Bygga om en bil till en enkel husbil

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har börjat fundera lite på om man skulle kunna bygga om en bil till en enkel husbil. När man väl börjar spinna igång är det bra med lite rationella motargument... :yoparty

Tanken är att jag och sambon kan använda den för att dra på road-trip. Inte för att det ska vara bekväm camping på en campingplats, utan mer substitut till tält. I framtiden när hon har körkort kan jag åka MC och hon kör husbilen :tummenupp

Planen är:
3-sitsig mindre minibuss, typ Mercedes Vito-storlek. Något i stil med (men några år nyare): https://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_Benz_Vito_109_CDI_Skap__88hk__68482426.htm

Utrustas med:

• Extra fritidsbatteri (separat krets)
  • Laddare
  • Ett par 12V lampor i taket
  • Portabel campingtoalett
  • Vattentank och 12V pump
  • 12V kylväska
  • Campinggasolkök

Man bygger en ram med plats för två sängar. Förvaring/utrustning placeras under.
Funkar som soffa på dagen.

Valfri utrustning som kan tillkomma:

• Vattentillkoppling på utsidan så man kan diska/duscha
  • Solceller på taket
  • Takfönster
  • Möjlighet för laddning av fritidsbatteriet när man kör.
  • Någon slags markis som dras ut från sidan

Säkert gjorts tusentals gånger.
Har ni några länktips till byggtrådar eller några allmänna tips? Om jag bestämmer mig så kanske bygget drar igång nästa år.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kolla även färdiga exemplar, det kan spara dig både tid och pengar för att slippa uppfinna hjulet på nytt.
Min magkänsla säger mig att det finns en hel del färdiga till bra priser. Sök på tex crossbuss på blocket så finner du mycket av det du söker till vettiga priser.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14

Just så, tack.
Har sett bilder men tänkte om någon satt på lite länkar till bloggar/foruminlägg där folk byggt själva.

Kolla även färdiga exemplar, det kan spara dig både tid och pengar för att slippa uppfinna hjulet på nytt.
Min magkänsla säger mig att det finns en hel del färdiga till bra priser. Sök på tex crossbuss på blocket så finner du mycket av det du söker till vettiga priser.

Du har helt rätt. Gillar dock att bygga och fördelen är att man kan bestämma helt fritt. :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sant, men kanske ett mellanting? Köpa något som grund och bygga om eller bygga vidare på? Jag sitter själv och letar vettigt jaktfordon men kommer nog sikta på något färdigt då jag vet att det drar iväg fort med höjningssatser, vinscher, däck osv. Även om det är kul så tar det tid och kostar en del...

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Googla "camper vito" och kolla bilder så hittar du nog någonting som faller i smaken.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Volkswagen Caravelle verkar också vara en populär modell som byggs om till "husbil".

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati