och hållbarheten har blivit bättre detta år.... :)
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Jag fodrade om min från 1074-1195cc vilket var max, portade toppen, fcr 41mm fungerade utmärkt gav ca 30hk.
Om det är värt pengarna är ju helt upp till dig.


Master_ skrev:
Man ska byta foder med tydligen. Kostar 950:- styck. fortfarande återstår frågan om någon har erfarenhet på liknade ombyggnader med effekt/vrid ökning, hållfasthet mm mm.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Kamikaze kid skrev:
Finns även på JE pistons...

Men du bör nog göra mer skoj än bara öka kubiken.
Kammar FCR Fuggar och portning och ökat komp.

Då blir det riktigt skoj.

Men jag har pratat med en kille som gjort detta och hållbarheten blev sådär!
Fick väl ut 140 kusar på slangen vad jag förstog.

Själv åker jag borrad Blackbird motor på 1195 cc portat av Matte Bohlin Vebcams av modell lååång öppettid och Hestec sprut.

ca 180 pållar på slangen just nu. (inte bromsad ännu!)

Och hållbarheten har blivit bättre detta år.... :)

Jag har inte bestämt mej än hur jag ska göra.. men mer effekt vill jag ju ha och det ska vara besiktningsbart utan att gubbarna där ser att det är ombyggt.. Så turbo är uteslutet, en blackbird motor kan funka då de inte kollar så noga eller en nyare 1000cc motor.. men då kommer nästa problem. Jag vill inte ha insprutning utan förgasare.

Det jag tänkte var att byta kolvar( 12:1 komp) +foder och förgasare till att börja med. kammar mm får blir senare isf. kan jag få 20-30hp så är det helt ok. Mindre än 20hp.. så är det inte värt det tror jag.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Master_ skrev:
Jag har inte bestämt mej än hur jag ska göra.. men mer effekt vill jag ju ha och det ska vara besiktningsbart utan att gubbarna där ser att det är ombyggt.. Så turbo är uteslutet, en blackbird motor kan funka då de inte kollar så noga eller en nyare 1000cc motor.. men då kommer nästa problem. Jag vill inte ha insprutning utan förgasare.

Det jag tänkte var att byta kolvar( 12:1 komp) +foder och förgasare till att börja med. kammar mm får blir senare isf. kan jag få 20-30hp så är det helt ok. Mindre än 20hp.. så är det inte värt det tror jag.

Fireblademotorn har väl inte lös cylinderrad ? Borra och fodra om blir både jobbigt och dyrt, om du inte tänkt klyva hela motorn ändå ? Glöm inte att det inte är helt gratis att få fodren monterade. Porta och plana toppen, gör ett bra sätesjobb, byt kammar och dunka dit en rejsig förgasarbrygga ! 15-20 hästar borde det bli....
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
en kompis gjorde det mesta med sin fireblade 997cc, portad topp, fcr-39or, akrapovic helsystem han fick 140 bakhjulshästar (kommer inte ihåg om han körde med orginalkamar) samma som min orginal gamel gixxer :hihi (139,8)

billigast och lättast är att byta förgasare, du får en helt annan responns i maskinen med ett par mekaniska knasare :banana
 

Dr.Bike

Guest
Master: Du kan INTE sätta i 12:1 kolvar och ha KVAR originalkammarna.
Motorn kommer spika ihjäl sig då komressionen kommer bli skyhög.

Anledningen annars till just högkompkolvar på ett sugmotorbygge är ju att kompensera för den kompressioneförlust som trimkam/ar ger pga stort överlapp.

Likaledes kan man inte (iaf inte med gott resultat) bara kasta i värstingkammar till originalkompet.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Dr.Bike skrev:
Master: Du kan INTE sätta i 12:1 kolvar och ha KVAR originalkammarna.
Motorn kommer spika ihjäl sig då komressionen kommer bli skyhög.

Anledningen annars till just högkompkolvar på ett sugmotorbygge är ju att kompensera för den kompressioneförlust som trimkam/ar ger pga stort överlapp.

Likaledes kan man inte (iaf inte med gott resultat) bara kasta i värstingkammar till originalkompet.

Jag (och många med mig) har åkt med 12:1 kolvar (1216) på min 1100R med orginalkammar, dom är väl knappast vassare än Bladens?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Master_ skrev:
Jag har inte bestämt mej än hur jag ska göra.. men mer effekt vill jag ju ha och det ska vara besiktningsbart utan att gubbarna där ser att det är ombyggt.. Så turbo är uteslutet, en blackbird motor kan funka då de inte kollar så noga eller en nyare 1000cc motor.. men då kommer nästa problem. Jag vill inte ha insprutning utan förgasare.

Det jag tänkte var att byta kolvar( 12:1 komp) +foder och förgasare till att börja med. kammar mm får blir senare isf. kan jag få 20-30hp så är det helt ok. Mindre än 20hp.. så är det inte värt det tror jag.


Gamla blackbirden har förgasare!
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Master_ skrev:
Såg i en tillbehörs katalog att det finns ombyggnadsats till CBR900rr så man får 1000cc. Kolvarna kostar 6600:- för 997cc då är det Wisesco smidda. Någon som har erfarenhet av konvertering på detta sätt? Och inga kommentarer om att köpa en nyare hoj.. Inte intresant alls för min del.. vill bygga och trimma :yoparty
Sen finns det förgasar paket, tändförställnings platta mm mm..

Tjena, jag svarar här istället för PM ifall någon annan skulle vara intresserad.

Jag byggde inte motorn själv utan den byggdes redan -97 av RG-Engineering i Falkenberg. Dom sitter nog på en hel del kunskap om blademotorn, så det kan vara en bra ide att ta kontakt med dom.
Min hoj hade:
Portad topp(ev. med större ventiler)
Wiseco 970cc kit med 12,5:1(?)
Two Brothers 4-2-1 helsystem.
Tändförställare (0 grader)
Huvudmunstycke 134, nål steg 2
Ostypt tändbox.
Erion kammar
Factory kit (vet inte vad detta är?) :tomten
Modifierad luftburk med två konfilter
Allt detta gav 141hk och 101.9Nm på slangen i bänk. :yoparty
Kittet var mycket tillförlitligt och har rullat många hårda :näsblod mil sedan -97. Mot slutet drog den mycket olja antagligen pga slappa kolvringar(inget farligt).
/Fastball
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
J.J skrev:
Fireblademotorn har väl inte lös cylinderrad ? Borra och fodra om blir både jobbigt och dyrt, om du inte tänkt klyva hela motorn ändå ? Glöm inte att det inte är helt gratis att få fodren monterade. Porta och plana toppen, gör ett bra sätesjobb, byt kammar och dunka dit en rejsig förgasarbrygga ! 15-20 hästar borde det bli....
Blademotorn har tyvärr inte lös cylinderrad.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Master_ skrev:
Jag har inte bestämt mej än hur jag ska göra.. men mer effekt vill jag ju ha och det ska vara besiktningsbart utan att gubbarna där ser att det är ombyggt.. Så turbo är uteslutet, en blackbird motor kan funka då de inte kollar så noga eller en nyare 1000cc motor.. men då kommer nästa problem. Jag vill inte ha insprutning utan förgasare.

Det jag tänkte var att byta kolvar( 12:1 komp) +foder och förgasare till att börja med. kammar mm får blir senare isf. kan jag få 20-30hp så är det helt ok. Mindre än 20hp.. så är det inte värt det tror jag.
Varför förgasare?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Låter som byte till 1100motorn är det enda rätta, får du inte ut mer än 140 hk med typ allt så har du ju mer krut i Blackbird motorn orginal, och det blir garanterat billigare med motorbyte och du slipper en himla massa jobb (om den nu passar rätt av villsäga)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
PD skrev:
Låter som byte till 1100motorn är det enda rätta, får du inte ut mer än 140 hk med typ allt så har du ju mer krut i Blackbird motorn orginal, och det blir garanterat billigare med motorbyte och du slipper en himla massa jobb (om den nu passar rätt av villsäga)


Klart det går men det är lite pyssel.
Och inte att förglömma.
Motorn blir tyngre och hamnar en aning längte fram pga att den är större!

Förgasar motorn är för din del lättast att få att fungera.
Men den blir roligast med et set 41 mm keihin fuggar och kanske lite portning och kammar.
Elektroniken funkar rakt över.
Vad som inte funkar är, avgassystem, Tändhattar, Förgasare och luftburk.
Motorfärsten måste moddas.
Ramen måste smidas ut på insidan för att toppen ska få plats.
Det går att hänga motorn nedanför fästena med typ plattjärn mellan motor och block.
Men jag tycker inte det blir så jäkla snyggt, men det är ju jag det...

Här är lite bildlänkar på mitt bygge.
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12902
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12870
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12901
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12900
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=21716
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=5827
 

Dr.Bike

Guest
J.J skrev:
Jag (och många med mig) har åkt med 12:1 kolvar (1216) på min 1100R med orginalkammar, dom är väl knappast vassare än Bladens?

Vet ej, men det slulle jag nog tro om jag ska gissa, samt är det ff överlappet som bestämmer, och det kan man ju grada in med ställbara kamdrev så man kan öka det en smula just bara för att. Eller OM det spikar.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Fastball skrev:
Tjena, jag svarar här istället för PM ifall någon annan skulle vara intresserad.

Jag byggde inte motorn själv utan den byggdes redan -97 av RG-Engineering i Falkenberg. Dom sitter nog på en hel del kunskap om blademotorn, så det kan vara en bra ide att ta kontakt med dom.
Min hoj hade:
Portad topp(ev. med större ventiler)
Wiseco 970cc kit med 12,5:1(?)
Two Brothers 4-2-1 helsystem.
Tändförställare (0 grader)
Huvudmunstycke 134, nål steg 2
Ostypt tändbox.
Erion kammar
Factory kit (vet inte vad detta är?) :tomten
Modifierad luftburk med två konfilter
Allt detta gav 141hk och 101.9Nm på slangen i bänk. :yoparty
Kittet var mycket tillförlitligt och har rullat många hårda :näsblod mil sedan -97. Mot slutet drog den mycket olja antagligen pga slappa kolvringar(inget farligt).
/Fastball

Låter ju helt ok.. Vill inte sabba motorn och mecka varannan mil.. Ska kolla runt lite och se vad jag kan hitta på.. ska kolla närmare på blackbird motor oxå som ett alternativ.

Kamikaze kid skrev:
Klart det går men det är lite pyssel.
Och inte att förglömma.
Motorn blir tyngre och hamnar en aning längte fram pga att den är större!

Förgasar motorn är för din del lättast att få att fungera.
Men den blir roligast med et set 41 mm keihin fuggar och kanske lite portning och kammar.
Elektroniken funkar rakt över.
Vad som inte funkar är, avgassystem, Tändhattar, Förgasare och luftburk.
Motorfärsten måste moddas.
Ramen måste smidas ut på insidan för att toppen ska få plats.
Det går att hänga motorn nedanför fästena med typ plattjärn mellan motor och block.
Men jag tycker inte det blir så jäkla snyggt, men det är ju jag det...

Här är lite bildlänkar på mitt bygge.
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12902
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12870
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12901
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=12900
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=21716
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=5827

Ser ju fränt ut.. Blev det stor skillnad i köregenskaperna pga viktfördelningen som ändrades och blev tyngre?
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top