bygga om R1-04 till banhoj, racing delar?

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
newstead skrev:
2325439 Och du tänkte skaffa en öhlinsgaffel?
om jag känner mig bekvämare med en sådan, och tycker den är mycket skönare/bättre/lättare att köra med, är det fel då? vad ska jag köpa för delar istället som är mer "värda" att ha på hojen? enligt mig är u fjädringen en av de viktigaste delarna eller har jag fel? kraft finns det redan i hojen så de räcker för mig..

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Jag skulle helt klart bygga om en gathoj från scratch om jag köper en nyare hoj. Då vet man vad man ställer till med själv med hojen å inte nån annan klåpare som mixtrat med det allt innan =)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Spoox skrev:
2325570 om jag känner mig bekvämare med en sådan, och tycker den är mycket skönare/bättre/lättare att köra med, är det fel då? vad ska jag köpa för delar istället som är mer "värda" att ha på hojen? enligt mig är u fjädringen en av de viktigaste delarna eller har jag fel? kraft finns det redan i hojen så de räcker för mig..

Jag tror att det folk försöker säga dig är att du inte ska lägga pengar på hojen. Pengar gör du av med endå och finare delar på hojen gör dig faktiskt inte snabbare. Det gör däremot träning och åter träning.
Och fin fjädring är inget att ha om du inte har råd med ett par nya däck då och då.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Spoox skrev:
2325570 om jag känner mig bekvämare med en sådan, och tycker den är mycket skönare/bättre/lättare att köra med, är det fel då? vad ska jag köpa för delar istället som är mer "värda" att ha på hojen? enligt mig är u fjädringen en av de viktigaste delarna eller har jag fel? kraft finns det redan i hojen så de räcker för mig..
Jag menade snarast att en budget på 30-35k blir ganska snart uppäten om man skaffar en öhlinsgaffel. En öhlinare kostar ca: 25k om du nöjer dig med "gatversionen" och ska du ha en superbikegaffel så får du nog dubbla din budget och mer därtill.

Originalfjädringen räcker ganska långt som den är och ett alternativ till att byta ut gaffeln är att kitta den (som någon sa tidigare) med ex.vis wilbers eller öhlinsprylar. Ska du köra mkt på bana är ett tips att spara en hyfsat stor del av budgeten till sånt som däck och bromsbelägg :gnissla

Edit: Om det är fel eller inte att byta gaffel kan bara du avgöra, det är ju dina pengar men Victors inlägg speglade mina synpunkter rätt bra :)

Last edited:

Spoox

Gick med
16 Mar 2006
Hoj
okey, då förstår jag lite mer din synpunkt på de..
vi får la se hur de blir då, lär ju märkas om man dyker upp på någon tävling eller inte..

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Spoox skrev:
2325664 okey, då förstår jag lite mer din synpunkt på de..
vi får la se hur de blir då, lär ju märkas om man dyker upp på någon tävling eller inte..
Jepp, en bra början är iaf att skaffa licens och det går bra med gathojen.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Spoox, jag sitter i ungefär samma funderingar som du. Skillnaden är väl att jag kan tänka mig att ge upp gatåkningen helt under en sommar å satsa bara på banåka. M.a.o bara ha en racehoj. Jag har bestämt mig för en 600, sannolikt R6 eftersom flest har den och det finns mycket delar osv (skulle dock hellre ha en zx6 -03 lr nyare om jag bara valde efter hoj, men det är ju inte allt). Då återstår två val:

1) Köpa färdig racehoj
2) Köpa en gathoj och kitta upp den själv

Fördelen med 2 skulle vara som någon skrev att man vet precis vad som är gjort, samt att motor/växellåda är mindre slitna. Om man köper en racehoj som gått några säsonger, är det inte stor risk då att motor eller växellåda rasar rätt snart? Det vore ju sjukt trist...Å andra sidan får men ofta mycket extra prylar som fälgar, kraschkåpor osv.

Någon som har erfarenheter kring hållbarheter på låt säga en R6 -01 som gått kanske 10-15 tävlingar och tränats med varje sommar?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
nazurro skrev:
2326128 Spoox, jag sitter i ungefär samma funderingar som du. Skillnaden är väl att jag kan tänka mig att ge upp gatåkningen helt under en sommar å satsa bara på banåka. M.a.o bara ha en racehoj. Jag har bestämt mig för en 600, sannolikt R6 eftersom flest har den och det finns mycket delar osv (skulle dock hellre ha en zx6 -03 lr nyare om jag bara valde efter hoj, men det är ju inte allt). Då återstår två val:

1) Köpa färdig racehoj
2) Köpa en gathoj och kitta upp den själv

Fördelen med 2 skulle vara som någon skrev att man vet precis vad som är gjort, samt att motor/växellåda är mindre slitna. Om man köper en racehoj som gått några säsonger, är det inte stor risk då att motor eller växellåda rasar rätt snart? Det vore ju sjukt trist...Å andra sidan får men ofta mycket extra prylar som fälgar, kraschkåpor osv.

Någon som har erfarenheter kring hållbarheter på låt säga en R6 -01 som gått kanske 10-15 tävlingar och tränats med varje sommar?
motor växellåda håller minst lika bra än gatägarn med nytaget körkort å wheelar å gassar rödljus.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Sen så vet man ju ALDRIG hur en begagnad hoj är oavsett om den är gatkörd eller racekörd.

Det som talar mest för att köpa en färdig racehoj förs och främst att en gathoj oftast är dyrare i inköp. Köper man en färdig racehoj så får man oftast med lite extra kåpor, extra fälgar och lite drev och reservdelar. Räknar man på vad det kostar att köpa dessa grejer till sin gathoj så kommer man snabbt fram till att det är mycket billigare att köpa en färdig.

Vill man köra lite gata också så får man leta efter en som är reggad så är ju den saken lösta också.

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Då jag själv kör både gata och tävlar med min R1:a så kanske jag oxå skall säga något..

Jag köpte en R1 -06 i år, för att köra både bana och gata.
Köpte nya kraschkåpor och kraschpuckar, då det sparar hojen ganska mycket
när man går omkull...
sen köpte jag.... ehhh.. jo, bättre däck.. o sen.... mer däck...
Hmm.. bromslangar.. nä, original.. bromsbelägg... nä, original...
Jo, andra ljuddämpare, för jag tyckte det var litta dyrt att krascha med original
ljuddämparna... Slip-on G.P.R med ersättning för katalysatorn..
Och andra drev för att dreva om är inte fel, men inget måste förräns du skall
tävla... (Lorentzon som blev trea förra året i Superbike, körde med original drevning första två tävlingarna...)

Thats all!

Och det går att köra duktigt fort...
Körde träningsläger på Brno i våras med hojen heltoriginal förrutom ovan grejer..
Men just nu så har jag gatkåpor på och är ute på vägarna o leker... för jävla
bra hoj att weela med... dock så börjar oljelampan lysa litta tidigt tycker jag.. :)

Spoox

Gick med
16 Mar 2006
Hoj
Bennybåge skrev:
2326169 Då jag själv kör både gata och tävlar med min R1:a så kanske jag oxå skall säga något..

Jag köpte en R1 -06 i år, för att köra både bana och gata.
Köpte nya kraschkåpor och kraschpuckar, då det sparar hojen ganska mycket
när man går omkull...
sen köpte jag.... ehhh.. jo, bättre däck.. o sen.... mer däck...
Hmm.. bromslangar.. nä, original.. bromsbelägg... nä, original...
Jo, andra ljuddämpare, för jag tyckte det var litta dyrt att krascha med original
ljuddämparna... Slip-on G.P.R med ersättning för katalysatorn..
Och andra drev för att dreva om är inte fel, men inget måste förräns du skall
tävla... (Lorentzon som blev trea förra året i Superbike, körde med original drevning första två tävlingarna...)

Thats all!

Och det går att köra duktigt fort...
Körde träningsläger på Brno i våras med hojen heltoriginal förrutom ovan grejer..
Men just nu så har jag gatkåpor på och är ute på vägarna o leker... för jävla
bra hoj att weela med... dock så börjar oljelampan lysa litta tidigt tycker jag.. :)

tack för infon! :) sådant som gör en ännu mer sugen på att göra om hojen till banhoj (oxå) om jag ska kolla på kraschkåpor och liknande, vart ska jag leta på nätet efter nya?
sen har jag ett problem till som jag upptäckte när jag var på bana (för första gången) fotpinnarna tar i när jag lägger ner hojen ibland!!? en gång la jag den ner å for rakt ut i avåkningszonen pga av de.. vill alltså höja upp fotpinnarna, hur gör man de finns de satser? eller är de jag som bara inte kan köra och lägger ner hojen för mycket?

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Om du väntar till efter SM:et på Knutstorp, så har jag två kåpset... och även Valtermoto fotpinnar som är nya i förpackning :)

Det ända problemet jag ser med det hela, är att när jag kör, så det ända jag tänker är:
vurpa inte gathojen nu.. vurpa inte gathojen nu... vurpa inte gathojen nu...
så man köra typ 2 sekunder långsammare bara för det...
men nu är min hoj helt ny, så det kan vara därför..
har man en som är ett par år gammal, så är det lättare att släppa på den spärren... skulle jag tro iallafall...
jag tänkte ju sälja min strax för rimliga pengar iallafall... så då är man lite mer försiktigt tyvärr..

nä, åter till :fyllisar

Spoox

Gick med
16 Mar 2006
Hoj
själv har jag en R1a -04 borde väll ha de där tankarna när jag kör på bana, men de hade jag tydligen inte, de var bara att försöka ta nästa kurva ännu snabbare än vad man gjorde varvet innan :p
jasså du, för mig som inte har så stor koll, vad är de för skillnad på valtermo pinnarna och "vanliga" orginal?
vad ska du ha för detta då? :p

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Ett litet räkneexempel

Färdigkittat R6 -01 som går att ställa på, lite roliga drev, xtra kåpor, reservdelar till clipons etc. pris ca 35k efter prut.

Gatcykel R6 -01, pris ca 55k
Att kitta en R6:a:
K-kåpor 5k
Fälgar 5k
Styrdämpare 3k
520-drivpaket 2k

-------------------------------------------------------

Efter du kittat din R6:a för 15k och skrapat lite sving på banan så är den inte värd mycket mer än 30k (det är ju en magert utrustad banhoj nu), således kostade det dig 25k i värdeminskning och 15k i kittning, 25k+15k=40k. För 40k kunde du köpt banhojen och ett par slicks med en gång.

Säljer du en 04 R1 som gathoj lär det bli pengar som räcker till en R1 banhoj som går att regga samt den depåutrustningen som är bra att ha till oxå. Med lite tur blir det en slant över till en raggar-dådsch.

Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Spoox skrev:
2326238 själv har jag en R1a -04 borde väll ha de där tankarna när jag kör på bana, men de hade jag tydligen inte, de var bara att försöka ta nästa kurva ännu snabbare än vad man gjorde varvet innan :p
jasså du, för mig som inte har så stor koll, vad är de för skillnad på valtermo pinnarna och "vanliga" orginal?
vad ska du ha för detta då? :p

Nä, för din del verkar det inte vara några problem :)

Man kan ändra positionen på fotpinnen...
Jag kan skicka foto på dem om du vill..
PMa för mer info.. men ikväll svarar jag inte på mycket mer.. då jag börjar bli :fyllisar i form så att säga :)

Spoox

Gick med
16 Mar 2006
Hoj
flugan skrev:
2326243 Ett litet räkneexempel

Färdigkittat R6 -01 som går att ställa på, lite roliga drev, xtra kåpor, reservdelar till clipons etc. pris ca 35k efter prut.

K-kåpor 5k
Fälgar 5k
Styrdämpare 3k
520-drivpaket 2k

Efter du kittat din R6:a för 15k och skrapat lite sving på banan så är den inte värd mycket mer än 30k (det är ju en magert utrustad banhoj nu), således kostade det dig 25k i värdeminskning och 15k i kittning, 25k+15k=40k. För 40k kunde du köpt banhojen och ett par slicks med en gång.

Säljer du en 04 R1 som gathoj lär det bli pengar som räcker till en R1 banhoj som går att regga samt den depåutrustningen som är bra att ha till oxå. Med lite tur blir det en slant över till en raggar-dådsch.

mm, de är ju sant, får vänta ut säsongen och se om de dyker upp några fin fina R1or av nyare modell och som har gått som banhoj.. är ju ändå inte aktuellt att köra bana igen förän nästa säsong..

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
flugan skrev:
2326243 Ett litet räkneexempel

K-kåpor 5k
Fälgar 5k
Styrdämpare 3k
520-drivpaket 2k

Övertygande argument. Men det är nog rimligare med 45k än 35k för R6:an.
EDIT: nä förresten du har rätt =P

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Spoox skrev:
2326197 sen har jag ett problem till som jag upptäckte när jag var på bana (för första gången) fotpinnarna tar i när jag lägger ner hojen ibland!!?
Om du sitter som du gör i din profilbild (TIBA) så kan du ju prova att burka lite och köpa ett set slicks för pengarna som pimpfotpinnar kostar. :)

Spoox

Gick med
16 Mar 2006
Hoj
Neutral skrev:
2326452 Om du sitter som du gör i din profilbild (TIBA) så kan du ju prova att burka lite och köpa ett set slicks för pengarna som pimpfotpinnar kostar. :)

jepp de är jag medveten om,
och tränade bort nästa pass på banan :p

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Hör med Fezt.
Han och gubben (far) körde standar R1 04-05 tidigare med orginal dämpare.
Tror den endast hade slip on,ändrad växling och quickshifter.
De kom långt upp i placeringarna på tävlingar :)

Numera tror jag de kör med Öhlins kitade hojar men är oxå numera ett större team om jag inte har fel för mig.
Visst är det säkert skillnad men till o börja med kommer du nog långt med org utrustning.

Vad kostar en ny Öhlins bakdämpare och gör det på sig mycket?
Eventuellt hittat en beg för 4500 kr.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag