Bygga om hästsläp till mc-släp

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
För litet eller negativt kultryck ger riktigt otrevliga pendlingar, i synnerhet i utförsbackar. Tyvärr blir det värre om man bromsar. Vissa kombinationer av dragbil och släpkärra kan faktiskt börja pendla i så låg fart som 50. Jag brukar uppskatta kultrycket genom att mäta avståndet från kulan till marken före och efter att jag lastat. På pickupen ger ett par centimeter skillnad trevliga vägegenskaper. Man får ju naturligtvis mäta upp det med en våg första gången.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Många bra tips och saker att tänka på. Tackar ödmjukast i förväg redan nu! :tummenupp

Både golv och väggar är gjort i aluminium, toppkåpan i glasfiber. Hade planerat att plocka ut all inredning, dels för att jag tycker den är i vägen, och dels för att jag tänkte att jag kunde få några fler kilo att lasta om jag plockade ut inredningen. Mellanväggen är en sådan, tung klumpig sak. Men nu blev jag ju lite osäker på det, om inredningen krävs för stabiliserings skull. Men jag hoppas verkligen att den går att plocka ut.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har kört många vändor mellan stockholm och gelleråsen utan inredning :)

Fautras Provan, det mesta är glasfiber. Ingen ramp, bara vanliga dörrar bak.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min inredning är inte väggfast utan är tänkt att enkelt kunna klickas loss. Tror inte det går in ens en fullvuxen kuse med den i och ska man köra två hästar gäller det att dom är storlek kungspudel.

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Har en gammal Boj hästtransport att både transportera och sova I ute på tävlingarna. Ful som F-N och klart fulast i depån men funkar klockrent :)
Min var så dålig när jag köpte den att jag bytt halva vagnen så hästdoften finns inte kvar. Alla innerväggar är utrivna.
Fördelen med hästtransporter är takhöjden och smidigheten att lasta. Plus att jag tycker den är mer lättdragen än ett släp i samma storlek.
Sen när man ska sova over är det klockrent med den lilla extra dörren fram. Har även gjort så att jag satt dit strömintag på utsidan av vagnen och lampa, vägguttag mm där inne.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Har en gammal Boj hästtransport att både transportera och sova I ute på tävlingarna. Ful som F-N och klart fulast i depån men funkar klockrent :)
Min var så dålig när jag köpte den att jag bytt halva vagnen så hästdoften finns inte kvar. Alla innerväggar är utrivna.
Fördelen med hästtransporter är takhöjden och smidigheten att lasta. Plus att jag tycker den är mer lättdragen än ett släp i samma storlek.
Sen när man ska sova over är det klockrent med den lilla extra dörren fram. Har även gjort så att jag satt dit strömintag på utsidan av vagnen och lampa, vägguttag mm där inne.

Ännu fler bra tips. Det där med elen kommer jag dock få be om hjälp med.
Min är också en gammal ful Boj, haha. I en gräslig grön färg.

Men då verkar det alltså vara en hel del som kör utan bommar och mellanvägg, och lådorna tycks hålla ihop ändå. Det gillas. :tummenupp

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
BOJ är bland det mest stabila i hästkärrecirkusen, och tål alldeles utmärkt att köras ren inuti.
Spånkorgar som exempelvis Värmlandsvagnen däremot...

Lycka till!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...